پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

نقش موثر خانواده‌ها در رعایت هنجاری های دانشگاه از سوی دانشجویان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
نقش موثر خانواده‌ها در رعایت هنجاری های دانشگاه از سوی دانشجویان

رئیس دانشگاه تهران به نقش خانواده‌ها در زمینه رعایت هنجارها و شئونات متناسب با فضای دانشگاهی توسط دانشجویان اشاره کرد و گفت: نقش خانواده‌های دانشجویان در تحقق راهبرد و شعار اصلی دانشگاه دارای اهمیتی بالایی است و معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیز آماده پاسخگویی، همکاری و تعامل با خانواده دانشجویان هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی در نشست با خانواده‌های دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران با اشاره ازسرگیری آموزش حضوری در همه مقاطع تحصیلی دانشگاه تهران، گفت: هر چند در دوران شیوع کرونا، آموزش در دانشگاه تعطیل نشد و به دلیل زیرساخت‌های خوبی که دانشگاه تهران داشت، آموزش‌های مجازی با موفقیت برگزار شد اما همیشه گفته‌ایم که آموزش حضوری هیچ جایگزینی ندارد.

وی در عین اشاره به فرصت شکل‌گیری فضای تعاملی و فرهنگی در دانشگاه در نتیجه حضوری شدن آموزش، نقش خانواده در اجتماعی شدن فرزندان را نیز مهم برشمرد و افزود: دانشجویان و خانواده‌هایشان و همه ما از ذی‌نفعان دانشگاه تهران هستیم؛ همه ذی‌نفعان باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا بتوانیم مسئولیت خود را به خوبی ایفا کنیم.

دکتر مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه همه سیاست‌های دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران حول راهبرد «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» تعریف و اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف مدیریت جهادی در دانشگاه تهران این است که دانشگاهی کارآفرین با زیربناهای خاص خود ایجاد کنیم تا با متناسب‌سازی فرایندهای آموزشی و پژوهشی با دانشگاه نسل سوم، اهداف دانشگاه نسل سوم محقق شود.

رئیس دانشگاه تهران خطاب به والدین دانشجویان عنوان کرد: تلاش ما این است که فرزندان شما بعد از فارغ‌التحصیلی، مهارتی کسب کنند که آینده شغلی‌شان را تامین کند، برای جامعه مفید باشند و نقشی در عرصه اجتماعی ایفا کنند.

دکتر مقیمی با اشاره به نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در جامعه، اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه تهران همیشه منشاء اثر در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی بوده و هستند اما باید توجه داشته باشیم نقش‌های جدیدی که دانشجویان امروز باید ایفا کنند با نقشی که دانشجویان دو دهه پیش ایفا می‌کردند، متفاوت است.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به همراستا بودن اهداف دانشگاه کارآفرین با شعار سال 1401، تاکید کرد: باید به سمت کسب‌وکارهای مبتنی بر دانش حرکت کنیم تا در نهایت منجر به اشتغال زایی در جامعه شود. اگر می‌خواهیم به شعار اصلی دانشگاه تهران که همراستا با شعاری است که رهبر معظم انقلاب برای امسال انتخاب کردند، دست پیدا کنیم، باید یک چنین ویژگی را در خودمان ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان بویژه دانشجویان مقطع کارشناسی در مقطع حساسی از زندگی خود هستند، گفت: با توجه به حساسیتی که دانشجویان دوره کارشناسی دارند، خانواده دانشجویان نقش مهمی در اجتماعی شدن و گذر از این دوران دارند، چراکه دانشجویان به یکباره از محیط خانواده جدا شده و باید مستقل زندگی کنند، مستقل تصمیم بگیرند و تعاملات خود را شکل دهند. اما با توجه به شرایط اجتماعی، تهدیداتی وجود دارد که یک غفلت کوچک می‌تواند تهدید بزرگی را برای آینده این عزیزان بوجود آورد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه به نقش خانواده‌ها در زمینه رعایت هنجارها و شئونات متناسب با فضای دانشگاهی توسط دانشجویان اشاره کرد و گفت: نقش خانواده‌های دانشجویان در تحقق راهبرد و شعار اصلی دانشگاه دارای اهمیتی بالایی است و همکاران معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه نیز آماده پاسخگویی به دغدغه‌های خانواده‌های دانشجویان و همکاری و تعامل با خانواده دانشجویان هستند.

دکتر مقیمی خطاب به خانواده دانشجویان افزود: تقاضا می‌کنیم که خانواده‌ها با مسئولان دانشگاه تعامل داشته باشند و کمک کنند که دوران اجتماعی شدن دانشجویان با موفقیت سپری شود و شاهد موفقیت این عزیزان در جامعه باشیم. نوع نگاه ما این است که در کنار آموزش‌های مرسوم بتوانیم دانشجویانی توانمند تربیت کنیم.

وی با اشاره به فعالیت کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی مختلف در دانشگاه تهران، حضور و مشارکت دانشجویان در این مجموعه‌های دانشجویی را مفید عنوان کرد و گفت: تجربه نشان می‌دهند دانشجویانی که در این گونه مشارکت‌ها حضور دارند، دانشجویان موفقی هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکترهادی بهرامی احسان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در نشست مجازی با خانواده‌های دانشجویان خوابگاهی دانشگاه تهران، گفت: توصیه به مراقبت از جوانان دانشجو، به معنای محدودکردن دانشجو نیست بلکه آرمان ما ایجاد آرامش و شکوفایی در جوانان است و آرزوی ما این است که جوانان با موفقیت از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند و بر کرسی‌های مهم کشور تکیه زنند.

استاد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران به خانواده‌ها توصیه کرد که ارتباط خود را با دانشگاه حفظ کنند و هرگز این تصور را نداشته باشند که چون جوان بالغ و رشید است کاملا باید مستقل باشد و چون به دانشگاه آمده دغدغه و نگرانی وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: جوانان دانشجو به استقلال، خودباوری و اعتماد هم نیاز دارند؛ بنابراین اگر نیاز جوان را درست تشخیص ندهیم، تصمیم‌گیری درست نیز امکان‌پذیر نخواهد بود و نیاز جوان به درستی برطرف نخواهد شد.

وی ضمن اینکه از خانواده‌ها خواست تا به بحران‌های اجتماعی فرزندان خود توجه کنند، عنوان کرد: فرزندان شما مانند سایر افراد گاهی دچار گرفتاری می‌شوند که دامنه فراوانی از مسائل مالی تا مسائل عاطفی است، با توجه به این بحران‌ها می‌توانید نقش خود را به خوبی ایفا کنید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اکثر دانشجویان افراد باهوشی هستند که به دانشگاه تهران راه یافته‌اند، ولی نباید مسائل آموزشی آنها رها شود، چون گاهی اتفاق می‌افتد که دانشجو با افت تحصیلی مواجه می‌شود که با ارتباط به موقع با دانشگاه به موقع می‌توانید به فرزندان خود کمک کنید.

انتهای پیام