دوشنبه 16 مهر 1403

نقاط حادثه‌خیز، زنگ خطری برای افزایش تصادفات جاده‌ای

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نقاط حادثه‌خیز، زنگ خطری برای افزایش تصادفات جاده‌ای

نقاط حادثه خیز باتوجه به مشکلات و تصادفاتی که در جاده‌های کشور ایجاد می‌کنند، همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان به شمار می‌روند، بنابراین اصلاح و رفع آن در راستای کاهش تصادفات بسیار اهمیت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با ورود به فصل سرد سال و برف‌گیر شدن محورها از جمله محورهای غرب و شمال کشور میزان تصادفات به دلیل کاهش دید رانندگان افزایش می‌یابد به طوری که سلیمانی یکی از رانندگان کامیون که به طور معمول در محورهای غربی کشور تردد دارد در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه متاسفانه با ورود به فصل سرد سال میزان نگرانی ما و همکاران بنده در نقاط حادثه خیز چندین برابر می‌شود گفت: هرساله در این نقاط ما شاهد تصادفات زیادی به دلیل عدم دید کافی در نقاط حادثه‌خیز هستیم.

او بیان کرد: همزمان با کاهش دید میزان تصادفات به طور ویژه برای رانندگان بیشتر می‌شود چرا که آنها با نقاط حادثه خیز آشنا نیستند و در نتیجه تصادفات چندین برابر می‌شود. سازمان راهداری می‌تواند با آشکار سازی و اصلاح برخی از نقاط، زمینه را برای کاهش آثار و تبعات این بخش فراهم کند.

پیش از این هم مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی از عزم دولت برای رفع نقاط حادثه خیز خبر داد و گفته بود: اولویت دولت سیزدهم رفع نقاط حادثه خیز بوده است که برای اصلاح آن گام های بلندی برداشته شد و تا مرداد ماه بیش از 725 نقطه حادثه خیز اصلاح شد.

با توجه به آنکه مجری اصلاح نقاط حادثه خیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است باید منابع مالی مورد نیاز برای اصلاح آن تامین شود که در همین زمینه سازمان راهداری از عدم تخصیص بودجه لازم برای اصلاح و رفع این نقاط گله مندی کرده است.

3هزار میلیارد تومان تنها برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز اختصاص یافته است

رضا اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتدای امسال تاکنون 356 نقطه حادثه خیز اصلاح شده است و برنامه اصلی سازمان راهداری آن بوده است که بتوانیم به هدفگذاری صورت گرفته در این بخش برسیم.

وی ادامه داد: سال گذشته اصلاح 887 نقطه حادثه خیز شروع شد که از این تعداد 412 عدد آن اصلاح شد و مابقی که 475 عدد است در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم اجرایی شود.

اکبری بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال به هدفگذاری برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز برسیم و در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها از اهداف برنامه‌ریزی شده هم بیشتر اقدام خواهیم کرد.

معاون راهداری سازمان راهداری با بیان اینکه امیدواریم تا دهه فجر بتوانیم 400 نقطه حادثه خیز را اصلاح کرده است تا برنامه سال گذشته را به اتمام برسانیم گفت: بخش زیادی از نقاط حادثه خیز از سال گذشته باقی مانده که در برنامه ریزی صورت گرفته در تلاش هستیم آنها را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اصلاح نقاط حادثه خیز باید اعتبارات مورد نیاز تامین شود گفت: از 7 هزار میلیارد تومانی که برای اصلاح نقاط حادثه خیز که اعلام نیاز کرده بودیم تاکنون تنها سه هزار میلیارد تومان تصویب شده است و ما در این بخش با کسری مالی روبرو هستیم. طبق ارزیابی رسمی صورت گرفته از نقاط حادثه خیز که اصلاح شده تاکنون هیچ یک از این مناطق تصادفی را ثبت نکرده اند.

