پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

«نمایشگاه استانی کتاب» بدهی زیادی روی دوش اداره کل ارشاد گذاشت

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
«نمایشگاه استانی کتاب» بدهی زیادی روی دوش اداره کل ارشاد گذاشت

اهواز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: نمایشگاه کتاب استانی به لحاظ اعتباری دچار مشکل هستند و بدهی‌های زیادی را برای ادارات کل ارشاد به جا گذاشته است.

اهواز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: نمایشگاه کتاب استانی به لحاظ اعتباری دچار مشکل هستند و بدهی‌های زیادی را برای ادارات کل ارشاد به جا گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین کلاه کج شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان، اظهار کرد: این نمایشگاه که برگزار شد اولین تجربه واگذاری به بخش خصوصی در قالب حمایت جدول 17 بود.

وی افزود: در حقیقت ارشاد نقشی در برگزاری آن نداشت و فقط یک حامی در کنار سایر نهادها و مجموعه‌های فرهنگی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلاه کج گفت: نمایشگاهی که ارشاد به عنوان نمایشگاه کتاب برگزار می‌کند قرار است در دی ماه یا بهمن ماه امسال با حضور 600 ناشر برگزار شود که یک نمایشگاه بسیار باشکوه است.

وی افزود: البته امیدوارم که این اتفاق بیفتد چون سیاست وزارت ارشاد این است که دیگر نمایشگاه‌های استانی کتاب برگزار نکند تا تمام سرمایه و وقت خود را برای برگزاری باشکوه رویداد بزرگ فرهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بگذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به مشکلات نمایشگاه‌های استانی کتاب اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه‌های کتاب استانی به لحاظ اعتباری دچار مشکل هستند به ویژه در حوزه تخصیص بن و حضور ناشران تراز اول دچار مشکل بوده و بدهی‌های زیادی را برای ادارات کل ارشاد به جا گذاشته‌اند.

کلاه کج بیان کرد: اتفاق دیگری که در نمایشگاه کتاب و قرآن و محصولات فرهنگی خوزستان اتفاق افتاد وحدت بین نهادها و مجموعه‌های فرهنگی است و امروز اکثر مجموعه‌های فرهنگی در این نمایشگاه حضور دارند و این اتفاق مبارک و از معدود دفعاتی است که این همدلی و همراهی انجام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: بالاخره برگزاری نمایشگاه‌ها هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی دارد و به طور حتم ارشاد استان در ارزیابی مؤسسات فرهنگی به این موارد خواهد پرداخت و نقاط ضعف و قوت آنها را بعداً اطلاع رسانی می‌کند.

حجت‌الاسلام کلاه کج تصریح کرد: ارشاد خوزستان در برگزاری نمایشگاه کتاب و قرآن و محصولات فرهنگی استان فقط یک حامی بوده و نقش نظارتی دارد.

وی درباره احتمال واگذاری و یا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی و با برگزاری آن توسط ارشاد استان، توضیح داد: تلاش بر این است که توسط بخش خصوصی توانمند برگزار شود و اگر بخش خصوصی در رده نمایشگاه کتاب خوزستان پیدا نشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با مشارکت کتابخانه های عمومی، مجموعه‌های وابسته یه وزارت ارشاد و مجموعه‌های فرهنگی این نمایشگاه را برگزار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به وجود رانت و مفاسد در تشخیص و توزیع بن کتاب در نمایشگاه‌های استانی کتاب و عدم رعایت و برقراری‌ها عدالت در این زمینه اشاره و تصریح کرد: یکی از گرفتاری‌ها و مشکلاتی که باعث شد امسال نمایشگاه کتاب برگزار نشود مفاسد و رانت‌هایی بود که در زمینه تخصیص بن ما وجود داشت.

کلاه کج افزود: مسائلی که در حواشی نمایشگاه به آن پرداخته می‌شد و برای آنکه آن حواشی از بین برود دیگر بن کاغذی کتاب هم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم توزیع نشد.

وی گفت: به همین خاطر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال جاری بن‌های کاغذی حذف شد و بن‌های کتاب به صورت الکترونیکی بود و هرکس قصد خرید کتاب داشت به صورت خودکار از بن‌های الکترونیکی استفاده می‌کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره نحوه تخصیص و توزیع حمایت‌های مالی این نهاد به مؤسسات فرهنگی توضیح داد: 130 میلیارد ریال کمک و حمایت مالی که در قالب جدول 17 به این مؤسسات پرداخت شد به طور کامل و با همه جزئیات در سامانه شفافیت ما ثبت شده و هرکس تمایل دارد می‌تواند با مراجعه به سایت ارشاد استان همه ارقام و اعداد کمک‌ها و حمایت‌های مالی را که مؤسسات فرهنگی از ما دریافت کرده‌اند به صورت شفاف مشاهده کنند.