یک‌شنبه 15 مهر 1403

واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زنجان با کد ملی عرضه خواهد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های زنجان با کد ملی عرضه خواهد شد

زنجان - ایرنا - رییس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: هر فردی می‌تواند واکسن آنفلوانزای مورد نیاز سه نفر که مشمول گروه سنی اعلامی باشد را با ارایه کد ملی از داروخانه‌ها دریافت کند.

دکتر مهدی بیگدلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های استان افزود: در مرحله اول این نوع واکسن از طریق شبکه های بهداشت و درمان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی برای گروه‌های پرخطر از قبیل بیماران دارای نقص سیستم ایمنی بدن، بیماران خاص و مادران باردار در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: نکته مهم این است که باید سامانه تی تک داروخانه ها به سامانه ثبت احوال کشور متصل باشد تا وقتی کد ملی فرد متقاضی وارد می شود بلافاصله پس از استعلام و تایید بارکد دارو وارد شود. بیگدلی با بیان اینکه حدود 14 هزار داروخانه خصوصی و دولتی کشور موظف هستند به این سامانه متصل باشند، تصریح کرد: شرط سنی برای دریافت واکسن آنفلوانزا افراد بالای 65 سال، نوزادان 6 ماه تا کودکان 6 سال است.

وی افزود: پس از یکبار دریافت واکسن از سوی فرد متقاضی، این شخص نمی تواند با کد ملی ارائه شده، در هیچ جای کشور دوباره این واکسن را از داروخانه دریافت کند که طبق برنامه سازمان غذا و دارو سامانه تی تک برای کنترل داروهای دیگر از قبیل انسولین قلمی بیماران هدف نیز انجام خواهد شد.

رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: با انجام چنین کاری سازمان غذا و دارو تلاش دارد بحث توزیع داروها را به صورت هدفمند مدیریت کند و در واقع از سوء استفاده های احتمالی توزیع دارو نیز به میزان زیادی جلوگیری می کند.

وی اظهار داشت: با توزیع به روشهای قبلی این داروها حتی از سوی بیماران کشورهای همجوار ایران با قیمت های بسیار پایین تر از کشور خودشان تهیه می شد که با این اقدام ارزشمند سازمان غذ و دارو از این کار نیز پیشگیری خواهد شد.

بیگدلی ابراز امیدواری کرد، سامانه "تی تک" سازمان غذا و دارو با به روز رسانی، تکمیل آن و با توجه به مراجعه چندین هزار داروخانه از سراسر کشور اختلالی نداشته باشد و همواره پشتیبانی لازم انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون در خصوص بازه زمانی توزیع واکسن آنفلوانزا خبری اعلام نشده است به دلیل آنکه این مهم پس از طی فرآیندهای مربوط انجام خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*