چهارشنبه 18 مهر 1403

هشت میلیارد تومان تجهیزات مهارتی در هنرستان‌ها کرمانشاه خریداری شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش کرمانشاه گفت: در راستای تقویت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیش از هشت میلیارد تومان وسایل و تجهیزات مهارتی خریداری شده و بین هنرستان‌های فنی استان توزیع می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجید یزدان پناه روز یکشنبه در حاشیه توزیع تجهیزات هنرستان‌های استان کرمانشاه در اردوگاه شهید باهنر در جمع خبرنگاران افزود: چهار میلیارد تومان از محل کمک خیرین مدرسه ساز و بنیاد برکت، سه میلیارد تومان از محل فروش 2 درصدی شرکت گاز و از محل تملک دارایی یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای این منظور تامین اعتبار شده است.

او اظهار داشت: علاوه بر این هشت میلیارد تومان، حدود 2 میلیارد تومان دیگر برای خرید تجهیزات مهارتی، فنی و حرفه ای استان در سال جاری اختصاص یافته که در حال خریداری وسایل هستیم.

یزدان پناه تاکید کرد: قسمت عمده این تجهیزات، دستگاه های مورد نیاز رشته های پر طرفدار فنی و حرفه ای و کاردانش مانند رایانه، دوربین عکاسی، طراحی دوخت، تراشکاری مجازی، پکیج های برنامه ریزی مجازی، چرخ خیاطی است.

وی توضیح داد: تجهیزات براساس نیاز سنجی که از هنرستان‌ها، سرگروه‌های آموزشی، کارشناسان، تعداد دانش آموزان، رشته های جدید، مراکز جدید آموزشی، ظرفیت و تراکم جمعیت مناطق استان گرفته شده بین هنرستان‌ها توزیع می‌شود

استقبال از رشته‌های مهارتی در استان کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی از برنامه‌های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین برنامه ششم توسعه کشور در راستای کاهش آسیب های اجتماعی را تقویت رشته‌های مهارتی اعلام کرد.

یزدان پناه افزود: در پایان برنامه ششم توسعه پذیرش در رشته‌های مهارتی در آموزش و پرورش باید 50 درصد دیگر رشته ها باشد در حالیکه اکنون میانگین کشوری 36 درصد و استان نزدیک به 31 درصد است و کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری قرار دارد.

او اضافه کرد: وضعیت آموزش فنی حرفه‌ای در استان کرمانشاه ظرف سه، چهار سال اخیر از سال 96 از 26 درصد به حدود 31 درصد رسیده، اما کماکان از میانگین کشوری عقب هستیم که باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.

یزدان‌پناه اظهار داشت: آمار و تحقیقات علمی در جهان نشان داده جوامعی که استقابل از مهارت های فنی حرفه ای درصد بالایی دارند، بزه و آسیب های اجتماعی کمتری دارند و از سال 2012 سازمان یونسکو به کشورهای جهان هشدار داده در راستای آموزش های مهارتی با توجه به گسترش عظیم تکنولوژی و انجام امور به وسیله اتوماسیون برای اشتغالزایی در پیش بگیرند.

وی گفت: از حدود 520 مدرسه متوسطه دوم استان 160 هنرستان، 60 آموزشگاه فنی و حرفی و100 کاردانش است و تعداد دانش آموزان این مقطع 64 هزار دانش اموز است که 18 هزار 754 دانش آموز دانش آموز هنرستان هستند.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 332 هزار دانش آموز و 26 هزار فرهنگی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*