پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

همراهی گروه‌های مردم‌نهاد برای نظارت بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همراهی گروه‌های مردم‌نهاد برای نظارت بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها

تهران - ایرنا - رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خواستار همراهی گروه‌های مردم نهاد برای نظارت بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها شد و گفت: در حوزه رسانه باید تقاضا ایجاد کرد و نهادهای مردمی بایستی به این امر کمک کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، از برگزاری نخستین همایش ملی تنظیم‌گری اجتماعی رسانه در این مرکز خبر داد.

سید محمدصادق امامیان رئیس ساترا گفت: همگرایی با حضور واسطه‌ها (گروه‌های مردم نهاد) اتفاق می‌افتد؛ کسانی که باید آن را تسهیل کنند و حجم میلیون‌ها کاربر و خواسته‌های آن را به نمایندگی از نگاه جامعه به حکمرانان دولت انعکاس دهند. انعکاس هم‌نظری، هم‌گفتمانی و هم‌رسانی خواست‌ها و نظرات میلیون‌ها مخاطب در سامانه‌ای مانند ساترا که همه مردم به آن دسترسی دارند، ضرورتی گریزناپذیر و نمادین است.

وی افزود: در حوزه رسانه باید تقاضا ایجاد کرد و نهادهای مردمی بایستی به این امر کمک کنند؛ من قضاوتی درباره موفقیت و عدم موفقیت بقیه نهادها نمی‌کنم اما باید بگویم ساترا در ابتدای راه است که تشکل و تشکل‌های مردم‌نهاد را در راستای نمایندگی دغدغه‌های اصلی مردم به کمک بطلبد تا این دغدغه‌ها به ساترا و مهم‌تر از آن به رسانه‌ها برسند.

امامیان گفت: گروه‌های مردم‌نهاد باید از رسانه‌ها و حاکمیت مطالبه کنند که به این دغدغه‌ها وقت بدهند و آنها را در اولویت‌های‌شان لحاظ کنند و حتما در مورد تصمیماتی که حاکمیت می‌گیرد مشورت‌ها جدی باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های گروه‌های مردم‌نهاد مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری با تعارف اتفاق نمی‌افتد بلکه با خواست جدی و فشار امکان‌پذیر است؛ من در این جا مصرانه از نهادهای مردمی درخواست می‌کنم از ما و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر خواسته‌های خود را مطالبه کنند و با صدای بلند و رسا آن‌ها را بگویند.

رییس ساترا با تاکید بر ماهیت چند بعدی و فرابخشی حوزه رسانه گفت: رسانه‌ها بنا به ماهیت خود همه بخش‌ها را درگیر می‌کنند بنابراین این جلسه فقط ماهیت نمادین ندارد بلکه می‌توان در نهایت شبکه چهار ضلعی متشکل از ساترا، رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، نهادهای اجتماعی و نهادهای حاکمیتی را در نظر گرفت که در کنار هم بودن این چهار ضلع در بخش‌های مختلف معنا پیدا و جامعه را نمایندگی می‌کند.

تنظیم‌گری، امری از پایین به بالای جامعه و حاکمیت

زهرا عابدینی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در خصوص تنظیم‌گری اجتماعی نیز در این همایش گفت: تنظیم‌گری یکی از کارکردهای نوین در نظام حکمرانی نوین است. تنظیم‌گری ابزاری است که کمک می‌کند دولت‌ها برای تسهیل امور مداخله کنند و به نفع مردم کنترل عمومی داشته باشند. تنظیم‌گری امری از بالا به پایین نیست بلکه از پایین به بالای جامعه و حاکمیت است.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور افزود: ما اگر به دنبال تحقق سیاست‌گذاری‌های دولت در تنظیم‌گری هستیم راهی نداریم جز اینکه گروه‌های مردم‌نهاد را به رسمیت بشناسیم و مجموعه‌های ساترا و نهادهای حاکمیتی باید ببینند چطور می‌توانند از نقش گروه‌های مردم‌نهاد استفاده کنند.

