جمعه 7 اردیبهشت 1403

وزیر علوم: دانشجویان در دانشگاه خود را به تراز جمهوری اسلامی برسانند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر علوم: دانشجویان در دانشگاه خود را به تراز جمهوری اسلامی برسانند

مشهد - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان با فراگرفتن ویژگی های مثبت از استادان و سایر دانشگاهیان می‌توانند به فردی با ویژگی های انسانی در تراز نظام جمهوری اسلامی تبدیل شوند.

دکتر محمد علی زلفی گل روز جمعه در اختتامیه همایش " آینده روشن" ویژه رتبه‌های برتر کنکور سراسری رشته ریاضی که در مشهد برگزار شد افزود: به دانشجویان توصیه می‌کنم زمانی که در کلاس‌های درسی خود شرکت می‌کنند شیوه‌های تعامل با یکدیگر، کلاس‌داری، انتقال معنی و برخورد خوب را از استادان مختلف خود الگو بگیرند زیرا تمام این ویژگی ها در یک فرد وجود ندارد ولی شما سعی کنید این صفات را در خود جمع کنید تا در نظام اسلامی تاثیرگذار باشید زیرا دانشجویان کنونی، همان مدیران و آینده سازان کشور در آینده هستند.

وی با اشاره به اینکه دانایی، معجونی از عالم بودن و عاقل بودن است افزود: عالم، کسی است که می‌تواند خلاقیت داشته باشد و به عبارتی هنر حل مساله و مشکل را دارد و عاقل هم فردی است که می تواند با برنامه ریزی از ایجاد هزینه و مشکل جلوگیری کند بر همین اساس به فردی که علم و عقل داشته باشد دانا گفته می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جوانان در دانشگاه‌ها با مطالعه کتاب‌های درسی و حضور در کلاس، علم به دست می آورند تا عالم شوند ولی عقل از مسیر تجربه به دست می‌آید و هر زمان فرد اشتباهی انجام دهد با صرف هزینه و زمان سعی می‌کند تا از تکرار دوباره آن اشتباه جلوگیری کند.

زلفی گل افزود: اگر بخواهیم همه چیز را از مسیر تجربه فردی به دست آوریم با توجه به عمر محدود انسان، مسیر پیشرفت به کندی طی می‌شود به همین دلیل باید از تجربه دیگران استفاده کرد تا با کمترین هزینه مسیرعاقل شدن پیموده شود و از عمر خود بهتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دانشمندان به تعبیری جزء تنبل ترین افراد هستند زیرا ساده ترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب می‌کنند و یا این که راهی برای رسیدن به هدف می سازند یعنی با استفاده از تجربیات دیگران و با مطالعه کتاب و مقاله فرد با کمترین هزینه تجربیات سایر افراد را از آن خود می‌کند و هر چه قدر فرد بیشتر مطالعه کند به همان میزان به عقل او اضافه می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که دانشجویان با حضور در کلاس‌های درسی و خوابگاه‌ها، با فرهنگ‌ها و قومیت‌های یکدیگر آشنا می‌شوند گفت: دانشجویان در این تعامل یاد می‌گیرند به علایق و سلایق یکدیگر احترام بگذارند.

زلفی گل افزود: یاد گرفتن تعامل و تکامل یکی از فواید حضور در دانشگاه‌هاست و کسی که وارد دانشگاه می‌شود باید با سایر افراد جامعه در شیوه تفکر و تعقل متفاوت باشد تا از امکاناتی که خدا در اختیار وی قرار داده است به خوبی استفاده کند.

پیشرفت علم، جهل انسان در مقابل نادانسته‌های جهان را آشکار کرد

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این مراسم گفت: هر چه علم ما پیشرفت کند متوجه خواهیم بود که علم ما در مقابل نادانسته‌های جهان کم است و مجهولات علمی ما بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی افزود: با گره زدن استعدادهای محدود خود به منبع نامحدود الهی می‌توانیم مسیر پیشرفت دانش خود را تضمین کنیم زیرا هر چه تلاش کنیم ظرفیت افراد و استعدادهای انسان محدود است.

وی با اشاره به برخی ناملایمات که در زندگی انسان‌ها رخ می دهد ادامه داد: ظاهر این اتفاق‌ها شکست است ولی در باطن، آن رویداد، پیشرفت های بزرگی در آینده فرد ایجاد کرده است.

او با اشاره به برگزاری این همایش در مشهد و در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) افزود: امامان ما زنده هستند و سخنان ما را می‌شنوند، پس با گره زدن خود به ائمه اطهار (ع) و تبدیل شدن به کسانی که آنها دوست دارند می‌توانید مسیر پیشرفت خود را الهی کنید و تاثیرگذار باشید.

در پایان این مراسم از رتبه های زیر 10 گروه ریاضی آزمون سراسری دانشگاهها و مراکز اموزش عالی کشور تجلیل شد.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آستان قدس رضوی نخستین رویداد «آینده روشن» را مهر و آبان ماه امسال با حضور رتبه های برتر کنکور سراسری در مشهد مقدس برگزار می کند.

هفته گذشته نیز رتبه‌های برتر آزمون سراسری دانشگاهها در رشته علوم تجربی در این همایش حضور یافتند.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته در هفته‌های آینده رتبه های برتر کنکور سراسری رشته‌های علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی میهمان این رویداد هستند.

*س_برچسب‌ها_س*