پنج‌شنبه 12 مهر 1403

وجود 1200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت / ایران رتبه نخست منطقه را در تولید علم دارد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
وجود 1200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت / ایران رتبه نخست منطقه را در تولید علم دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وجود 1200 شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت گفت: ایران رتبه نخست منطقه در تولید علم و دانش است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یونس پناهی؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز در همایش باقرالعلوم در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، با اشاره به جایگاه بالای علم و دانش در کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: اگر بتوانیم در دنیا سلطه درست علمی داشته باشیم، اولین ابزار مورد نیاز آن، کسب مرجعیت علمی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: یکی از جدی‌ترین اجزای مرجعیت علمی، تولید علم و دانش است. ایران در تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه پانزدهم را دارد.

به گفته پناهی، سرعت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از غیرپزشکی است و اگر با همین سرعت پیش برویم در سال 2039 در زمینه تولید علم به سایر کشورها می‌رسیم و بنابراین شتاب تولید علم در کشور ما باید افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: حدود 8000 شرکت دانش‌بنیان داریم که 1200 مورد از آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت است. در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید رشد بیشتری داشته باشیم و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو برابر شود. در حال حاضر میزان رشد سالانه شرکت‌های دانش‌بنیان 16 درصد است.

ایران جزو 3 کشور برتر آسیا در تولید داروهای "های‌تک"

پناهی ادامه داد: در منطقه از نظر شاخص‌های فناوری سرعت خوبی نداریم. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد شاخص‌های علمی و فناوری، داشتن نیروهای نوآور و فناور است و مولفه بعدی، میزان هزینه‌کرد و بودجه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 32 درصد تولید علم در کشور ما برگرفته از همکاری‌های بین‌المللی است و این آمار در منطقه و کشورهایی مانند مصر و عربستان، بالای 70 درصد است. در همین راستا کمیته‌ای برای دیپلماسی علمی شکل دادیم و تمایل داریم دانشگاه‌های مختلف کشور بتوانند ارتباطات بین‌المللی را تقویت کنند.

وی با بیان این‌که یکی از تهدیدهای حوزه سلامت ما، بار بیماری‌هاست، خاطرنشان کرد: براساس بررسی انجام شده در سال 2019، بیماری‌های قلبی و عروقی، نورولوژی و سرطان‌ها شایع ترین بیماری‌ها هستند و در این راستا از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهیم که در راستای پیشگیری، تشخیص و مداخله این بیماری‌ها، عمل کنند. دانشگاه‌ها همچنین باید در زمینه تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی، اعتیاد و جمعیت نیز نقش مهمی ایفا کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: قانون جوانی جمعیت به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ماموریت داده که به بررسی علل آسیب‌های جمعیتی بپردازد در این راستا، پنج درصد بودجه‌های تحقیقاتی باید به حوزه جمعیت اختصاص یابد.