یک‌شنبه 15 مهر 1403

وعده صادق 2 نشان دهنده توان فنی و عملیاتی ایران در کاربرد موشک‌های مختلف بود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
وعده صادق 2 نشان دهنده توان فنی و عملیاتی ایران در کاربرد موشک‌های مختلف بود

جواد منصوری دیپلمات پیشین کشورمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با عملیات وعده صادق 2 اظهار کرد: بعد از عملیات وعده صادق 1 این تصور به وجود آمد که ممکن است ایران با نظرات و پیشنهاداتی که غرب داشت از پاسخ مجدد به صهیونیست‌ها خودداری و خویشتن‌داری کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تاکید بر این که اقدام صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن شهید هنیه در تهران اقدامی جنایتکارانه بود و همگی البته به تلافی این رفتار نیز توجه داشتند. اما مدتی در انتظار بودیم و صبری طولانی و 2 ماهه را داشتیم و تصمیم گرفتیم تا در شرایطی که خودمان می‌خواهیم اقدامات را عملی کنیم.

وی ادامه داد: اما در نهایت متوجه شدیم که اسرائیل همچنان به جنایات خود به شدت بیشتری ادامه می‌دهد و از غزه به طرف لبنان و سوریه و یمن هم رفته است.

منصوری تاکید کرد: از طرفی دیگر قضیه شهادت سید حسن نصرالله پیش آمد و شرایط را بدتر نیز کرد؛ که باز نشان دهنده اهداف اسرائیل از توسعه جنگ و از بین بردن کلیه امکانات و زیرساخت‌های و شخصیت‌های تاثیرگذار در منطقه است. این بود که تصمیم به اجرای عملیات وعده صادق 2 گرفته شد و این برنامه به بهترین شکل انجام شد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که این عملیات نشان دهنده توان فنی و عملیاتی ایران در کاربرد موشک‌های مختلف با ابعاد و شدت‌های مختلف است که نقطه قوت بسیار مهمی از لحاظ نظامی بود. از لحاظ مردمی هم بعد از این عملیات نه تنها در ایران بلکه بر اساس گزارش‌های موجود رسانه‌های مختلف در بسیاری از کشور‌ها از اقدام ایران استقبال شد. استقبالی که هم مشروعیت و هم مقبولیت به اقدام ما داد.

وی تصریح کرد: مردم منطقه با توجه به آن که ایران چنین توانی دارد خوشحال بودند و به نظر می‌رسد که حمله ما نقطه عطفی در تحولات سیاسی و بین المللی باشد. حتی در روابط خارجه ایران نیز عبارتی دیگر ایران اکنون می‌تواند در سطحی بسیار بالاتر با سایر کشور‌ها برخورد کند. نکته آن است که اسرائیل بعد از این عملیات عملا نتوانست دروغ‌های مشابه‌ای که پیش از این می‌گفت را تکرار کند و اگر هم گفت دیگر کسی اعتنا نکرد.

دیپلمات پیشین کشورمان گفت:‌به هر حال ابعاد تاثیر این موشک‌ها به حدی بود که اسرائیل قادر به پنهان کردن آن نبود و بنابراین شاهد آن هستیم که از غزه تا تمام شهر‌های منطقه و حتی خارج از منطقه مردم از این عملیات بسیار راضی بودند. همچنین اسرائیل از لحاظ مردمی، سیاسی و اجتماعی در انزوای بیشتری قرار گرفت و بازدارندگی آن‌ها نیز بیشتر زیر سوال رفت.

منصوری در انتها گفت: نکته مهم دیگر آن است در داخل کشور هم به نظر می‌رسد که مقداری در انسجام اجتماعی و وحدت دیدگاه‌ها به هم نزدیک شدیم. به هر حال این پیروزی‌ها برای همه خوشایند است.