یک‌شنبه 17 تیر 1403

نهمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در دهلی نو برگزار شد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
نهمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در دهلی نو برگزار شد

مراسم گرامیداشت مجاهدان در غربت و شهیدان خدمت؛ شهید آیت الله رئیسی و شهید دکتر امیرعبداللهیان در هند برگزار شد.

به گزارش مشرق، مولانا سید کلب جواد نقوی رئیس مجلس علمای هند در نهمین اجلاسیه مجاهدان در غربت که در مرکز اسلامی دهلی برگزار گردید با ذکر حدیث پیامبر اکرم (ص): ومن سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم. و (هر که بشنود مردی فریاد میزند «مسلمانها بدادم برسید» و جوابش نگوید مسلمان نیست.) به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین اشاره کردند و دفاع از این ملت مظلوم را مصداق عمل به روایت پیامبر (ص) دانستند.

ایشان جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین مدافع مردم مظلوم فلسطین در مقابل رژیم اسرائیل و استکبار جهانی دانستند و افزودند: شهید رئیسی و شهید امیررعبداللهیان از مدافعان صادق و خالص مردم مظلوم فلسطین بودند. آنان همه ظرفیت های سیاسی را برای وحدت جهان اسلام در برابر دشمن صهیونیستی به کار گرفتند تا از درد و رنج اهالی غزه بکاهند و در نهایت در راه خدمت به مردم و دفاع از مظلومان به شهادت رسیدند.

وی در پایان از حضور حجت الاسلام و المسلمین صالحی و هیئت همراه در این برنامه تقدیر و تشکر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین احمد صالحی مشاور رئیس جمهور نیز در این مراسم باشکوه ضمن قدر دانی از ملت و دولت هند بابت ابراز همدردی و اعلام عزای عمومی وبرگزاری مراسم مختلف به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان، شهادت را پاداشی بزرگ برای تلاش های جهادی و خالصانه این عزیزان توصیف کردند.

وی تهجد شبانه، حسن خلق، مردمی بودن و تبعیت از رهبری را جزو ویژگیهای بارز شهید جمهور برشمردند و افزودند: تشییع باشکوه و حماسی شهدای خدمت و ابراز همدردی ملت های مختلف با ملت ایران، نشان داد که اگر فردی به مردم و مستضعفان صادقانه خدمت کند نزد آنان محبوب خواهد شد.

صالحی در پایان سخنانشان از مجلس علمای هند بابت همکاری در برگزاری نهمین اجلاسیه بین المللی مجاهدان در غربت تقدیر و تشکر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هندوستان از برگزاری این اجلاسیه و گرامیداشت شهدای خدمت قدردانی نمودند و افزودند: برگزاری این مراسم و ویژه برنامه های گذشته در تجلیل از شهدای خدمت در هند گویای میزان مودت و برادری دو ملت است.

ایشان وجود پر برکت مقام معظم رهبری (مدظله) را مایه آرامش کشور و عبور از گردنه های سخت و فتنه های پیچیده دانسته و بر ضرورت تبعیت از معظم له برای تداوم پیشرفت امت اسلامی تاکید نمودند.

دکتر الهی سفیر ج. ا. ایران در هند نیز از دولت و گروههای مردمی هند بابت گرامیداشت شهدای خدمت تشکر کرده و افزودند: با برکت هوشیاری ملت ایران و هدایت های مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران امروز به قله های پیشرفت و استقرار دست یافته و علیرغم فقدان رئیس جمهور محبوب و مردمی، ان شاالله شنبه شاهد انتخاب رئیس جمهور جدید و استقرار دولت تازه نفس خواهیم بود.

در ادامه دکتر کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم با ذکر دو اصل "ظلم نکردن و ظلم نپذیرفتن" و "یاور مظلوم و دشمن ظالم بودن" آن را راهبرد اصلی جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: شهید رئیسی همین دو اصل را سرلوحه کار خود قرار داده وضمن تلاش برای حفظ و تقویت استقلال کشور در برابر نظام سلطه و از ملت های مظلوم حمایت کردند.

در این مراسم تعدادی از شخصیتهای سیاسی و علمی فرهنگی هندوستان از جمله؛ مولانا سید محسن تقوی امام جمعه دهلی، آقایان روح الله و حنیفه جان نمایندگان مجلس و مولانا سید کلب رشید رضوی از علمای برجسته هند به بیان دیدگاه های خود در مورد شهدای خدمت بیان کردند.

ایشان با یادآوری هفت دهه رنج ملت فلسطین به ویژه در چند ماه گذشته ناشی از هجوم ددمنشانه رژیم صهیونیستی، از ایستادگی ملت فلسطین تجلیل نمودند.

سخنرانان هندی جمهوری اسلامی ایران را محور وحدت جهان اسلام دانسته و از نقش مقام معظم رهبری در تحقق وحدت جهان اسلام در مقابل دشمنان تمجید نمودند و از شهید رئیسی و همراهانشان به عنوان نمونه بارز تلاش صادقانه در راه پیروزی و سعادتمندی امت اسلام و آزادگان جهان یاد کردند.

در پایان مراسم به همت ستاد اجلاسیه بین المللی مجاهدان در غربت از تعدادی از فرهیختگان و علمای شیعه و اهل سنت هند با اهدای لوح تجلیل به عمل آمد.

نهمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در دهلی نو برگزار شد 2
نهمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در دهلی نو برگزار شد 3
نهمین اجلاسیه «مجاهدان در غربت» در دهلی نو برگزار شد 4