جمعه 13 مهر 1403

وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است / افزایش سطح مبارزه با ملخ بومی در سالجاری

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است / افزایش سطح مبارزه با ملخ بومی در سالجاری

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در سطحی بالغ بر 19هزار و 173 هکتار مبارزه با آفت ملخ صحرایی انجام شده است، گفت: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است.

مسعود لطیفیان در گفت وگو با ایسنا آخرین وضعیت ملخ صحرایی در کشور را تشریح کرد و گفت: تاکنون با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر 19 هزار و 173 هکتار مبارزه شده است. که از این میزان مبارزه 12هزار و 689 هکتار آن در استان خوزستان، 5990 هکتار آن در استان بوشهر و 450 هکتار آن در استان ایلام بوده است.

وی ادامه داد: سطح ردیابی و دیده بانی از مهر 1399 تاکنون در حدود 21 میلیون هکتارانجام شده و همچنان هم ادامه دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام است. البته عملیات ردیابی و دیده بانی در تمامی استانهای جنوبی و کانونی ملخ صحرایی درحال انجام بوده و پوشش گیاهان یکساله در مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی خشک و خاک نیز خشک گزارش شده است.

وی در ادامه به وضعیت ملخ های بومی در کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود در سالجاری در سطحی حدود 300 هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت بگیرد. تا کنون نیز سطح مبارزه با ملخ بومی در حدود 141 هزار هکتار در 18 استان گزارش شده است.

لطیفیان اضافه کرد: بیشترین سطح مبارزه مربوط به منطقه طارم در استان زنجان در حدود 39 هزارهکتار است. همچنین به دلیل بالا بودن دما و خشک شدن پوشش گیاهی (کمبود بارندگی) سطح مبارزه در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی در حال حاضر در اکثر استانها پوره ملخ های مراکشی و دیگر ملخ های بومی بالدار شده اند و درحال پرواز به سمت باغات و مزارع سبز به منظور تغذیه و بالغ شدن و جفتگیری و تخم ریزی هستند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: پوره های ملخ ایتالیایی در برخی از استانها از جمله البرز، آذربایجان غربی و اردبیل هستند و مبارزه با آنها آغاز شده است. ملخ های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند.

وی در پایان گفت: پیشنهاد و توصیه می‌شود که در تمام استانها عملیات ردیابی و پایش به طور منظم انجام شود و عملیات مبارزه نیز با پوره ها قبل از بالدار شدن صورت بگیرد و مبارزه با ملخ های بالدار در زمان و مکان مناسب با روش‌ها و سموم مناسب انجام شود که هم آفت از بین برود و هم به زراعت و باغات خسارت وارد نشود.

انتهای پیام