19 درصد فوتی های جاده در تابستان 1403 کاهش یافته است

پلیس راهور هم اهمیت رفع نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات را تایید کرده است به طوری که سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که در تابستان 1403، تصادفات منجر به فوت 19 درصد کاهش یافته است، گفت: با این حال، تصادفات جرحی با افزایشی 56 درصدی مواجه بوده که جای نگرانی جدی برای آن وجود دارد و لازم است که تمام دستگاه ها در این خصوص پای کار بیایند. همچنین تصادفات خسارتی نیز 1.2 درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: آمارهای ما نشان می‌دهد که در تابستان 1403، تعداد 121 هزار و 961 فقره تصادف جرحی به ثبت رسیده که منجر به مصدومیت 145 هزار و 578 تن شده است. این رقم در مقایسه با تابستان 1402 که 87 هزار و 105 فقره تصادف جرحی رخ داده و منجر به مصدومیت 100 هزار و 280 نفر شده بود، افزایش 56 درصدی در تعداد تصادفات جرحی و 45 درصدی در تعداد مصدومان را نشان می‌دهد.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره دلایل افزایش و کاهش تصادفات نیز گفت: یکی از عوامل مهم در بروز تصادفات، همچنان عامل انسانی است. تخلفاتی مانند سرعت غیرمجاز، سبقت‌های خطرناک و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی همچنان از دلایل اصلی تصادفات منجر به فوت و جرح هستند. برای مثال، در آزادراه تهران - کرج، بیشترین تخلفات مربوط به سرعت غیرمجاز با بیش از 30 کیلومتر در ساعت سرعت اضافی ثبت شده است.

548 نقطه حادثه خیز اصلاح شد

طبق اعلام سازمان راهداری بیشترین نقاط حادثه خیز مربوط به تهران، خوزستان و فارس بوده که طبق بررسی های صورت گرفته و متناسب با میزان تصادفات بخش عمده ای از آنها رفع شده است این در حالیست که پلیس راهور شرایط نامناسب جاده ها در برخی از نقاط کشور را عامل اصلی تصادفات اعلام کرده و گفته است کیفیت پایین برخی جاده‌ها، نبود علائم هشداردهنده کافی و نبود امکانات رفاهی مناسب در جاده‌ها نیز از عوامل تشدیدکننده تصادفات برون‌شهری است. با وجود این، کاهش تصادفات فوتی به دلیل افزایش حضور مأموران پلیس راهور، نظارت‌های دقیق‌تر و به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات در جاده‌ها بوده است.

گفتنی است، طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی صباغ زاده مدیرکل تجهیزات و ماشین آلات سازمان راهداری 548 نقطه پرتصادف از مجموع 887 نقطه مصوب سال 1401 رفع و اصلاح شده است و از سوی دیگر 412 نقطه پرحادثه در سال 1402 برطرف شده است.

صباغ‌زاده با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در نیمه نخست امسال، گفت: 356 نقطه پرحادثه در راه‌های بین‌شهری کشور اصلاح شد که شامل 136 نقطه مصوب سال 141 و 220 نقطه مستعد حادثه از سال‌های گذشته بوده است.

او گفت: در این مدت، 90 هزار و 113 کیلومتر از راه‌های بین‌شهری کشور خط‌کشی شده و 210 هزار و 500 عدد تابلو و علائم اخطاری و مسیرنما نصب گردیده است.

مدیر کل دفتر نگهداری علائم همچنین از نصب 425.7 کیلومتر حفاظ‌های ضروری، شامل گاردریل و نیوجرسی، و 113 کیلومتر روشنایی در گردنه‌های مه‌گیر و کمربندی‌ها خبر داد و این اقدامات را بخشی از تلاش‌های مستمر برای افزایش ایمنی در محورهای شریانی کشور دانست.

با توجه به آنکه وارد نیمه دوم سال شده ایم و طبق اعلام سازمان هواشناسی هم امسال با توجه به تغییرات اقلیمی شاهد افزایش میزان حجم سیلاب و آبگرفتگی خواهیم بود بنابراین برنامه ریزی برای اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز بسیار حائز اهمیت است.

خبرنگار: محبوبه کباری