عابدینی در با تاکید بر ضرورت ایجاد گروه‌های تخصصی گفت: ایجاد گروه‌های تخصصی برای اجرای درست تصمیم گیری‌ها ضرورتی است که جامعه به واسطه آن به سمت فرآیندهای تخصصی شدن برود تا تنظیم‌گری خوبی را شاهد باشیم.

مشارکت قوه قضاییه در شناخت گروه‌های مردم‌نهاد

احمد هنری مدیرکل اداره مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه ضمن یادآوری ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل گروه‌های مردم‌نهاد و تشکیل بانک اطلاعاتی از نهادهای مردمی در قوه قضاییه گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه دو سامانه برای خود تعریف کرده است و نهادهای مردمی که دارای مجوزهای حذفی از مجموعه‌های ذی‌صلاح مثل وزارت کشور، و ناجا هستند، می‌توانند در سامانه‌های مشارکت‌های مردمی ثبت‌نام کنند.

وی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه می‌تواند کمک‌های بسیاری به تنظیم‌گری اجتماعی کند؛ در همین راستا در این معاونت جلساتی در سطح سازمان‌های زیرمجموعه قوه قضاییه مانند سازمان بازرسی کل کشور، شورای حل اختلاف و... تشکیل شده است؛ این سازمان‌ها در این کارگروه‌ها حضور دارند تا در تصمیم‌گیری که به چگونگی استفاده از ظرفیت نهادهای مردم‌محور مربوط است، شرکت کنند؛ این کارگروه‌ها در بسیاری از استان‌ها نیز مستقر شده‌اند.

تنظیم‌گری اجتماعی و پیشگیری از جرم

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به نقش تنظیم‌گری اجتماعی گفت: تنظیم‌گری اجتماعی نزدیک به نگاه پلیس، کمک گرفتن از گروه‌های مردم‌نهاد مجاز برای حفظ حریم خصوصی به منظور مقابله با جعل، شایعات، پیشگیری از جرم و دامنه جرم است.

رجبی تأکید کرد: به‌روز کردن ساختار تنظیم‌گری اجتماعی به سمت سامانه سجام، سامانه 110، فتا و راه‌اندازی سیستم گفت‌وگوی برخط یعنی به رسمیت شناختن این مفهوم از سوی حاکمیت. در همین راستا ساترا می‌تواند به سهولت در اظهار نظر مردم ورود پیدا و بر سازوکار آن نظارت کند و در ادامه رسانه نیز به گزارش‌ها پاسخ دهد.

 ساترا و دسترسی 150 هزار عضو آموزش دیده در سجام

آرمان احمدی، مسوول سامانه (گزارش های مردمی قوه قضاییه) سجام نیز گفت: در سامانه سجام بخش ویژه‌ای مختص به آسیب‌های فضای مجازی ایجاد شد که تخلفات و جرایم مرتبط با رسانه، فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای از طریق این سامانه اعلام شد و برهمین اساس ما امکان ایجاد دسترسی 150 هزار عضو آموزش دیده در سجام را با ساترا داریم.

رئیس اداره مردم‌نهاد سامانه سجام در پایان با اعلام بهره‌گیری از سازمان های مردم نهاد در مسایل قضایی افزود: بخش مهمی از تخلفات و جرایم در فضای مجازی اتفاق می‌افتند؛ به همین دلیل قرار است از سازمان‌های مردم‌نهاد در مسایل قضایی همچون مجازات‌های جایگزین حبس برای حمایت خانواده‌های زندانیان که سازمان‌های مردم‌نهاد با کمک قوه قضائیه آن‌را به شکل قانونی درآورده‌اند، استفاده کنیم.

*س_برچسب‌ها_س*
همراهی گروه‌های مردم‌نهاد برای نظارت بر فضای مجازی و پلتفرم‌ها 2