شنبه 14 مهر 1403

وضعیت کرونایی اغلب شهرهای زنجان نارنجی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وضعیت کرونایی اغلب شهرهای زنجان نارنجی شد

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون ایجرود در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند بر این اساس از شنبه آینده گروه‌های شغلی ردیف یک و 2 امکان فعالیت دارند اما برای گروه‌های شغلی 3 و 4 محدودیتها برقرار است.

دکتر محمدرضا صائینی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در خصوص ادامه محدودیت ها افزود: در ستاد ملی کرونا وضعیت محدودیت های شهرها بر اساس رنگ‌بندی تعیین شده و بر همین مبنا وضعیت ادامه کار کسبه نیز مشخص می‌شود.

وی با اشاره به روند کاهشی تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی استان اظهار داشت: با توجه به تغییر وضعیت کرونایی زنجان از رنگ قرمز به نارنجی تعداد بیماران سرپایی و بستری کرونایی استان رو به کاهش بوده که اکنون ملموس است بطوریکه شمار بستری روزانه از 120 مورد به 80 مورد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه وضعیت رو به کاهش کنونی بیماری همواره به صورت قطره‌چکانی بوده است ادامه داد: مراجعات سرپایی ویروس کرونا نیز روندی کاهش دارد اما به این معنی نیست که موارد مثبت سرپایی کم شود به دلیل آنکه طبق هدف ترسیم شده با افزایش تست ها موارد مثبت بیشتری شناسایی خواهد شد و سپس اقداماتی نظیر رهگیری و پیگیری انجام خواهد شد.

صائینی با تاکید بر اینکه ملاک در رنگ‌بندی شهرها کل موارد بستری است خاطرنشان کرد: برای رنگ‌بندی افزایش تعداد تست‌ها، موارد مثبت سرپایی است، حتی افرادی که پی سی آر منفی دارند اما در سی تی اسکن و یا بالینی مثبت می‌شوند نیز در این آمارها مد نظر قرار می‌گیرند.

وی در ارتباط با کیت‌های تشخیص سریع کرونا نیز اظهار داشت: تا کنون 10 هزار عدد از این نوع کیت ها در دانشگاه و پنج هزار عدد نیز در دانشکده‌ها توزیع شده که این واحد دانشگاهی نیز جزو اولین دانشگاهها بود که عملیات تست را از هفته گذشته آغاز کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: به هر میزان که تست سریع انجام گیرد، به همان میزان کیت نیز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار داده می‌شود هر چند در کنار انجام تست‌های سریع کرونا تست pcr نیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در طرح شهید سلیمانی نیز تیم پایش و نظارت با تعداد بیشتری در سطح جامعه حضور یافته و با افراد خاطی برخورد و واحد صنفی متخلف را پلمب می‌کنندکه تلاش می شود با کاهش تعداد مبتلایان انتشار این ویروس در بین عموم به شدت کاهش یابد.

این مسوول در پایان به طرح صیانت از سالمندان با توجه به افزایش مرگ ناشی از کرونایی اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون 85 درصد از فوتی‌های ناشی از کرونای استان به سالمندان اختصاص دارد و از همین رو باید مراقبت‌های بیشتری از این افراد برای جلوگیری از بیمار شدن آن‌ها انجام شود که پیروی از پروتکل های بهداشتی تعیین شده می تواند نقش بسیار اثرگذاری داشته باشد.

*س_برچسب‌ها_س*