سه‌شنبه 10 مهر 1403

نبود ثبات اقتصادی احتمال افزایش آمار ورودی زندانیان را در پی خواهد داشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نبود ثبات اقتصادی احتمال افزایش آمار ورودی زندانیان را در پی خواهد داشت

زنجان - ایرنا - مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور با تاکید بر اینکه نبود ثبات در قیمت ها، اختلافات ناشی از کلاهبرداری، جعل و دیگر جرایم را افزایش می دهد گفت: نتیجه نبود ثبات اقتصاد، افزایش آمار ورودی زندانیان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر رسول جلالی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از کارگاه های اشتغالزایی حامی در اردوگاه زندان زنجان در جمع خبرنگاران ایرنا و فارس با اشاره به اینکه خوشبختانه با تلاش ها و رعایت برخی مسائلی که از سوی قضات انجام می گیرد افزایش بی رویه ورودی زندانیان را نداریم افزود: ولی اگر وضعیت اقتصادی به همین روال ادامه داشته باشد و یا بدتر از این شود، متاسفانه افزایش آمار و تراکم زندانیان دور از انتظار نیست.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به رویکرد قوه قضاییه در خصوص کاهش تراکم زندانیان، در حال حاضر و با توجه به اصلاحات اقتصادی و افزایش هزینه های زندگی، بیشترین ورودی زندانیان ناشی از چه جرائمی است تصریح کرد: در گذشته بیشترین جرائم مربوط به متهمان مواد مخدر بود ولی اخیرا سرقت بیشترین میزان جرم را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور تاکید کرد: افزایش جرائم در حوزه سرقت، نتیجه اقتصادی حال حاضر در جامعه است.

جلالی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه فقط حدود سه درصد از زندانیان را بانوان تشکیل می دهند گفت: اغلب کانون های اصلاح و تربیت خالی از دختران بزهکار است و این نشان می دهد که دیدگاه خوبی نسبت به اطفال و دختران دارند و دیگاه خوبتری هم به بانوان در این حوزه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شاید میزان زندانیان خانم 2 تا سه برابر آمار حال حاضر آنها بود اظهار داشت: نگاه خاصی که نسبت به زندانیان خانم در راستای کاهش تراکم آنها در زندان وجود دارد، باعث کاهش چشمگیر آمار خانم های زندانی در سراسر کشور شده است.

مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور در ادامه با بیان اینکه بازدید از همه زندان های استان زنجان و نیز بازداشتگاه قیدار نشان داد که زنجان از جمله استان هایی است که زندان های محدودی دارد گفت: استان زنجان یک بازداشتگاه و سه زندان دارد که با احتساب اردوگاه عملا فقط پنج موسسه کیفری در استان زنجان داریم که نشان از پایین بودن مقوله جرم در این استان است.

اشتغال زندانیان نقطه امیدی برای خانواده ها و خود زندانیان است

جلالی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال سازمان زندان های استان زنجان فعال است اظهار داشت: مددجویان هم استقبال خوبی دارند و این باعث می شود که پس از خروج از زندان بازگشت مجدد نداشته باشند.

وی بازگشت و ورود مجدد زندانیان به زندان را از جمله مشکلات زندانیان در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: زندانیان عملا بعد از خروج از زندان، چون شغلی ندارند به ناچار سوی جرم کشیده می شوند و به زندان برمی گردند.

مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور، با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای باید بیش از پیش پای کار باشد افزود: اگر این سازمان حرفه آموزی همراه با اعطای گواهی معتبر به زندانیان را در اولویت های کاری خود قرار دهد، قطعا یک زندانی هنگام خروج از زندان اگر حرفه ای آموخته باشد، می تواند حداقل تامین معیشت خود را داشته باشد و بازگشت دوباره به زندان نخواهد داشت.

جلالی تاکید کرد: اشتغال زندانیان نقطه امیدی برای خانواده ها و خود زندانیان است که حداقل هزینه های خود را در داخل زندان تامین خواهند کرد و باری بر دوش خانواده هایشان نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه در زندان های زنجان حدود 80 درصد اشتغال زندانیان را داریم اظهار داشت: مسئولان این حوزه با جدیت در راستای تقویت اشتغال زندانیان در زمینه های مختلف تلاش می کنند که آثار بسیار خوبی روی زندانیان دارد.

