شنبه 15 اردیبهشت 1403

نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال

علی ایمانی مربی فوتسال آسیا نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال ایران انداخته و عملکرد این افراد را بررسی و تحلیل کرد.

عصر ایران؛ علی ایمانی مربی فوتسال آسیا - باتوجه به شروع مسابقات لیگ برتر فوتسال با بررسی و تحلیل بر عملکرد گلرهای لیگ برتر به نظر می رسد امسال تیم های لیگ برتر نگاه ویژه ای به مقوله دروازه بانی داشته اند و کیفیت گلرها در سطح خیلی خوبی قرار دارد.

همان طور که طی سالهای اخیر شاهد بودیم، مبالغ دریافتی گلرها و مربیان تخصصی دروازه بانی امسال نشان م یدهد که باشگاه پی به مهمترین بخش تیمهای خود برده اند. حال می خواهیم دروازه بان های لیگ برتر را به دو بخش باتجربه و جوان تقسیم بندی و آنالیزی از عملکردشون داشته باشیم.

شاخص ترین دروازه بان های باتجربه لیگ که عملکرد خوبی طی این دو هفته داشتند بدون شک سپهر محمدی، باقر محمدی و سینا پرکاس بودند.

سپهر در بازی اول در تبریز مقابل مس با این که تیمش 6 گل پذیرفت و شکست خورد اما با سیوهای فوق العاده زیاد یک تنه جلوی مس ایستادگی کرد و اگر در درون دروازه پالایش بندر عباس نبود، نتیجه جور دیگری رقم می خورد و همین طور در بازی دوم جلوی گهرزمین سیرجان نیز با عکس العمل های ناگهانی و گرفتن موقعیت های زیاد نتیجه مساوی را برای تیمش به دست آورد.

باقر محمدی دروازه بان ملی پوش تیم گیتی با صلابت و تجربه بالای خود نقش پر رنگی در دو برد تیمش در برابر تیم خوب گهر زمین و ایرالکو داشت و با خوردن یک گل در این دو بازی سخت نشان داد دروازه بان آوردگاه های بزرگ است.

سینا پرکاس دروازه بان خوب تیم ملی ایران در دو بازی اخیر علی رغم اینکه 3 گل از تیمهای گیتی پسند اصفهان و پالایش بندرعباس دریافت کرد، اما نشان داد از آمادگی بالایی برخوردار است و با عکس العمل های عالی و یک لگ سیو استثنایی در بازی با پالایش مانع از دریافت گل های بیشتر برای تیمش شد.

سعید مومنی دروازه بان دیگر تیم ملی هم در دوبازی اخیر نتوانست جلوی شکست تیم کراپ را بگیرد و یک کم با روزهای خوبش فاصله داشت و در بازی با مس هم از بازی اخراج شد. حال باید دید سعید چه زمان با عملکرد خوب همیشگیش تیم کراپ را از بحران خارج می کند.

علی رحیمی دیگر دروازه بان خوب فوتسال ایران در بازی اول در برابر آنا صنعت قم در شرایط سخت بازی در سالن حیدریان و در نیمه دوم به میدان آمد و نتوانست مانع از شکست تیم سن ایچ شود. اما در بازی دوم بازی خوبی مقابل تیم پوشاک حافظ ساری داشت و توانست با دروازه بانی خوبش اولین برد تیم سن ایچ را رقم بزند.

و علیرضا صمیمی یکی از بهترین دروازه بانان تاریخ فوتسال ایران طی یک نیمه بازی مس و پالایش بندرعباس نشان داد با روزهای اوجش کمی فاصله دارد و با اینکه اشتباه فاحش در دریافت گل ها نداشت، اما اون چابکی و اقتدار و در کل اون صمیمی همیشگی نبود.

و درآخر سجاد بابایی و فرید سهیلی گلرهای نامدار تیم فولاد زرند در دو هفته ابتدایی نتوانستند از شکست تیمشون مقابل ایرالکو و فرش آرا جلوگیری کنند.

