شنبه 15 اردیبهشت 1403

نهایی شدن حاتم‌بخشی کنگره آمریکا

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
نهایی شدن حاتم‌بخشی کنگره آمریکا

سنا سه‌شنبه‌شب با اکثریت قاطع به تصویب نهایی بسته کمکی 95.3میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان رای داد و آن را به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارسال کرد و به ماه‌ها ابهام درباره اینکه آیا ایالات متحده به حمایت از کی‌یف در مبارزه با روسیه ادامه می‌دهد یا خیر پایان داد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این رای منعکس‌کننده حمایت قوی دو حزب از این اقدام بود که البته در ایستگاه...

حالا این اقدام سیاسی دوحزبی، سوالاتی را درباره اینکه آیا ایالات متحده همچنان به ایفای نقش پیشرو در حفظ نظم بین‌المللی و ارائه ارزش‌های آن در سطح جهانی ادامه می‌دهد یا نه، ایجاد کرده است. سناتور چاک شومر، عضو دموکرات سنا از نیویورک و رهبر اکثریت، روز سه‌شنبه گفت: «متحدان ما در سرتاسر جهان در 6ماه گذشته کنگره را تماشا کرده‌اند و به همین موضوع فکر می‌کنند: آیا آمریکا قدرت جمع شدن و غلبه بر حزب‌گرایی را در مسائل بزرگ دارد؟» او ادامه داد: «امشب، مجلس سنا با «بله رعدآسا و قاطع» به این سوال پاسخ داد.»

جو بایدن، دقایقی پس از رای‌گیری در بیانیه‌ای گفت که او این لایحه را امضا می‌کند و به محض اینکه به میز من برسد با مردم آمریکا صحبت خواهم کرد تا بتوانیم ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین را در این هفته آغاز کنیم. وی گفت: «کنگره این قانون را برای تقویت امنیت ملی ما و ارسال پیامی به جهان درباره قدرت رهبری آمریکا تصویب کرده است: ما قاطعانه برای دموکراسی و آزادی و در برابر استبداد و ظلم ایستاده‌ایم.» مجلس نمایندگان روز شنبه این بسته را در چهار بخش تصویب کرد. سه بخش آن مربوط به کمک‌های مالی ایالات متحده برای کمک به متحدانش بود و دیگری ممنوعیت سراسری نرم‌افزاری چینی تیک‌تاک و تحریم‌های ایران است که برای شیرین کردن توافق برای محافظه‌کاران در آن گنجانده شده است.

مجلس نمایندگان این قانون را به‌عنوان یک بسته واحد به سنا ارسال کرد. مایک جانسون، رئیس مجلس که با مخالفت شدید جناح راست خود برای کمک به اوکراین مواجه بود، این قانون را به این ترتیب در مجلس تنظیم کرد تا ائتلاف همه گروه‌ها را به‌دست آورد. اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان با کمک به کی‌یف مخالفت کردند. اجزای این لایحه تقریبا مشابه لایحه‌ای است که با حمایت دو حزب در ماه فوریه در سنا تصویب شد. این بسته شامل 60.8میلیارد دلار برای اوکراین، 26.4میلیارد دلار برای اسرائیل و همچنین کمک 8.1میلیون دلاری برای منطقه ایندو - پاسیفیک است.

--> اخبار مرتبط