جلالی با تاکید بر اینکه معمولا حدود 50 درصد بازگشت به زندانیان را در بین آمار زندانیان سراسر کشور داریم تصریح کرد: تقویت اشتغال بیرون از زندان، باعث می شود که بازگشت دوباره به حداقل برسد.

این مسئول افزود: اظهارات زندانیانی که بازگشت دوباره دارند حاکی از این است که با خروج از زندان با مشکلات بسیاری برای اشتغال مواجه می شوند و با تحمل چند ماهه شرایط بیکاری به ناچار با انجام یک سرقت دوباره وارد زندان می شوند تا امور خود را بگذرانند.

مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور، با بیان اینکه نقش واحد ای تولیدی در کاهش آمار بازگشت مجدد بسیار پررنگ است گفت: اگر کارخانه ها و واحدهای تولیدی این افراد را بپذیرند و صرفا به خاطر سابقه داشتن زندان، آنها را ترد نکنند باعث می شوند که درصد بازگشت دوباره به زندان کاهش یابد.

جلالی خاطرنشان کرد: هستند شرکت هایی هم که این افراد را برای اشتغال پذیرش می کنند و اگر این اقدام گسترش یابد آثار بسیار مثبتی را در حوزه زندان و زندانیان شاهد خواهیم بود.

وی تاثیر برنامه های صدا و سیما و نیز دادن امتیازهای مختلف مانند مشوق های مالیاتی برای شرکت ها و واحدهای تولیدی که پذیرش زندانیان را برای اشتغال دارند بسیار مهم خواند و افزود: صدور پروانه و مجوزهای کسب و کار برای متقاضیانی که اشتغال زندانیان مرخص شده از زندان را در برنامه های تولیدی و اشتغالزیی خود دارند هم از دیگر راههای گسترش اشتغال زندانیان و کاهش برگشت دوباره به محیط زندان است.

این مسئول اظهار داشت: زندانیانی که در فعالیت های مختلف در زندان اعم از فرهنگی و قرآنی، حرفه آموزی و.. امتیاز هایی نسبت به بقیه کسب کردند و سر به‌راهتر شده اند، قطعا باید از امتیاز اشتغال در بیرون از زندان هم برخوردار شوند تا احساس سربار بودن و افسردگی به آنها دست ندهد.

جلالی با بیان اینکه اصل و مبنای کار زندان بر این است که فرد زندانی تغییرات مثبتی در طول حبس داشته باشد گفت: وقتی فردی وارد زندان می شود باید در داخل زندان تغییرات مثبتی کند و هنگام خروج از زندان احساس تولدی دیگر برایش دست دهد تا بتواند با امید و انگیزه بیشتر به زندگی ادامه دهد.

 هزینه های یک زندانی حداقل سه برابر شده است

وی در خصوص هزینه های یک زندانی در حال حاضر هم گفت: با این فزایش قیمت ها قطعا هزینه های یک زندانی هم 2 تا سه برابر شده است همانطور که هزینه های خانوارها چند برابر شده است.

مدیرکل نظارت بر زندان ها و بازداشتگاه های دادستانی کل کشور، همچنین با بیان اینکه در مناطقی از کشور که به لحاظ فرهنگی جرم در آنها پایین است تعداد زندان های آنها هم کم است افزود: در استان زنجان هم شهر هایی را داریم که فقط یک بازداشتگاه دارند که چورزق از جمله آنها است.

جلالی با تاکید بر اینکه بعضی از شهر ها و استانها مانند زنجان کمترین زندانها را دارند تصریح کرد: حتی شهرهایی داریم که اصلا بازداشتگاه هم ندارند چون هم قضات ملاحظات و مساعدتهایی دارند و هم خود مردم با تعاملی که دارند از وقوع جرم پیشگیری می کند.

برچسب‌ها