امسال را می توان سال درخشش و ظهور دروازه بان های جوان نامید

گلرهایی نظیر رستمی ها، میرزایی، نیکنام، عرفانی نسب، نعمتی، قاسمی و... در این دو بازی نقش مهمی در موفقیت تیمهایشان داشتند.

مهدی رستمی ها بعد از درخشش و کسب عنوان بهترین دروازه بان مسابقات کافا، طی این دو بازی، در نیمه دوم بازی با پالایش با ورود خود و عدم گل خورده، بازی را به نفع تیم مس برگرداند و در بازی حساس با تیم کراپ، با اعتماد بنفس بالا و کیفیت عالی و با گلی که به ثمر رساند، نشان داد که ایران شاهد ظهور یک فوق ستاره در لیگ است.

میرزایی در هفته اول عملکرد خوبی داشت و کلین شیت کرد. عرفانی نسب و قاسمی از دروازه بان های کم نام و نشان و جوان تیم های شهرداری ساوه و سفیر در این دو بازی تیمشان فوق العاده ظاهر شدند و نشان دادند امسال بیشتر از آنها می شنویم و با عملکرد مناسب در اخذ امتیازهای تیمشان نقش بسزایی داشتند.

مجتبی نعمتی در هفته اول مقابل تیم منسجم سن ایچ عالی ظاهر شد و نشان داد بی جهت نیست در تیم ملی زیر 23 سال ایران حضور دارد، اما در بازی دوم پر فروغ نبود و نتوانست مانع از شکست سنگین تیمش مقابل سفیر شود.

نیکنام طی دو بازی آماده و سرحال نشان داد و موقعیتهای زیادی را در بازی اول مقابل سفیر و خصوصا بازی دوم با فولاد زرند از حریفان گرفت.

علی ایحال طبق واژه ای که من برای اولین بار بکار بردم و از neo goalkeeper نام بردم، در لیگ برتر هنوز شاهد ظهور این دروازه بان ها نبودیم.

پس چندی قبل یکی از مربیان دروازه بانهای تیم ملی صحبت از عوض کردن سبک و به نوعی به جای استفاده از شلوار و از شورت ورزشی در جهت آزادی عمل بیشتر بودیم، آیا این امر در گلرها مشاهده شده است؟

سه دروازه بان تیم ملی زیر 23 سال مهدی رستمی ها، مجتبی نعمتی و فرهاد ابراهیمی اگر به بازی های یکی دو سال اخیرشان نگاه کنیم، این دروازه بان ها هیچگاه از شلوار گلری استفاده نمی کردند.

مهدی و فرهاد از شاگردان من بودند که اگر بازی رستمی ها طی سال گذشته در مس نگاه کنیم یا فرهاد ابراهیمی در سپاهان و قند کاترین همیشه از شورت ورزشی استفاده می کردند و همچنین مجتبی نعمتی هم بازی هایش در فردوس قم و فولادزرند به همین صورت بود.

 سبک sky goalkeeper یا گلرهای پروازی

گلرهایی که در مواقع لزوم پابه توپ حرکت کنند و تیم خود را از فشار دربیاورند و باعث عقب نشینی تیم حریف شوند و بتوانند مثل یک بازیکن پاس داده و با ضربات شوت از راه دور دروازه حریفان را باز و یا تهدید کنند.

امیدوارم که روزبروز شاهد موفقیت مربیان خوب و با دانش دروازه بانی ایران و درخشش گلرهای ایران در لیگ و بازی های بین المللی باشیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: یک مربی فوتسال: 60 درصد موفقیت تیم ها به دلیل حضور درواز‌ه‌بان آماده رقم می‌خورد بررسی تیم های صدر نشین لیگ برتر فوتسال تماشاخانه

ببینید فلاسک های ژاپنی چطور تولید می‌شوند (فیلم)

زنان ارتش اوکراین؛ در جنگ چه بپوشیم؟ (فیلم)

فیلم های دیگر
نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال 2
نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال 3
نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال 4
نگاهی به عملکرد گلرهای لیگ برتر فوتسال 5