پنج‌شنبه 12 مهر 1403

ناگفته های مستندساز ایرانی از مصاحبه با سیدحسن نصرالله

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ناگفته های مستندساز ایرانی از مصاحبه با سیدحسن نصرالله

با خودم فکر می‌کردم که اگر حضرت عزرائیل سراغ من بیاید و بگوید به ایران می‌روم تا جان قاسم سلیمانی را بگیرم، اما تنها یک فرصت داری، چه جوابی به او می‌دهم؟

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی شعبانی از مستندسازانی است که تمرکز زیادی بر ساخت مستندهایی با موضوع محور مقاومت دارد و بخشی از آثار وی در همین حوزه ساخته شده است. او در سال 1398 و تنها چند روز پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت‌وگویی چهار ساعته با سیدحسن نصرالله داشت و درباره شهید سلیمانی با دبیر کل حزب الله لبنان دیدار کرد.

شعبانی در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم، درباره دیدار خود با شهید سیدحسن نصرالله گفت: سال 1398 و بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، نزدیک به چهار ساعت با ایشان گفت‌وگو کردم و دوستان تاریخ شفاهی ما نیز یک گفت‌وگوی پنج ساعته با ایشان داشتند. گفت‌وگوی چهار ساعته من با ایشان به شهید سلیمانی و محور مقاومت اختصاص داشت.

اعلام آمادگی مستندساز تلویزیون برای مبارزه با صهیونیست‌ها

این مستندساز با اشاره به صحبت‌های سیدحسن نصرالله درباره شهید سلیمانی گفت: او در آن گفت‌وگو حرف‌های قابل توجهی درباره شهید سلیمانی بر زبان آورد؛ بخش مهمی از صحبت‌های وی به بیانات رهبر معظم انقلاب بعد از شهادت حاج قاسم و عبارت «مکتب شهید سلیمانی» برمی‌گشت. درباره اخلاق و روحیات شهید سلیمانی سخن گفت و مکتب وی را تشریح کرد. او تاکید می‌کرد که شهید سلیمانی با اینکه مقام بالایی از نظر نظامی داشت، اما هیچ وقت با کسی تحکمی صحبت نمی‌کرد و حس خود برتربینی نداشت. بخش دیگری از گفت‌وگو با وی به جنگ 33 روزه و نقش او در سوریه و عراق اختصاص داشت.

وی اضافه کرد: گفت‌وگوی ما با شهید سیدحسن نصرالله نزدیک به چهار ساعت بود و شرطش این بود که کل گفت‌وگو یک‌جا منتشر شود. همین‌طور هم شد و این گفت‌وگو به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی، به صورت یکجا روی آنتن رفت. این روزها هم بازپخش بخش‌هایی از آن مصاحبه را در تلویزیون می‌بینید.

شعبانی از ارتباط عمیق سیدحسن نصرالله با شهید سلیمانی پرده برداشت و گفت: خاطرم هست در آن مصاحبه، جمله‌ای را بر زبان آورد که تکلیف همه چیز را مشخص کرد؛ به یاد دارم در انتهای مصاحبه گفت: «با خودم فکر می‌کردم که اگر حضرت عزرائیل سراغ من بیاید و بگوید به ایران می‌روم تا جان قاسم سلیمانی را بگیرم، اما تنها یک فرصت داری، چه جوابی به او می‌دهم؟ بدون شک، پاسخم به او این بود که به جای سردار سلیمانی، جان مرا بگیرید!»

این مستندساز درباره امکان ساخت مستند از شهید نصرالله گفت: فیلم‌های زیادی از سیدحسن نصرالله وجود دارد و می‌توان درباره زندگی او فیلم ساخت؛ البته باید دید که آیا آنها را در اختیار ما می‌گذارند یا خیر؟ علاوه براین، در شرایط فعلی، دسترسی به فرماندهان حزب‌الله و افرادی که سیدحسن نصرالله را از نزدیک می‌شناختند، بسیار سخت شده است؛ این افراد یا شهید شده‌اند و یا بنابر ملاحظات امنیتی دسترسی به آنها سخت شده است. به نظرم باید کمی از شهادت ایشان بگذرد تا با گذر زمان، فضای احساسی کمرنگ‌تر بشود.