یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

نمایشگاه نقاشی «همچنان پابرجا» رویکردی پژوهشگرانه دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نمایشگاه نقاشی «همچنان پابرجا» رویکردی پژوهشگرانه دارد

برگزار کننده نمایشگاه نقاشی «همچنان پابرجا» گفت: نمایشگاه نقاشی رویدادی است با رویکردی پژوهشگرانه که این گنجینه را به دور از هر گونه پیش داوری، به تماشا درآورده است.

محمد خراسانی زاده مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی در آیین افتتاح نمایشگاه آثار نقاشی «همچنان پابرجا» با عنوان مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنرهای تجسمی معاصر، منتخبی از گنجینه حوزه هنری و موزه هنرهای معاصر گفت: این نمایشگاه گوشه ای از یک اتفاق تاریخی در جریان هنرهای معاصر ایران اسلامی است، هنر مردم محور و عامه پسند خیالی نگاری یا قهوه خانه ای و یا نقاشی هایی که در پرده هایی هر روز از این محله به آن محله و از این شهر به آن شهر می رفتند و ماجرای این حماسه را برای مردم بازگو می کردند.

خراسانی زاده گفت: کم کم جریان تاریخی هنرهای تجسمی ما جلو می آید و می رسد به دورانی که آثار امروزی کشور بعد از انقلاب سر رشته ی مضامین خود را از جریان عاشورا اخذ می کنند، بخشی از هنرمندان عزیزی که امروز در خدمت آنها هستیم ماجرای ایستادگی مردم را با ایستادگی سیدالشهدا پیوند داده اند.

وی افزود: از همه عزیزانی که در برپایی این نمایشگاه زحمت کشیده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم، از هنرمندانی که خلق اثر کرده اند و ایده این نمایشگاه را ارائه داده اند نیز تشکر میکنم چرا که این نمایشگاه بعد از سال ها، قریب به دو دهه در این موزه که بی شک مهم ترین موزه هنری ایران ما است.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی گفت: حالا پرچم سیدالشهدا در یک جریان هنری فاخر برافراشته شده، ایده ای که توسط برادر خوبم جناب آقای اسلامی مدیریت محترم پیشین مطرح و پیگیری شد و در یک بازه ی زمانی با تغییرات پیش آمده ایده ی ایشان را اجرا کردیم.

او می گوید: همکاران من شبانه روزی مجاهدت کردند و با راهبری برادر خوبم شعیب حسینی مقدم کاری که حداقل یک ماه و نیم زمان می برد در حدود دو هفته اجرایی شد و اتفاقی که شما می بینید محصول گنجینه هایی از موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه حوزه هنری و بخشی از آثار موزه تعزیه استان مرکزی است.

شعیب حسینی مقدم برگزار کننده این نمایشگاه نیز در ادامه مراسم گفت: نمایشگاه نقاشی همچنان جاری رویدادی است با رویکردی پژوهشگرانه که این گنجینه را به دور از هر گونه پیش داوری، به تماشا و تدقیق درآورده است، تا بستری برای بازخوانی و بازاندیشی فراهم شود.

حسینی مقدم گفت: این نمایشگاه فرصتی را برای بازنگری آثار قهوه خانه ای با رویکردها و کاربردهای خاص خود، نقاشی های نو سنت گرایان و مکتب سقاخانه که در عین علاقه مندی به بنیان های هنر مدرن کوشیده اند تا با هنرهای عامیانه و آیینی ما قبل خود، پیوند ایجاد کنند و تاثیر جریان سیال عاشورا بر موضوعات انقلاب و دفاع مقدس، فراهم آورده است.

وی افزود: در بخش اول نمایشگاه تلاش شده، آثاری از مکاتب سقاخانه در عصر قاجار تا سال های نزدیک تر، ارائه شود و در بخش دوم نگاهی گذرا به تاثیر نمادهای شیعی و عاشورایی با ایجاد روش هایی نو در بیان، در نقاشی های مدرن ایران داشته ایم، بخش آخر نیز جریان عاشورا در برخی نقاشی های شاخص و موثر در ایام بعد از انقلاب و دفاع مقدس را به نمایش گذاشته است.

او می گوید: امید است هنرمندان، پژوهشگران، و هنردوستان بهره برداری کافی و وافی را از گنجینه ی بزرگ که از موزه هنرهای معاصر تهران و حوزه هنری انقلاب اسلامی استخراج و در معرض نمایش قرار گرفته است داشته باشند.

عبدالحمید قدیریان هنرمند هنر‌های تجسمی و چهره سال هنر انقلاب سال 1400 نیز در این مراسم گفت: موضوع عاشورا و حسین بن علی (ع) یکی از مفاهیم عجیبی است که همه‌ی هنرمندان در تمامی سطوح با آن ارتباط برقرار کرده اند، شاید کمتر موضوعی باشد که در آن هنرمندان در تنهایی خود می‌روند و از آن لذت می‌برند.

قدیریان گفت: امام حسین (ع) قابلیت جذب دل‌ها را دارد و انرژی عجیبی دارد که حتی افرادی که دارای عقاید مذهبی نیستند به ایشان جذب شده اند، سیدالشهدا در طول تاریخ ثابت کرده که پر انرژی و قدرتمند است به همین دلیل هنرمندان در همه سطوح از او بهره برده اند.

این هنرمند گفت: سال‌ها ست که به صورت تصویری و مطالعاتی بر روی موضوع قیام سیدالشهدا در حال تحقیق هستم و همیشه از خودم می‌پرسم این جریان چه چیزی دارد که چنین افراد به امام حسین احساس ارادت و محبت دارند.

وی افزود: جدای از بحث شور که تا حدی جوابگو است، مسئله شعور نیاز است و در مقاتل ذکر شده که این شور حسینی باید به شعور حسینی تبدیل شود تا بقا و قدرت پیدا کند و شاهد افزایش این قدرت باشیم.

او می‌گوید: به دنبال این هستم تا دریابم چرا و چگونه واقعه عاشورا تا به این اندازه قدرتمند است، عاشورا عنصری است که هر چه قدر زمان برای آن خرج شود ضرر نمی‌کنیم و تماما برای ما منفعت و سود به همراه دارد.

وی افزود: یکی از فرهنگ‌هایی که باید آن را ایجاد کنیم این است که با در محرم به دنبال حسیینه نگردیم بلکه به دنبال حسین (ع) باشیم، بفهمیم که حسین کیست که اینگونه دل‌ها را دگرگون کرده است، معتقدم هستم که این فهم این داستان، کار هنرمندان است.

قدیریان گفت: این نمایشگاه، نمایشگاه ذکر و محضریت خداوند است، ما به حرم‌ها می‌رویم تا از حرم‌ها به سوی خداوند برویم، امیدوارم که از قِبَلِ ورود به فضای حسینی بتوانیم خداوند و توحید خداوند را بیشتر شناخته و درک کرده.

در حال تکمیل...

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی