شنبه 14 مهر 1403

ناهماهنگی بیمه‌ها و آزمایشگاه‌ها در زنجان، دردسر مضاعف بیماران در تامین هزینه‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ناهماهنگی بیمه‌ها و آزمایشگاه‌ها در زنجان، دردسر مضاعف بیماران در تامین هزینه‌ها

زنجان - ایرنا - چند ماهی است که عدم هماهنگی لازم بین آزمایشگاه‌های طبی و شرکت های بیمه تکمیلی در استان زنجان، بیمه شدگان را با مشکلاتی مواجه کرده است و آنان مجبورند با وجود پرداخت حق بیمه، هزینه‌ها را پیشاپیش از جیب خود به صورت نقدی پرداخت کنند و در ادامه با مراجعه‌های حضوری پیگیر دریافت هزینه‌ها از بیمه‌ها باشند.

به گزارش ایرنا در این روزهای سخت که همه گیری کرونا مردم را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است، ناهماهنگی بین بیمه ها و آزمایشگاه ها در استان به جایی رسید که موجب شد جلسه ای در استانداری زنجان برای رفع مسائل به وجود آمده تشکیل شود.

عباس امانلو، رییس شورای هماهنگی شرکت های بیمه در استان زنجان با بیان اینکه در زمان حاضر 21 شرکت بیمه در این استان فعالیت دارند، گفت: شیوع کرونا باعث شده که هم مجموعه های درمانی و هم شرکت های بیمه ای با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند.

وی افزود: از 31 خرداد امسال که قرارداد قبلی آزمایشگاه ها با شرکت های بیمه به اتمام رسیده و تمدید نشده، همین امر باعث شده بیمه شدگان برای دریافت هزینه ها به دفاتر بیمه ها مراجعه کنند و این موضوع مشکلاتی ایجاد کرده است، با اینکه شرکت های بیمه سالیان سال است که پروسه ارائه خدمات درمان بیمه تکمیلی از طریق مراکز آزمایشگاهی در استان انجام می دادند ولی با عدم تمدید قرارداد از سوی آزمایشگاه ها با بیمه ها، پرداخت هزینه ها مطابق روال قبل نیست.

امانلو خاطرنشان کرد: شرکت های بیمه در استان زنجان برای اینکه خدمات مناسبی به بیمه گذاران و بیمه شدگان بدهند، تعرفه های کشوری را پذیرفته اند و همان هزینه هایی که در تهران پرداخت می شود را بیمه ها در استان نیز تقبل می کنند.

وی افزود: از 21 شرکت بیمه ای در استان، پرداخت 17 شرکت در زمان مقرر به آزمایشگاه ها انجام شده است و این درست نیست که به دلیل تاخیر سه چهار شرکت بیمه ای، آزمایشگاه های استان قراردادهایشان را با همه بیمه ها لغو کنند و این باعث نارضایتی بیمه شدگان و بیمه گذاران شده است.

دکتر حمیدرضا امیر مقدمی، متخصص علوم آزمایشگاهی و نماینده آزمایشگاه های تشخی طبی استان در این جلسه با بیان اینکه طی 6 ماهه سال جاری هزینه های آزمایشگاهی نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک و نیم برابر شده است، گفت: طی این مدت تعرفه ها نیز 12 درصد افزایش یافته است و این افزایش طی چند سال اخیر بی سابقه است.

وی با بیان اینکه تامین بیش از 90 درصد تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی از خارج از کشور انجام می شود و متکی به ارز است، اظهار داشت: پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن باعث شد مشکلاتی در تامین تجهیزات پزشکی و حفاظتی به وجود بیاید و به دلیل تهیه اقلام از بازار آزاد، هزینه خرید اقلام مصرفی افزایش نجومی پیدا کرد.

امیرمقدمی ادامه داد: در چنین شرایطی پرداخت بیمه های پایه و تکمیلی به آزمایشگاه ها در استان به تاخیر افتاد، صرف از نظر از کاهش ارزش پول طی ماه های گذشته، بعضی از تاخیرها از سوی برخی بیمه ها حتی به یک سال هم رسید، با این وجود آزمایشگاه اصلا شکایتی در این مورد نکردند.

وی گفت: هماهنگی هایی کردیم تا بیمه های تکمیلی هزینه ها آزمایشگاه ها را حداکثر تا 2 ماه برگردانند، اکثر بیمه های تکمیلی در استان این زمان مقرر شده را رعایت کردند ولی بیمه هایی که تعداد بیمه شدگان بیشتری در استان دارند، چنین نکردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در این جلسه با بیان اینکه همه گیری کرونا تبعات مختلفی را در تارو پود اجتماعی، روحی و معیشتی در جامعه در پی داشته است، گفت: ما اکنون یک همت عمومی را برای مساعدت و همکاری برای عبور از این بحران در کشور تجربه می کنیم.

خدابخش مرادی نافچی افزود: مشارکت نقدی و غیر نقدی 122میلیارد تومانی مردم استان زنجان در زمینه کمک های مومنانه نمونه ای از حرکت بر اساس اقتضائات و شرایط کنونی است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی بار مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی و آزمایشگاه ها بیشتر شده است، گفت: فلسفه وجودی بیمه ها ایجاد فضای آرامش برای بیمه شدگان است و انتظار این است دستگاه ها بیمه گر تسهیلگری های لازم را برای بیمه شدگان در نظر بگیرند.

مرادی نافچی با بیان اینکه در خصوص کرونا بخش زیادی از هزینه ها بر عهده دولت است، ادامه داد: متاسفانه برخی بیمه های تکمیلی در پرداخت های به موقع هزینه ها به مراکز و آزمایشگاهها تعلل می کنند و انتظار این است در این زمینه سرعت به خرج دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: در خصوص آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز انتظار این است دقت و کیفیت لازم در تشخیص ها انجام شود چرا که خطای آزمایشگاهی ممکن است مشکل ساز شود.

وی با بیان اینکه از مشکلات تهیه کیت های آزمایش و قیمت ها اطلاع داریم، افزود: در خصوص تعرفه ها نیز بین بیمه ها، آزمایشگاه ها و نظام پزشکی اختلاف نظری در استان وجود ندارد و باید بر اساس مصوبه دولت در سال جاری عمل شود.

*س_برچسب‌ها_س*