یک‌شنبه 15 مهر 1403

هیات تجاری خراسان شمالی به قزاقستان سفر کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
هیات تجاری خراسان شمالی به قزاقستان سفر کرد

بجنورد - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: هیات تجاری 20 نفره استان امروز - شنبه - برای بازدید از واحدهای تولیدی و کشاورزی به کشور قزاقستان سفر کرد.

سعید پورآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این هیات تجاری و بازاریابی با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به کشور قزاقستان اعزام شد.

وی تصریح کرد: کارگروه های این اعزام را کشاورزی، دامپروری، خشکبار، گلخانه داران، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، شرکت های دانش بنیان و تمامی شرکت های لجستیک و ارائه خدمات حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی تشکیل می دهند.

پورآبادی انتحاب بازارهای هدف، یافتن طرف تجاری و جذب سرمایه گذار خارجی را از جمله اهداف اعزام هیات تجاری استان به قزاقستان عنوان کرد و گفت: دیدار با تجار، بازرگانان و مسوولان اتاق بازرگانی قزاقستان، دیدار با مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، بازدید از حوزه های تخصصی بخش کشاورزی، صنعت ساختمان و لجستیک قزاقستان از جمله این برنامه ها است.

رییس مرکز نوآوری و تبادلات تجاری ایران و قزاقستان پنجشنبه هفته گذشته در ویدئو کنفرانس با مسوولان و تجار خراسان شمالی گفت: قزاقستان از کشت فرا سرزمینی ایران در آن کشور حمایت می کند و کشاورزان ایرانی که در این زمینه فعالیت داشته باشند از یارانه های دولتی نهاده‌های کشاورزی بهره‌مند خواهند شد.

محمد اشرف اکبری اظهار داشت: در دهه های گذشته کشاورزانی از ایران در این کشور کشت فراسرزمینی داشتند که از حمایت های دولت قزاقستان بهره مند بودند.

این مسوول قزاقستانی با بیان اینکه قزاقستان کشوری پهناور دارای اراضی کشاورزی مناسب غنی و پر آب است افزود: این کشور همچنین دارای مناطق سردسیر که کشاورزان ایرانی می توانند غلات، ذرت، دانه های روغنی و عدس کشت کنند.

اکبری گفت: مناطق جنوبی این کشور نیز گرمسیر است که می توان در این مناطق برنج کاری کرد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته شرکت هایی از ایران برای مکانیزه شدن کشت برنج به این کشور سفر کردند اما بعد از شیوع ویروس کرونا حضور این شرکت ها کمرنگ شد.

قزاقستان؛ کشوری مستقل و فراقاره‌ای در آسیای مرکزی است و جمعیت این کشور در حدود 20 میلیون نفر است که حدود 70 درصد از مردم آن مسلمان هستند و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است که تراکم جمعیتی کمی دارد.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشورهای اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد.

صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان در خراسان شمالی فعال هستند که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می شود.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی؛ در سال جاری از این استان 46 هزار و 520 کیلوگرم به ارزش 59 هزار و 829 دلار کالا به قزاقزستان صادر شده است که این کالاها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

این دومین اعزام هیات تجاری از خراسان شمالی به کشورهای خارجی است. تابستان امسال یک هیات تجاری از این استان به کشور ارمنستان اعزام شد.

استان خراسان شمالی 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و 44 درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*