چهارشنبه 18 مهر 1403

نگرانی از افزایش شمار فوتی‌ها به علت کرونا در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی از افزایش شمار فوتی‌ها به علت کرونا در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از افزایش میانگین تعداد موارد فوتی به علت ابتلا به بیماری کووید 19 در استان خبر داد و گفت: این وضعیت بسیار نگران کننده است.

دکتر سیداحمد هاشمی روز یکشنبه اظهار داشت: با شیوع این ویروس از اسفند ماه، چند باری فراز و فرود میزان مبتلایان به بیماری کووید 19 در استان را داشتیم که با تلاش های انجام شده برای پیشگیری و درمان، این بیماری کنترل شد اما از ابتدای تیرماه شاهد افزایش میزان ابتلا، بستری و فوت در اثر این بیماری هستیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای تیرماه تنها 20 درصد از مردم از ماسک استفاده می کردند خاطرنشان کرد: حضور در تجمعاتی از قبیل عروسی، تشییع جنازه، مراسم عزاداری، دورهمی های خانوادگی، تفرجگاه ها و پارک ها از علل اصلی گسترش این بیماری در سطح استان است.

وی اظهار داشت: هم اکنون شمار فوتی ها در این استان به سه برابر پیش از خردادماه رسیده که در چند روز اخیر حتی شاهد مرگ و میر در بین جوانان هم بوده‌ایم.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید از رفتن به مسافرت های غیرضروری پرهیز کرد بیان داشت: در روزهای اخیر تمامی اعضای خانواده ای که به مسافرت تفریحی رفته بودند به این بیماری مبتلا شدند و شاهد مرگ در بین اعضای این خانواده هم بودیم.

این متخصص بیماری های عفونی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از مردم خواست تا با تشدید فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک به محض خروج از منزل تا بازگشت، عدم جابجایی ماسک بر روی صورت، شست وشوی مکرر دست ها و رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی صادر شده، با شیوع این ویروس مقابله کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به در پیش بودن عید قربان گفت: توصیه می شود که بجای ذبح و قربانی کردن، افراد از دیگر نذورات استفاده کنند.

وی افزود: در صورتی که نوع نذر افراد صرفا قربانی کردن است این عمل را با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی از قبیل پرهیز از تجمع و مهمانی دادن، رعایت شرایط بهداشتی و زیست محیطی در ذبح و استفاده از امکانات پیش بینی شده توسط شهرداری ها و ادارات دامپزشکی انجام دهند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که با همکاری، همدلی و همراهی مردم و مسئولین و توکل بر خداوند بتوان از این دوران عبور کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی از اوایل تیرماه از نظر همه گیری کرونا، در شمار استانهای در وضعیت هشدار قرار گرفته است و نیمی از هشت شهرستان این استان وضعیت قرمز دارند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*