شنبه 7 مهر 1403

نگرانی پوتین و مرکل از تشدید مناقشه مسلحانه در لیبی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی پوتین و مرکل از تشدید مناقشه مسلحانه در لیبی

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان در گفت وگوی تلفنی درخصوص اوضاع لیبی مذاکره کرده و از تشدید مناقشه مسلحانه در این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا از مسکو، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز سه شنبه در مورد این مذاکره تلفنی که به ابتکار طرف آلمانی برگزار شد، در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و آنگلا مرکل از تشدید اقدامات جنگی در لیبی ابراز نگرانی کردند.

دو طرف بر لزوم توقف هرچه سریعتر اقدامات جنگی و آغاز مذاکرات بین طرف‌های لیبی تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: پوتین تلاش‌های میانجی‌گرانه مصر برای حل و فصل صلح آمیز بحران لیبی در راستای تصمیم‌های کنفرانس بین‌المللی برلین مورخه 19 ژانویه سال جاری را مثبت ارزیابی کرد.

گفتنی است رئیس جمهوری مصر روز شنبه در دیدار با ژنرال خلیفه حفتر و عقیله صالح در قاهره، از ابتکارعمل جدیدی برای برقراری آتش‌بس در لیبی و پایان دادن به بحران این کشور خبر داد.

دو طرف در این نشست از ابتکار عمل جدیدی موسوم به «سند قاهره» برای پایان دادن به بحران لیبی خبر دادند که شامل پیشنهادهایی در خصوص اعلام آتش‌بس در لیبی از روز دوشنبه هشتم ژوئن (19خرداد) و دعوت دوباره برای از سرگیری مذاکرات صلح در ژنو با نظارت سازمان ملل است.

پوتین و مرکل در ادامه گفت وگوی تلفنی، ابعاد کلیدی مساله سوریه ازجمله در رابطه با تامین نیازمندی‌های انسانی مردم این کشور را بررسی کردند.

دو طرف همچنین درخصوص مسائل مهم مرتبط با شیوع همه گیر بیماری کرونا گفت وگو کرده و بر عزم خود برای همکاری دو کشور از کانال وزارت بهداشت و سازمان های مربوطه تاکید کردند.

رئیس جمهوری روسیه و صدراعظم آلمان درخصوص اوضاع روند حل و فصل بحران سیاسی در اوکراین گفت وگو کرده و دو طرف از نبود پیشرفت در اجرای توافق های مینسک مورخه سال 2015 و اجلاس سال گذشته گروه نورماندی در پاریس ابراز نگرانی کردند.

در گفت وگوی تلفنی بر لزوم فعال سازی روند مذاکرات برای حل بحران اوکراین در چارچوب گروه نورماندی تاکید شد.

گروه نورماندی از روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین تشکیل شده است.

*س_برچسب‌ها_س*