چهارشنبه 6 تیر 1403

نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد

در مناظره انتخاباتی شب گذشته، کاندیداها نظراتی را درباره انرژی و اقتصاد نفت انرژی مطرح کردند.

شب گذشته، اولین مناظره انتخاباتی میان 6 نامزد ریاست جمهوری برگزار شد و هرکدام از کاندیداها نظرهای خود را درباره وضعیت انرژی در دولت خود مطرح کردند.

جولان ناترازی در حوزه برق، گاز، بنزین و گازوئیل در کشور شرایط خاصی را رقم زده هرچند که تاکنون بحران اساسی دامن‌گیر کشور نشده اما ادامه روند فعلی می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند، از این رو می‌توان گفت دولت چهاردهم وظیفه سنگینی را برای گذر از شرایط ناترازی بر دوش دارد.

میزان ناترازی برق به طور متوسط حدود 10 هزار مگاوات در تیرماه و مردادماه است، در حوزه گاز نیز 21 میلیارد مترمکعب، حجم ناترازی سالانه تخمین زده می‌شود. در حوزه بنزین نیز امسال به جمع واردکنندگان پیوسته‌ایم تا جایی که برای امسال حدود پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل پیش بینی شده که بخش زیادی از درآمدهای کشور را از بودجه عمومی کشور به خود اختصاص می دهد.

مسعود پزشکیان یکی از نامزدهای ریاست جمهوری با انتقاد از بهره‌وری پایین در حوزه صنعت نفت اعلام کرد: ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم، ما با تکنولوژی‌های غلط در حال از دست دادن مخازن زیر زمینی هستیم و بجای اینکه در حوزه نفت 40 درصد بهره‌وری داشته باشیم، رقم بهره‌وری در این حوزه فقط 12 الی 13 درصد است.

اما امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره عملکرد دولت سیزدهم در حوزه نفت، اظهار کرد که در زمان دولت سیزدهم در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر ولی فروش نفت چند برابر و روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود ولی رشد 6 درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد. تحریم‌ها بیشتر شد، ولی فروش نفت بیشتر شد؛ این کار با روابط همسایگان انجام شد. همچنین در دوره شهید رئیسی وارد باشگاه‌های بزرگ بین‌المللی شدیم و تراز جمهوری اسلامی و رئیس جمهور رشد کرد.

وی تاکید کرد: قول می‌دهم آرزوها و آرمان‌های شهید رئیسی را به دست بگیریم و به قله برسانیم.

علیرضا زاکانی نامزد دیگر انتخابات درخصوص اقداماتی که تا کنون برای دور زدن تحریم‌ها صورت گرفته و برنامه آینده گفت: می‌خواستند بنزین را تحریم کنند اما ستاره خلیج فارس مانع شد. قضیه کرونا جلوی چشم ماست. من به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم. در عدالت و پیشرفت هم چهار سر فصل تحولی عرض کردم. یکی اقتصاد خود را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم. از سوی دیگر خام فروشی نکنیم. مبتنی بر دانش محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم. دیگر تحریم پذیر هم نیست. نفت خام را تحریم می کنند اما دیگر نمی توانند آن را تحریم کنند.

وی در بخشی دیگر از صحت‌های خود اعلام کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار داشته و ما هم اصرار داریم و اصرار ما واقعی است. مردم پای انقلاب بایستند، باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. فلذا معتقدیم که بند چهارم اصلاحات خود را عرض کردم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم دهیم. انرژی مانند طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن درهای خام فروشی برویم اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

وی معتقد است که برای شریک شدن مردم ما معتقد هستیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می گیرد. معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی شارژ می‌شود؛ ماهانه شارژ می شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است. چون موضوع تورم بود اینجا بحث کردم. در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه شده و 50 درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده 46 در حساب سرپرست خانوار شارژ می شود، قابلیت خرید اعتباری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت. حفظ ارزش آن با طلا و دور از تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام و وثیقه وجود دارد. به قیمت دلار گره نمی خورد. همان تحول اول اقتصادی که استقلال اقتصادی را با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جمعیت است. صرفه جویی کنیم و اعتبار طلا بگیریم. اینطوری می توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات نیز به موضوع هدررفت انرژی پرداخت و گفت: هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گازهای مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به 10 میلیارد دلار است و فقط 7.5 درصد آن را استفاده می کنیم. ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می رود و احتیاج به مدیر قوی داریم؛ مشکل دیگر این است که اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: امروز در تامین برق، گاز، بنزین و سوخت به سرعت به سمت بحران حرکت می‌کنیم و دولت چهاردهم با هر رئیس جمهور ی ناچار از اتخاذ تصمیمات مهم خواهد بود؛ هر تصمیم باید هم مشکل کمبود را حل کند و به رفع فقر مطلق بینجامد.

نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد 2
نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد 3
نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد 4
نظر کاندیداها درباره انرژی | تکلیف بنزین مشخص شد 5