دوشنبه 23 مهر 1403

هراس آمریکا از شیوع شدید کرونا در آمریکای لاتین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هراس آمریکا از شیوع شدید کرونا در آمریکای لاتین

تهران - ایرنا - افزایش خارج از کنترل موارد ابتلای کووید -19 در آمریکای لاتین با افزایش خطر ظهور گونه‌های جدید حتی برای آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته که درصد بالایی از جمعیت خود را واکسینه کرده اند، تهدید به شمار می‌رود؛ مخاطره ای جدی که شاید از علل تصمیم بایدن برای لغو مالکیت معنوی واکسن‌ها باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نشریه اسپانیایی لا وانگواردیا در گزارشی با عنوان "ویروس در آمریکای لاتین موجب هراس آمریکا شده است" نوشت: دولت جو بایدن دریافته است که وقتی از منظر نیمکره جنوبی به این قاره بنگرد، برنامه واکسیناسیون کووید -19 به رغم سرعت بالایی که در این کشور در حال انجام است اما همچنان دچار نقصی بارز است.

شیوع شدید موج‌های جدید ویروس کرونا از جنوبی ترین منطقه آمریکا در حوالی رود ریو گراند در شمال مکزیک آغاز می‌شود تا جایی که به مانائوس در آمازونیای برزیل به عنوان کانون گونه پی‌وان (P1) می‌رسد. ویروس جهش یافته جدیدی که تا کنون در حدود 30 کشور جهان که اکثریت آن در آمریکای لاتین است، شناسایی شده است.

به این ترتیب افزایش خارج از کنترل موارد ابتلای جدید حتی برای آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته که درصد بالایی از جمعیت خود را واکسینه کرده اند، تهدید به شمار می‌رود. کلائودیا مایروویچ مدیر پیشین نهاد نظارت دارویی برزیل (Anvisa) در گفت‌وگو با این نشریه اسپانیایی هشدار داد: انتقال هر چه بیشتر ویروس به معنای افزایش خطر از جهش‌های جدید و به دنبال آن تهدید بیشتر برای سایر کشورهای منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است، در بریتیش کلمبیا در غربی‌ترین منطقه کانادا، تا کنون هزاران مورد ویروس برزیلی شناسایی شده است. شرایط موجود سبب شده تا پس از گذشت حدود یکسال از رد درخواست هند و آفریقای جنوبی مبنی بر لغو مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا، اکنون شاهد تصمیم‌گیری جدید دولت بایدن مبنی بر حمایت از این طرح باشیم. به گفته اکثریت کارشناسان، تعلیق حق ثبت اختراع هر چند موجب افزایش چشمگیر تولید و عرضه واکسن می‌شود اما کشورهای بزرگ اروپایی با آن مخالفند.

رافائل بیلاسانخوان مدیر تحلیل و توسعه موسسه آی‌اس گلوبال (ISGlobal) بارسلونا معتقد است: ظرفیت های بسیاری در کشورهایی همچون برزیل، پاکستان و آفریقای جنوبی وجود دارد که تا کنون بلا استفاده مانده و می‌تواند تولید جهانی واکسن را افزایش دهد اما مهمترین مسئله ایجاد انگیزه برای شرکت‌های تولید کننده در جهت به اشتراک گذاشتن دانش است.

آزمایش‌هایی که تا کنون انجام شده اگر چه بیانگر اثربخشی واکسن‌های موجود در برابر گونه‌های برزیلی است اما ترس از ظهور گونه‌های جدید با مقاومت بالا در برابر واکسیناسیون در صورتی که شیوع سریع بیماری در منطقه متوقف نشود، در حال افزایش است. روند واکسیناسیون در آمریکای لاتین با آنچه در آمریکا در حال انجام است، فاصله زیادی دارد. در آمریکا 57 درصد جمعیت بالای 18 سال دست کم دوز نخست واکسن کووید -19 را دریافت کرده اند، حال آنکه متوسط میزان واکسیناسیون در آمریکای لاتین کمتر از 10 درصد است.

وضعیت انتشار ویروس کرونا در هند اگر چه در روزهای اخیر به کانون توجه جهان تبدیل شده اما آمریکای لاتین از یکسال پیش تا کنون به نقطه تاریکی از همه‌گیری تبدیل شده است. برزیل در حال حاضر با بیش از 15 میلیون و 184 هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و افزون بر 422 هزار مورد فوت، هم به لحاظ مبتلایان و هم جانباختگان در صدر کشورهای درگیر در آمریکای لاتین و کارائیب قرار دارد. پس از برزیل، مکزیک بیشترین شمار مرگ‌ومیر کرونا (بیش از 218 هزار مورد فوت) را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی آمریکای لاتین با وجود اینکه هشت درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اما 35 درصد موارد فوت بیماران مبتلا به کووید -19 را گزارش داده است. در آمریکای لاتین حتی کشورهایی که موفق به کنترل موج اول شدند، اکنون با موج شدید دوم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به عنوان مثال در کشوری همچون اروگوئه با حدود سه میلیون و 400 هزار نفر سکنه، بیش از سه هزار مورد فوت در اثر ابتلا به کووید -19 ثبت شده است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت پان آمریکن (PAHO) کشورهای ثروتمند پنج برابر بیشتر از نیاز خود واکسن ذخیره کرده اند؛ به این ترتیب واکسیناسیون یک شهروند در ایالات متحده، 63 برابر بیشتر از یک شهروند آمریکای لاتین است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*