جمعه 8 تیر 1403

نگاه کاربران توییتر به انتخابات آمریکا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

تهران ایرنا - همزمان با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 شبکه های اجتماعی درایران نیز متاثر از این رویداد شده است. داده کاوی های ایرنا از فضای توییتر فارسی در روزهای 4 تا 11 آبان نشان می دهد که مطالب افرادی که اظهار کردند حضور دونالد ترامپ یا جو بایدن در چهار سال آتی در کاخ سفید برایشان فرقی نمی کند، پربازدیدترین محتوای منتشر شده در هفته مذکور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در روزهای منتهی به 17 اکتبر 2020 یا 13 آبان 1399 که قرار است انتخابات امریکا انجام شود، بخشی از فضای مجازی و بخصوص توییتر متاثر از مناظرات انتخاباتی کاندیدا، شعارهای انتخاباتی نامزدها، نتایج انتخابات شده و برخی از کاربران این شبکه درباره ابعاد مختلف این رویداد بحث و تبادل نظر می کنند. #Trump2020، #ترامپ، #بایدن، #انتخابات_آمریکا و همچنین #مناظره_فیل_ و _الاغ از جمله هشتگ های پربازدیدی است که در مدت مذکور به وسیله کاربران توییتر پربازدید شد.

تعداد کل نتایج: 24,053 تعداد لایک: 485,231 تعداد ریتوئیت ها: 59,442

طبق بررسی انجام شده، در نمودار بالا نمودار افقی داده کاوی دربازه زمانی4 تا 11 آبان 1399 است و نمودار عمودی تعداد مطالب منتشر شده در هر روز در فضای توییتر و حول محور انتخابات آمریکا را نشان می دهد. نقطه اوج این نمودار با انتشار بیش از 4500 محتوای روزانه مربوط به روز دهم آبان است. دلیل افت این نمودار از روز دهم به یازدهم این است که این داده کاوی تا ساعت 12 ظهر روز یازدهم آبان ماه بررسی شده، اما روند مذکور پس از این زمان دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت.

تحلیل محتوایی این داده کاوی نشان می دهد که در زمان مورد بررسی در توییتر فارسی افرادی که گفتند ترامپ رئیس جمهور باقی می ماند با کسانی اظهار کردند برای آنها حضور بایدن یا ترامپ در کاخ سفید فرقی نمی کند، دو گروهی بودند که نظرات خود را دراین زمینه بیشتر مطرح کردند. کاربران توییتر دلایل مختلفی را برای احتمال پیروزی ترامپ عنوان کردند که مهمترین آن انتخاب «امی کنی برت» از سوی سنای آمریکا بعنوان قاضی دادگاه عالی ایالات متحده بود که از نزدیکان ترامپ محسوب می شود. این قاضی 48 ساله در 2017 میلادی از سوی دونالد ترامپ نامزد ریاست دادگاه استیناف حوزه هفتم آمریکا شد و با کسب 55 رای موافق در برابر 43 رای مخالف در مجلس سنای ایالات متحده بر کرسی ریاست این دادگاه تکیه زد. در آن زمان تنها سه سناتور دموکرات به انتصاب قاضی برت رای مثبت دادند.

بیشترین نظر کاربران توییتر فارسی در این مدت در مورد اینکه چه کسی به کاخ سفید راه می یابد؟ حاکی از آن بود که این موضوع برایشان فرقی نمی کند. این گروه از فعالان توییتر علاوه براین عمدتا سخنان بایدن درمورد بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی وی را نیز مورد تردید قرار داده و آن را بیشتر در راستای منافع آمریکا عنوان کردند.

اما درعین حال گروه دیگری از کاربران توییتر نیز اظهار کردند که ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا پیروز قطعی خواهد بود. آنها نوشتند: «ایمی کنی برت» از سوی سنای آمریکا بعنوان قاضی دادگاه عالی ایالات متحده تأیید شد. این اقدام به معنی پیروزی ترامپ در انتخابات روز سه شنبه است.

بسیاری از این کارربران با این استدلال درباره پیروزی ترامپ این موضوع را توئیت و ریتوئیت می کردند: با رأی 51 بر 48، جمهوری‌خواهان توانستند برگزاری رأی گیری برای انتخاب خانم ایمی برت را برای فردا، (دوشنبه) تعیین کرده و او دیگر عملا قاضی دادگاه عالی ایالات متحده است. درصورت مناقشه بر سر نتیجه رأی ریاست جمهوری، رأی خانم برت تعیین کننده رئیس جمهوری بعدی آمریکاست.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*