پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

هشدار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره سزارین مناسبتی و تقویمی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هشدار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره سزارین مناسبتی و تقویمی

اردبیل - ایرنا - دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای درباره انجام عمل سزارین مناسبتی و تقویمی هشدار داد و این اقدام را توام با عوارض جدی برای سلامتی مادر و نوزاد اعلام کرد.

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این اطلاعیه، تولد زودرس را یکی از عوامل تهدید کننده سلامت جامعه عنوان کرده و آورده است: تولد پیش از موعد مهمترین علت ابتلا به بیماری و مرگ و میر نوزادان و از مشکلات بهداشتی عمده به شمار می رود.

در این اطلاعیه همچنین نسبت به مداخله در زایمان از طریق سزارین و یا با استفاده از القای دردهای زایمان به منظور تولد نوزادان در تاریخ خاص مثل 99/09/09 هشدار داده شده و آمده است: این اقدام منجر به تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی نوزاد شده و علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و بخش درمان، عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارداری یک سیر فیزیولوژیک و طبیعی دارد و هر زمانی که به صورت طبیعی جنین آمادگی داشته باشد و رحم هم آماده باشد، انقباضات رحمی شروع و نوزاد متولد می‌شود که این اتفاق در حالت عادی در هفته 39 و 40 بارداری رخ می‌دهد.

دکتر محمدرضا رضایی‌بنا معاون با اشاره به نزدیک بودن 9 آذر ماه 99 و احتمال افزایش عمل جراحی سزارین در این تاریخ خاص و خطرات ناشی از این اقدام افزود: طبق تقسیم‌بندی علمی، زایمان قبل از 37 هفته زایمان زودرس و زایمان 37 تا 39 هفته پیش از موعد محسوب می‌شود و بر این اساس، مداخله در زایمان به هیچ عنوان از لحاظ علمی صحیح نبوده و اقدامی غیرعلمی و غیرقانونی است.

وی بیان کرد: هر گونه مداخله در فرایند تولد نوزادان عوارضی مانند نارسایی ریوی به همراه دارد و با توجه به علاقه‌ای که برخی خانواده‌ها به تولد فرزند خود در تاریخ خاص دارند، سزارین انتخابی در 99/9/9 و پاندمی بیماری کرونا می‌تواند جان مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین با اشاره به نزدیک بودن 9 آذر ماه 99 و احتمال افزایش عمل جراحی سزارین در این تاریخ خاص و خطرات ناشی از این اقدام گفت: افرادی که با هر دلیل و علتی بخواهند زایمان زودتر و یا دیرتر از موقع منطقی اتفاق بیفتد، کاری غیرطبیعی و غیرعلمی را دنبال می‌کنند است و هر کار غیرعلمی در بخش درمان عملی غیرقانونی بوده و کارکنان بخش درمان مجاز به انجام چنین کاری نیستند.

وی تاکید کرد: تقارن سازی برخی واقعیات زیستی و قوانین خلقت با رویدادها و لحظات زمانی و تقویمی، ساده‌انگاری بوده و فرهنگی باطل و عبث است که متاسفانه برخی افراد ساده‌لوح و خیال‌پرداز، به زعم خود ایده‌آلی را با دخالت غیرحرفه‌ای و غیرعلمی در تولد نوزاد خود به روش سزارین ترسیم می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*