جمعه 10 فروردین 1403

هرگز این نوشیدنی را قبل و بعد از خوردن دارو میل نکنید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
هرگز این نوشیدنی را قبل و بعد از خوردن دارو میل نکنید

اقتصادنیوز: همزمان و قبل و بعد از خوردن دارو، هرگز گریپ فروت یا آب آن را میل نکنید. گریپ فروت و برخی دیگر از مرکبات، مانند پرتقال سویا، می توانند با انواع مختلفی از داروهای تجویزی تداخل داشته باشند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، گریپ فروت، مانند پرتقال و سایر مرکبات، سرشار از ویتامین C است. در واقع، یک گریپ فروت کامل و متوسط 100 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین می کند، یک آنتی اکسیدان قوی که برای سیستم ایمنی بدن شما عالی است.

آمار کرونا امروز 10 خرداد 1402/ چند نفر جان باختند؟

می تواند به شما کمک کند تا با ویروس ها و باکتری هایی که می توانند باعث بیماری شوند مبارزه می کنید. همزمان و قبل و بعد از خوردن دارو، هرگز گریپ فروت یا آب آن را میل نکنید. گریپ فروت و برخی دیگر از مرکبات، مانند پرتقال سویا، می توانند با انواع مختلفی از داروهای تجویزی تداخل داشته باشند. این تعاملات را ساده نگیرید. برخی از آنها می توانند مشکلات سلامتی بالقوه خطرناکی ایجاد کنند.

گاهی ممکن است لازم باشد محصولات گریپ فروت را از رژیم غذایی خود حذف کنید. صرف مصرف دارو و فرآورده گریپ فروت در زمان های مختلف، این تداخل را متوقف نمی کند. از طرف دیگر، می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا داروی مشابهی وجود دارد که می توانید مصرف کنید که با گریپ فروت تداخل نداشته باشد.

مشکلات به این دلیل به وجود می‌آیند که مواد شیمیایی موجود در میوه می‌توانند با آنزیم‌هایی که دارو را در سیستم گوارشی شما تجزیه می‌کنند (متابولیسم) تداخل ایجاد کنند. در نتیجه، دارو ممکن است برای مدت کوتاه یا خیلی طولانی در بدن شما باقی بماند. دارویی که خیلی سریع تجزیه می شود، زمانی برای اثرگذاری نخواهد داشت. از سوی دیگر، دارویی که برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند ممکن است به سطوح بالقوه خطرناکی برسد.

لیست داروهایی که می توانند با گریپ فروت تداخل داشته باشند: برخی آنتی بیوتیک ها داروهای کاهش کلسترول داروهای فشار خون بالا داروهای مشکلات قلبی داروهای جلوگیری از رد عضو داروهای درمان اضطراب داروهای کنترل تشنج داروهای برای درمان اختلال نعوظ داروهای هورمون ها برخی داروهای کاهش سرفه داروهای تسکین دهنده درد

مشکل بالقوه دیگر این است که برخی از غذاها و نوشیدنی ها ممکن است حاوی گریپ فروت باشند، اما این را در نام یا لیست مواد تشکیل دهنده ذکر نکنید. به عنوان مثال، بسیاری از نوشابه های گازدار با طعم مرکبات حاوی آب گریپ فروت یا عصاره گریپ فروت هستند.

احتمال واکنش برخی داروها به آب گریپ فروت مدت هاست که وجود دارد، اما بیشتر مردم از آن خبر ندارند. حتی شاید برخی آن را شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و ممکن است مشکلات ناشی از آن زندگیشان را تهدید کند. آب گریپ فروت یک آنزیم بسیار مهم را مهار و احتمال بروز عواقب خطرناک را افزایش می‌دهد. اداره غذا و داروی آمریکا خواستار آزمایش تمام داروهای جدید که احتمال واکنش آن با سیستم آنزیم‌ها و آب گریپ فروت وجود دارد، شده است.

احتمال واکنش برخی داروها به آب گریپ فروت مدت هاست که وجود دارد، اما بیشتر مردم از آن خبر ندارند. حتی شاید برخی آن را شنیده باشند، اما فراموش کرده اند و ممکن است مشکلات ناشی از آن زندگیشان را تهدید کند. دچار کلسترول بالا و دیگر عوامل خطرناک برای بیماری‌های قلبی بوده است که پس از مصرف آب گریپ فروت به ناگاه دچار درد عضلانی، خستگی و تب شده که در نهایت منجر به نارسایی کلیه و مرگ او شده است.

احتمالا آب گریپ فروت یکی از خوراکی‌هایی است که مصرف همزمان آن با دارو موجب بروز برخی مشکلات می‌شود، زیرا توسط همان آنزیمی که در کبد بسیاری از داروها را هضم می‌کند، استفاده می‌شود. آنزیم P-450، 3A4 باعث تبدیل آب گریپ فروت به عناصر مفید بدن شده و همچنین ده‌ها دارو را هضم می‌کند. وقتی بیش از حد فرآیند هضم سنگین باشد، آب گریپ فروت می‌تواند سیستم بدن را مختل کرده و با مشغول کردن کبد به خود، مانع از هضم داروها و مواد دیگر شود.

همچنین بخوانید