سه‌شنبه 17 مهر 1403

هاشمی: برخی بانک ها با اقدامات خود دولت را زیر سوال می برند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هاشمی: برخی بانک ها با اقدامات خود دولت را زیر سوال می برند

تهران - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خصوص اوراق مشارکت حمل و نقل به شریعتمداری وزیر کار و همتی بانک مرکزی پیغام فرستاده و صحبت کردم گفت: اینکه بگویند شهرداری اعتبار دارد و دولت اعتبار ندارد، صحیح نیست و زیر سوال بردن دولت جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایرنا «محسن هاشمی» روز یکشنبه در حاشیه دویست و پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درباره اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل هم گفت: وقتی اوراق مشارکت در مجلس تصویب می‌شود، مشخص میکنند چه کسی باید تضمین کننده بازپرداخت باشد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: 50 درصد از اوراق مشارکت مربوط به شهرداری‌ها، توسط دولت تضمین باز پرداخت میشود، مخصوصا در حمل و نقل و 50 درصد توسط شهرداری تضمین می شود.

هاشمی افزود: به نظر میاد که بانک مرکزی و سیستم بانکی یک بند اضافی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده اند که ضمن اینکه دولت بازپرداخت را تضمین میکند و تا به حال هم انجام داده، شهرداری هم باید تضمین کند.

وی گفت: به نظرم بحث بروکراسی بیش از اندازه است که باید تصحیح شود.

هاشمی ادامه داد: مگر اعتبار دولت کم شده که وقتی دولت، وامی را می دهد و تضمین می کند، بانک ها از خود شهرداری هم تضمین می‌خواهند.

وی با بیان اینکه در این خصوص با آقایان شریعتمداری و همتی بانک مرکزی پیغام فرستاده و صحبت کردم گفت: اینکه بگویند شهرداری اعتبار دارد و دولت اعتبار ندارد، صحیح نیست و زیر سوال بردن دولت جمهوری اسلامی است.

هاشمی افزود: وقتی ماده 62 مطرح می شود اصلا نباید بانکها هیچ تضمینی را از شهرداری بگیرند.

به گفته وی، در گذشته هم در مترو نامه ماده 62 کافی بود و شهرداری فقط برای پنجاه درصد اوراق ضمانت می گذاشت.

هاشمی گفت: اگر این کار را می کنند ظلم و خطاست و شهرداری باید از این موضوع در کمیسیون اصل 90 شکایت کند تا اگر بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی هست، باطل شود.

افزایش قیمت بلیت مترو مطرح نیست

هاشمی درباره افزایش قیمت بلیت ها گفت که معاون حمل و نقل ترافیک در جلسه هم اندیشی توضیح داد که با توجه به افزایش قیمت ها و کم شدن تعداد مسافر، قیمت تمام شده بلیت مترو افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در فصل بودجه هستیم و باید یارانه دولت در بودجه برای سیستم حمل و نقل عمومی دیده شود.

هاشمی گفت: قیمت تمام شده بلیت دیگر قیمت قبلی نیست و اکنون 15 هزار تومان است و بر اساس آنچه قبلا تصویب شد، یک سوم سهم دولت، یک سوم سهم شهرداری و یک سوم سهم مردم است.

وی با بیان اینکه طبیعی است که باید دولت و شهرداری سهم خود را بدهند، گفت: درباره سهم مردم باید تصمیم گیری شود.

هاشمی افزود: پیشنهاد معاونت حمل و نقل شهرداری این است که سهم مردم را شهرداری و دولت پرداخت کنند.

وی گفت: لازم است شهرداری و دولت نسبت به سهم خود در پرداخت قیمت تمام شده بلیت اقدام کنند.

جلسه هم اندیشی شهردار و اعضای شورا هاشمی همچنین به جلسه مجازی هم اندیشی شهردار تهران و معاونانش با اعضای شورای شهر اشاره کرد و گفت: در این جلسه معاونان شهردار، طرح‌های اولویت محور و تحقق پذیر شهرداری تهران را گزارش دادند.

وی با بیان اینکه فرصت این جلسه کم بود، اظهار داشت: در این جلسه سه معاون، گزارش دادند و اعضا سوالاتشان را پرسیدند.

هاشمی با بیان اینکه قرار شد این جلسات هم‌اندیشی درباره طرح ها و پروژه‌ها ادامه داشته باشد، گفت: مقرر شد، نظرات اعضا و معاونین شهردار و شهردار برای مراحل پایانی سال آخر شورا، با هم هماهنگ شود.

تشریح جلسه صحن شورا

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به جلسه امروز شورای شهر اظهارداشت: جلسه امروز به صورت ترکیبی برقرار شد و 13 نفر از اعضا حضور داشتند و 5 نفر از اعضا به صورت مجازی جلسه را پیگیری کردند.

وی افزود: در جلسه‌امروز، دستور دو فوریتی برای نامگذاری یک خیابان به نام شهید فخری‌زاده با رای همه اعضا تصویب شد.

هاشمی گفت: یک دستور نیز به دلیل ضرورت حضور طراح حجت نظری (عضو دیگر شورا) که مشکوک به کرونا هستند، در صحن از دستور خارج شد.

*س_برچسب‌ها_س*