شنبه 14 مهر 1403

همه مردم در مراکز پرتردد از ماسک و دستکش استفاده کنند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همه مردم در مراکز پرتردد از ماسک و دستکش استفاده کنند

بندرعباس - ایرنا - فرماندار بندرلنگه گفت: با توجه به روند صعودی بیماری کووید 19 در شهرستان، از امروز دوشنبه دوازدهم خردادماه همه مردم باید جهت حضور در مراکز پرتردد و تجمعی از ماسک و دستکش استفاده کنند.

علی نیکویی روز دوشنبه در نشست فوق العاده ستاد پیشگیری از کرونا در شهرستان افزود: هرگونه تجمع مردمی و جشن‌های عروسی نیز در بندرلنگه ممنوع است. وی بیان داشت: باید گشت‌های ویژه نیز به وسیله بسیج و ادارات مسوول جهت کنترل فاصله گذاری اجتماعی در شهرستان انجام شود. رییس ستاد پیشگیری از کرونا در بندرلنگه از دستگاه های مسوول همچون شهرداری ها، بسیج، ستاد اربعین و هلال احمر خواست جهت کنترل ویروس کرونا به طور مجدد به صورت هفتگی فضاهای عمومی را گندزدایی و ضدعفونی کنند. نیکویی گفت: همچنین اصناف نظارت خود را بر صنوف افزایش دهند و به طور حتم لازم است فروشنده و خریدار از ماسک و دستکش استفاده نمایند. وی یادآورشد: اداره کار نیز تمام کارگاه های سطح شهرستان بندرلنگه را از نظر رعایت فاصله گذاری و رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی رصد کند. رییس شورای تامین شهرستان بندرلنگه تاکیدکرد: راهداری و اداره بنادر نیز به فرآیند بارگیری و مسافربری ناوگان باری و مسافری نظارت دقیق رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را افزایش دهند و باید کالاهای ورودی از سوی گمرک نیز گند زدایی و ضدعفونی شود. وی با بیان بندرلنگه هم اکنون در شرایط قرمز قرار دارد، اظهارداشت: افزایش اخیر ویروس کرونا در این شهرستان ناشی از تجمع غیرضروری مردم و توجه نکردن آنان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌باشد. نیکویی گفت: هرچه درک جامعه از خطرات این بیماری افزایش پیدا کند، در کاهش شیوع آن نیز اثربخش است. وی در پایان ابرازداشت: با توکل بر خدا و همکاری همه دستگاه ها و مردم شهرستان، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توانیم این بیماری را در شهرستان بندرلنگه کنترل کنیم. ویروس کرونا که رسما کووید - 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از 150 کشور سرایت کرده است. کرونا مانند سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد و مرگ و میر آن تاکنون حدود سه درصد گزارش شده است. این ویروس که از شهر ووهان چین شیوع یافته یک ویروس ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت بهداشت فردی و حاضر نشدن در اجتماعات و محافل عمومی است. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در چند وقت اخیر کم توجهی به الزام های بهداشتی و جدی نگرفتن هشدارها از سوی مردم، شیب ابتلا به ویروس کرونا را در استان بسیار تند کرده و موجی از نگرانی را در میان مسوولان، مردم و دوستداران سلامت ایجاد کرده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون 154 هزار و 445 نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 81 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 7 هزار و 878 نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (دوازدهم خرداد) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی دو هزار و 979 بیمار جدید مبتلا به کووید -19 در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، 652 مورد بستری و دو هزار و 327 (حدود 78 درصد) از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید - 19 در کشور به 154 هزار و 445 نفر رسید

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در طول 24 ساعت گذشته 81 بیمار دیگر مبتلا به کووید19 در کشور جان باختند و افزایش نسبی فوتی ها را شاهد هستیم که امیدواریم استثنایی باشد. از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون7 هزار و 878 نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون 121 هزار و 4 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده اند. 2578 نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون 955 هزار و 865 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور انجام شده است.

جهانپور گفت: رعایت پروتکل ها در دستور کار اغلب مردم است اما در برخی مناطق کشور متاسفانه نوعی سهل انگاری در رعایت فاصله گذاری اجتماعی وعدم استفاده از ماسک به خصوص در مکانهایی که فاصله گذاری اجتماعی مقدور نیست را شاهد هستیم.

شهرستان بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*