پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

پالس قیمت دلار به خریدار و فروشنده؛ مسیر حرکت مشخص شد؟/ بازار ارز چشم انتظار فرا رسیدن پاییز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 29 شهریور 1403

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پالس قیمت دلار به خریدار و فروشنده؛ مسیر حرکت مشخص شد؟/ بازار ارز چشم انتظار فرا رسیدن پاییز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 29 شهریور 1403

اقتصادنیوز: معامله‌گران بازار ارز مدعی هستند که روند حرکت نرخ دلار در هرات در روزهای آتی به وضوح مشخص شده است و باید دید این وضعیت به نفع هر دو طرف معامله، یعنی خریداران و فروشندگان، خواهد بود؟

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز آخرین پنجشنبه تابستان را با حفظ تعادل در محدوده‌های مشخص آغاز خواهد کرد؛ روندی که چند هفته اخیر در پیش گرفته است و به عقیده معامله‌گران از کاهش سیگنال‌های سیاسی منفی نشات گرفته است. فعالان بازار معتقدند ریسک‌های سیاسی می‌توانند انتظارات تورمی را تحت تأثیر قرار دهد و تقاضای کاذب را به معاملات وارد کنند؛ موضوع مهمی که نتیجه آن افزایش نرخ ارز خواهد بود. براساس پیش بینی تحلیلگران نزدیک‌ترین ریسک تأثیرگذار بر بازار ارز، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه و تشدید احتمالی تحریم‌ها، تراز ارزی کشور دستخوش تغییر خواهد شد.

با این حال، تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند تا زمان اعلام نتایج انتخابات، تأثیرات این رویداد سیاسی بر بازار ارز محسوس نخواهد بود. همچنین، تنش‌های نظامی منطقه‌ای طی روزهای اخیر اثرگذاری کمتری بر بازار داشته است و واکنش هیجانی بازار به حوادث اخیر کاهش یافته است. اخبار مثبت جزئی در کاهش انتظارات تورمی ناکام بوده‌اند و فعالان بازار به این نوع اخبار اعتبار نداده‌اند. در مقابل اگر اخبار حاکی از گشایش‌های جدید ارزی یا سیاسی باشد، آغاز روند کاهشی در بازار ارز محتمل است.

با این همه، بازار ارز در روز چهارشنبه با روند منفی مواجه شد و قیمت دلار و درهم کاهش محسوسی را تجربه کرد. در این میان، حباب دلار به 100 تومان رسید و حباب درهم نیز شاهد افزایش بود و در 314 تومان قرار گرفت. قیمت دلار در هرات هم با افزایش 110 تومانی، در 59 هزار و 500 تومان آغاز به کار کرد، اما پس از مدتی روند کاهشی را تجربه کرد و به 59 هزار و 80 تومان رسید. در تهران هم، دلار با قیمت 59 هزار و 550 تومان بازگشایی کرد و پس از آن به 59 هزار و 350 تومان کاهش یافت. در نهایت قیمت دلار تهران از این مرز حمایت شد و به 59 هزار و 400 تومان رسید.

روند نزولی قیمت دلار در بازارهای تهران و هرات به قیمت درهم امارات نیز سرایت کرد. این اسکناس که با افزایش 50 تومانی، در 16 هزار و 320 تومان شروع به کار کرده بود، در پایان معاملات به 16 هزار و 260 تومان رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران بازار ارز مدعی هستند که روند حرکت نرخ دلار در هرات در روزهای آتی به وضوح مشخص شده است و این وضعیت به نوعی به نفع هر دو طرف معامله، یعنی خریداران و فروشندگان، خواهد بود. به عقیده این گروه نرخ دلار در هرات در محدوده 58 هزار و 900 تومان تا 59 هزار و 400 تومان قرار دارد و نوسانات باعث شده است نوسان‌گیران با خرید در قیمت‌های پایین و فروش در قیمت‌های بالاتر، از این تغییرات بهره‌برداری کنند. گروهی دیگر از تحلیلگران بازار ارز هم معتقدند دلار در حال حاضر دچار اصلاح و درجا زدن است و به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت، سطح حمایتی قوی برای دلار در نواحی 59 هزار تومان تا 58 هزار و 500 تومان تشکیل شود که از افت بیشتر قیمت جلوگیری خواهد کرد. بنابر ادعای این گروه، با توجه به تحلیل‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود که از اوایل مهرماه، دلار در این ناحیه شروع به افزایش قیمت کند.

با این حال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا که در شب گذشته اتفاق افتاد هم می‌تواند با تغییر قیمت اونس طلا، در روند بازار ارز اثرگذار باشد. این در حالیست که انفجارهای روز گذشته در لبنان هم مورد توجه قرار گرفت و بازار ارز واکنشی کاملاً متفاوت از خود نشان داد و دلار تهران کاهش قیمت را تجربه کرد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، مرز 59 هزار تومان به عنوان سطح حمایت کلیدی در جریان معاملات امروز دسترس دلار هرات است و اگر این اسکناس در زیر این مرز تثبیت روزانه دهد، کانال 58 هزار تومان در دسترس خواهد بود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
پالس قیمت دلار به خریدار و فروشنده؛ مسیر حرکت مشخص شد؟/ بازار ارز چشم انتظار فرا رسیدن پاییز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 29 شهریور 1403 2