یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

پای «هوش مصنوعی» به نمایشگاه قرآن هم باز شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پای «هوش مصنوعی» به نمایشگاه قرآن هم باز شد

مسئول غرفه هوش مصنوعی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم از برگزاری کلاس رایگان هوش مصنوعی در شب‌های نمایشگاه قرآن کریم خبر داد.

مسئول غرفه هوش مصنوعی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم از برگزاری کلاس رایگان هوش مصنوعی در شب‌های نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و گفت: کلاس‌های ما از شب دوم نمایشگاه به صورت رایگان آغاز می‌شود و اساتید مختلفی از سراسر کشور کار آموزش را بر عهده دارند و شرکت‌کنندگان پس از آموزش می‌توانند کار‌های خود را ارائه کنند تا بهترین آنها را منتشر کنیم.

مصطفی ضابط - مسئول غرفه هوش مصنوعی سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم در مورد غرفه هوش مصنوعی نمایشگاه قرآن توضیحاتی ارائه داد و گفت: ما در بخش تالار هوش مصنوعی دارای مجموعه‌ای از تصاویر قرآنی با ساخت هوش مصنوعی هستیم.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان در ابتدای این غرفه شاهد تابلو‌های بسیار زیبای قرآنی با طراحی هوش مصنوعی خواهند بود که مجموعه‌ای از هنرمندان این تابلو‌ها را طراحی کرده‌اند که مفاهیم قرآنی در آن به راحتی نشان داده شده است.

ضابط تصریح کرد: تصاویر این غرفه تماما با هوش مصنوعی است، داستان اصحاب کهف، حضرت زکریا، حدیث کسا، حضرت ابراهیم، زنده به‌گور کردن دختران در زمان اعراب و همه داستان‌های قرآنی در قالب هوش مصنوعی به تصویر کشیده شده است.

وی بیان کرد: تمام افرادی که این آثار را تولید کرده‌اند، نه هنرمند بوده‌اند نه گرافیست. بلکه یک‌سری افرادی هستند که تنها راجع به داستان‌های قرآنی توضیحاتی ارائه داده‌اند و هوش مصنوعی این تابلو‌ها را ترسیم کرده است. در هر تصویر نیز آیات مربوط به داستان‌های قرآنی هم تصویر شده است.

ضابط افزود: افرادی که به این غرفه سر می‌زنند ابتدا گالری تصاویر داستانی قرآنی ما را می‌بینند که در این میان حادثه عام‌الفیل ویژه‌ترین کار هوش مصنوعی است که برای اولین‌بار ترسیم شده است.

وی یادآور شد: در بخش دیگر این غرفه کتاب‌هایی از داستان‌های قرآنی داریم که با هوش مصنوعی تصویرسازی شده است. در این کتاب‌ها هر پاراگرافی که از داستان قرآنی بیان می‌شود، تصویر همان موضوع را هوش مصنوعی ترسیم می‌کند.

ضابط خاطرنشان کرد: بخش دیگر ما انیمیشن‌هایی است که داستان‌های قرآنی را پویانمایی می‌کند، کیفیت برخی انیمیشن‌ها بسیار بالا است و جالب است که این انیمیشن‌ها هم توسط متخصص درست نشده است و برخی افراد داستان‌های قرآنی را بازگو و هوش مصنوعی این آثار را خلق کرده است.

وی اضافه کرد: در یک قسمت این غرفه نیز تجربه عملی داریم که علاقه‌مندان می‌توانند در این‌جا یک تصویر را ترسیم کنند و بلافاصله هوش مصنوعی آن را به یک تصویر واقعی تبدیل کند.

ضابط تاکید کرد: بخش دیگر ما که امروز راه افتاده است، این است که یک رُبات در اینجا قرار داده‌ایم که علاقه‌مندان می‌توانند با آن‌حرف بزنند و هر تصویری که بخواهند برای آنها ترسیم کند.

وی ابراز کرد: مهم‌ترین بخش ما مدرسه هوش مصنوعی است و تمام کسانی که علاقه داشته باشند می‌توانند در اینجا حضور پیدا کرده و در کلاس هوش مصنوعی با این تکنولوژی آشنا شوند و خلق آثار کنند.

این مسئول غرفه هوش مصنوعی نمایشگاه قرآن کریم گفت: کلاس‌های ما از شب دوم به صورت رایگان آغاز می‌شود و اساتید مختلفی از سراسر کشور کار آموزش را بر عهده دارند و شرکت‌کنندگان پس از آموزش می‌توانند کار‌های خود را ارائه کنند تا بهترین آنها را چاپ کنیم.

ضابط اظهار کرد: برای کسانی که در این دوره آموزش می‌بینند، جشنواره‌ای هم برگزار خواهیم کرد که کسانی که پس از نمایشگاه آثار خود را ارائه می‌کنند برای آنها جشنواره‌ای برگزار و آثار آنها داوری شود. جایزه برندگان نیز توسط خود مجموعه‌های قرآنی که حامی مالی هستند پرداخت می‌شود.

به گفته وی، هوش در این غرفه به گونه‌ای است که شما وقتی یک توصیف را بگویید با هرمدل گرافیک بخواهید برای شما ترسیم می‌کند.

ضابط افزود: ما یک مجموعه مردم‌نهاد خصوصی هستیم که برای مردم در تمام حوزه‌ها فرهنگ‌سازی می‌کنیم تا یک مصرف درست از هر چیزی داشته باشند.

وی در پایان گفت: آخرین بخش ما یک اطاق خاص برای مسئولین است که کار هوش مصنوعی را به مسئولین با جزئیات توضیح می‌دهیم تا با این تکنولوژی بیشتر آگاه شوند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت