شنبه 1 اردیبهشت 1403

ناگفته‌هایی از پناهندگی "کیمیا علیزاده" و "سعید ملایی"، در تلویزیون + فیلم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ناگفته‌هایی از پناهندگی "کیمیا علیزاده" و "سعید ملایی"، در تلویزیون + فیلم

مستند «بی خداحافظی» روایتی متفاوت از مهاجرت ورزشکاران ایرانی است و 3 پرونده مهم در این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مستند «بی‌خداحافظی» به کارگردانی سجاد رجب بلوکات و تهیه‌کنندگی محمدرضا کربلایی و احساس شادمانی تولید جدید شبکه مستند سیما است که روز پنج‌شنبه روانه آنتن می‌شود.

کربلایی، تهیه‌کننده این فیلم با اشاره به سوژه این مستند گفت: در این اثر، از منظر جدیدی به موضوع پناهندگی ورزشکاران نگاه کرده و این مسئله را به شیوه‌ای نقادانه مورد بررسی قرار داده‌ایم. مسئله پناهندگی و مهاجرت موضوعی است که در همه کشورها و در بین همه اقشار وجود دارد، اما ما از دریچه جدیدی به این موضوع نگاه کردیم.

پخش جدیدترین مستند درباره شهید سلیمانی، امشب از تلویزیون + فیلم

وی ادامه داد: برای ساخت این مستند از 3 جنبه اساسی، موضوع پناهندگی ورزشکاران را مورد بررسی قرار دادیم. موضوعاتی که شاید در جای خود نوعی خط قرمز نیز به شمار بروند. اولین موضوع، مسئله حاضر نشدن ورزشکاران ایرانی در برابر ورزشکاران رژیم غاصب صهیونیستی است که اتفاقات بعد از آن به نوعی می‌تواند بستر را برای پناهندگی ورزشکاران ایرانی فراهم کند. سوال اصلی ما در این بخش این است که چرا مسئولان، از ورزشکارانی که حاضر نشدند در برابر اسرائیلی‌ها حاضر شوند، حمایت نمی‌کنند یا حمایت‌شان کم‌رنگ است؟

او با اشاره به پرداخت به پرونده سعید مولایی در این مستند گفت: از همین منظر، نگاهی به پرونده سعید مولایی داریم و اتفاقاتی که سبب شد او به خارج از ایران برود را بررسی کرده‌ایم. در این بخش یادآور شده‌ایم که خیلی از ورزشکاران ما دوست ندارند مهاجرت کنند، اما برخی مسئولین با بی‌محلی‌هایشان کار را به جایی می‌رسانند که آنها چنین تصمیمی بگیرند.

تهیه‌کننده «بی خداحافظی» اضافه کرد: در بخش بعدی، سراغ ورزشکارانی رفتیم که از قضا به دلیل توجه بیش از حد، مسیر پناهندگی را در پیش گرفتند. نمونه این اتفاق را در ماجرای کیمیا علیزاده می‌بینید. او علیرغم اینکه مورد توجه مسئولین قرار داشت و حمایت‌های زیادی را به سمت خود می‌دید، تصمیم به مهاجرت گرفت. به نظرمان این مسئله هم باید مورد بحث قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به گفت‌وگو با ورزشکارانی که دوباره به کشور بازگشتند، گفت: پرونده سوم که در مستند «بی خداحافظی» مورد بررسی قرار گرفته، بحث و گفت‌وگو درباره اتفاقات بعد از پناهندگی ورزشکاران ایرانی است. به همین منظور سراغ تعدادی از ورزشکارانی رفتیم که از ایران مهاجرت کردند، اما دوباره به کشور بازگشتند. سخنان آنان قابل تأمل است و بسیاری‌شان درباره تبلیغاتِ خلاف واقعی سخن می‌گویند که ورزشکاران ایرانی را به سمت پناهندگی سوق می‌دهد.

کربلایی درباره فرم روایی این اثر گفت: عمده مستند، مصاحبه‌هایی است که با چهره‌های مختلف گرفته‌ایم. هم مصاحبه با ورزشکاران داشتیم و هم مسئولین. از جمله چهره‌های مشهور که در برابر دوربین ما قرار گرفتند می‌توان به آقای صالحی امیری رئیس وقت کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و روسای وقت فدراسیون تکواندو و جودو اشاره کرد. از تصاویر آرشیوی نیز به فراخور مصاحبه‌ها استفاده کرده‌ایم.

عوامل تولید این مستند 45 دقیقه‌ای عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: سجاد بلوکات، تهیه‌کنندگان: احسان شادمانی و محمدرضا کربلایی، تصویربرداران: نوید پورحقیقی، وحید ظریف، رضا عزیز فرخانی، سیدهادی قاسمی، صدابرداران: کامیار خدابنده، امیرحسین محشتم رضوی، تدوین: علی زندیه، پژوهش: محمدرضا کربلایی و احسان شادمانی و مدیر تولید: محمد ارشادی.

براساس این گزارش، مستند «بی‌خداحافظی» پنج‌شنبه 15 دی ماه ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

ناگفته‌هایی از پناهندگی "کیمیا علیزاده" و "سعید ملایی"، در تلویزیون + فیلم 2
ناگفته‌هایی از پناهندگی "کیمیا علیزاده" و "سعید ملایی"، در تلویزیون + فیلم 3