پنج‌شنبه 19 مهر 1403

پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: در روز‌های اخیر بانک مرکزی و مسئولان آن آمار‌هایی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ارائه کرده است که تمام آن‌ها نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی کشورمان در دو سال گذشته دارد. بر این اساس، میزان رشد اقتصادی کشورمان در سال‌های 1401 و 1402 با احتساب نفت به ترتیب 4 و 4.4 درصد بوده است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در دولت دوازدهم (دولت دوم حسن روحانی)...

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: در روز‌های اخیر بانک مرکزی و مسئولان آن آمار‌هایی از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی ارائه کرده است که تمام آن‌ها نشان دهنده بهبود شرایط اقتصادی کشورمان در دو سال گذشته دارد. بر این اساس، میزان رشد اقتصادی کشورمان در سال‌های 1401 و 1402 با احتساب نفت به ترتیب 4 و 4.4 درصد بوده است. این در حالی است که متوسط رشد اقتصادی در دولت دوازدهم (دولت دوم حسن روحانی) 0.6 درصد توسط بانک مرکزی دولت وقت گزارش شده بود.

متغیر بهبود یافته دیگر ضریب جینی است. ضریب جینی معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم را نشان می‌دهد. این شاخص بین صفر تا یک است و هر چقدر کوچکتر باشد نشان از نابرابری کمتر دارد. در سال اول دولت سیزدهم میزان ضریب جینی به 3877/0 رسیده است. اینطور که پیداست با وجود اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش مقطعی تورم شده بود، اما یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی توانسته است دهک‌های پایین جامعه را توانمند کرده و باعث بهبود نابرابری اقتصادی شود.

دغدغه اصلی مردم در سال‌های اخیر موضوع تورم و افزایش بی‌محابای قیمت کالا‌های مصرفی بوده است. بطورکلی تورم یک پدیده پولی است و رابطه مستقیمی با شدت رشد نقدینگی دارد. برنامه اصلی محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی هم برای مهار تورم کاهش شدت رشد نقدینگی است. آمار‌ها حاکی از آن است که شدت رشد نقدینگی در سال 1402 کاهش داشته است و در تیرماه سال جاری به 27.5 درصد رسیده است. آنطور که بانک مرکزی هدف‌گذاری کرده است این نرخ باید به 25 درصد برسد.

یکی از شاخص‌های پیش‌نگر در رابطه با تورم، نرخ تورم تولید کننده است. شاخص بهای تولید کننده می‌تواند درباره تورم ماه‌های آینده به ما نگاه دقیقی بدهد. در فروردین ماه سال جاری این شاخص به حدود 40 درصد رسیده این در حالی است که در شهریور ماه سال 1400 تا حدود 71 درصد افزایش یافته بود.

شاخص بهبود پیدا کرده دیگر ظرف یک و دو سال اخیر، بهبود سطح تجارت کشورمان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته صادرات ایران به 98 میلیارد دلار رسیده که در 5 سال اخیر بی‌نظیر بوده است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که در سال‌های 98 تا 1400 با شدت‌های مختلف درگیر ویروس منحوس کرونا بودیم و تا حدودی سطح تجارت کشورمان از این منظر کاهش قابل توجهی یافته بود.

پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی 2
پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی 3
پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی 4
پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی 5
پایان زمستان اقتصادی دهه 90/ جهش رشد اقتصادی و تجارت در کنار کاهش ضریب جینی و روند رشد نقدینگی 6