شنبه 31 شهریور 1403

مولوی سلامی: پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین است / حجت الاسلام شهریاری: کشورهای اسلامی روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
مولوی سلامی: پیروزی نهایی از آن مردم فلسطین است / حجت الاسلام شهریاری: کشورهای اسلامی روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کنند

گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به موضوع فلسطین محور وحدت جهان اسلام اختصاص داشت.

در این برنامه مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری کنفرانس وحدت با حضور کشور‌های اسلامی ا ظهار کرد: سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی به زودی برگزار خواهد شد و در طی زمان، میزان وحدت میان کشور‌های اسلامی رشد بسیاری کرده است.

مردم کشور‌های اسلامی اکنون می‌دانند که تنها راه پیروزی وحدت است / اسرائیل به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکرده است

وی افزود: این کنفرانس اگرچه به هدف نهایی خود نرسیده است، اما در مسیر درستی حرکت کرده است و اکنون مسئله فلسطین مسئله تمام مسلمانان جهان است و همه دغدغه دفاع از مسجد الاقصی و مردم مظلوم غزه را دارند لذا کنفرانس وحدت اسلامی طی 38 سال گذشته مسیر ترقی طی کرده است و اکنون کشور‌هایی که در مسیر وحدت نبودند آگاهی و بیداری پیدا کرده‌اند و می‌دانند که تنها عامل پیروزی مسلمانان در جهان حفظ این شاخص است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: وقتی انسان‌ها می‌بینند که حقوق مردم فلسطین نادیده گرفته شده قطعاً به میدان می‌آیند و ابراز احساسات می‌کنند.

وی گفت: اکنون رژیم اسرائیل در صحنه نظامی به هیچ کدام از اهداف خود دست پیدا نکرده است و در حوزه جنگ نرم و ترکیبی نیز شکست خورده است؛ چرا که برخی تصور‌های خوبی نسبت به اسرائیل داشتند، اما اکنون این رژیم را به عنوان کودک‌کش و غاصب می‌شناسند و سرمایه‌گذاران بسیاری فعالیت خود را در سرزمین‌های اشغالی پایان دادند و همچنین مهاجرت معکوس در منطقه آغاز شده است و این یکی از دستاورد‌های طوفان الاقصی و مردم غزه است.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: بسیاری از دولت‌های کشور‌های اسلامی ذهنیت غربی دارند چرا که حاکمان آنها عموماً تحصیلات خود را در کشور‌های اروپایی به اتمام رسانده‌اند و از آنها توقع نداریم که از مسئله فلسطین به صورت 100 درصدی حمایت کنند.

مولوی سلامی متذکر شد: موفقیت مردم غزه در این است که باعث شده‌اند دشمن به هدف خود نرسد و نباید به شهادت رسیدن مردم را شکست تلقی کنند و به یقین می‌دانم که در پایان پیروزی از آن مردم فلسطین است و آنها ضمیر و وجدان تمام مردم جهان را تکان دادند.

در کشور‌های اسلامی کسی جرات ندارد درباره عادی سازی روابط با اسرائیل حرف بزند / این کشور‌ها باید تمامی روابط تجاری و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند

حجت الاسلام شهریاری گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مردم فلسطین در جنگ شناختی در دنیا پیروز شده‌اند و این امر اکنون مطالبه‌ای را در اجتماع به وجود آورده است تا سیاستمداران و دولتمردان خصوصاً ملل اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی به صورت جدی‌تر بایستند. به عنوان مثال در کشور‌های اسلامی دیگر کسی جرات ندارد درباره عادی سازی روابط با اسرائیل صحبت کند در حالی که این مسئله سال گذشته هم مشکل ما بود؛ و اکنون دولت‌های اسلامی باید به میدان بیایند و مطابق میل مردمشان پشتیبانی خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کنند.

مولوی سلامی ادامه داد: معتقدم که اگر جنبش مردمی علیه رژیم صهیونیستی در کشور‌های اسلامی ادامه پیدا کند دولت‌های این کشور‌ها راهی ندارند مگر اینکه بخواهند به صورت قاطعانه‌تری از فلسطین حمایت کنند. همچنین اگر کنفرانس‌ها ادامه داشته باشد و احزاب اسلامی دفاع از مردم فلسطین را سرلوحه خود قرار دهند دولت‌ها به موضع صحیح خود باز خواهند گشت.

وی تصریح کرد: کشور‌های اسلامی باید تمام روابط تجاری و اقتصادی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و سفرای خود را از سرزمین‌های اشغالی بازگردانند و اگر چنین کنند طبیعتاً اسرائیل ظرف یک سال از پا در می‌آید و نابود خواهد شد که لازمه آن شجاعت و غیرت جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام شهریاری افزود: رژیم صهیونیستی همواره برای مردم لبنان نماد اشغالگری بوده است و آنها همواره به اسرائیل به چشم دشمنی غاصب نگاه می‌کنند؛ لذا مردم این کشور قطعاً پشتیبان مجاهدان حزب الله خواهند بود و امروز مشاهده می‌کنیم که حاکمیت لبنان قوی‌تر از گذشته شده است.

وی افزود: دشمن وقتی می‌بیند که لبنان این چنین قدرت گرفته است همه تلاش خود را می‌کند تا این قدرت را تنزل دهد چرا که سرمایه اجتماعی بسیاری پشتیبان حزب الله لبنان است و شهید شدن صد‌ها هزار نفر این سرمایه و قدرت را کاهش نخواهد داد بلکه به آن خواهد افزود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: پروژه وحدت به هیچ وجه به دنبال شیعه‌سازی اهل سنت نیست، اما همانطور که آقای پزشکیان در سفر به عراق به آن تاکید کردند می‌توانیم اتحادیه کشور‌های اسلامی را تشکیل دهیم به نحوی که منافع همه این کشور‌ها تامین شود و در هر حال بتوانیم در کنار یکدیگر زندگی بهتری داشته باشیم؛ بنابراین وحدت به هیچ معنا نباید به معنای یکسان‌سازی تلقی شود.