جمعه 13 مهر 1403

پروتکل‌های بهداشتی با وجود کاهش بیماران سرپایی کرونایی باید جدی گرفته شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پروتکل‌های بهداشتی با وجود کاهش بیماران سرپایی کرونایی باید جدی گرفته شود

استاندار زنجان گفت: هر چند تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بخش سرپایی طی 2 هفته اخیر، کاهشی بوده اما با این وجود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با حساسیت و جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در جلسه ستاد کرونا استان زنجان اظهار داشت: تا زمان رسیدن به حد مطلوب کنترل همه‌گیری کرونا حتی با وجود انجام واکسیناسیون نیز باید توجه ویژه و جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌خصوص استفاده مستمر از ماسک شود.

وی خاطرنشان کرد: میزان نمونه‌های pcr مثبت در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و خدابنده افزایش یافته و وضعیت خوبی در این شهرها برقرار نیست لذا باید اقدامات جدی و موثری برای کنترل این مهم انجام گیرد.

حقیقی با اشاره به وضعیت خوب شهرستان‌های طارم و سلطانیه افزود: این شهرها باید برای حفظ وضعیت موجود، اقدامات لازم را انجام دهند تا مانع افزایش شمار مبتلایان به کرونا شود همچنین موارد افزایشی pcr و رهگیری‌ها نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با تاکید بر اجتناب از مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی گفت: با همکاری‌های انجام‌گرفته، تعدادی مرکز واکسیناسون کرونایی در سطح استان راه‌اندازی شده و می‌توان گفت که زنجان در این حوزه در مقایسه با کشور، عقب نیست اما تلاش می‌شود با ورود واکسن‌های جدید و اقدامات لازم به حد مطلوب برسد.

وی با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان در پیک چهارم کرونا در استان اظهار داشت: بر این مبنا و با توجه به تعطیلات چند روز اخیر از پلیس و معاونت بهداشتی درخواست شد که از رانندگان و سرنشینان خودروهای مجوزدار که از استان‌های دیگر به زنجان سفر می‌کنند، تست کرونا گرفته شود.

حقیقی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: بررسی‌های میدانی در 8 نقطه شهر زنجان نشان داد که تست سریع افرادی که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در دورهمی‌ها حاضر بودند، مثبت شده و این افراد، حامل ویروس کرونا بودند و دیگر اعضای خانواده خود را نیز به این بیماری مبتلا کردند.

* عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی منجر به وقوع پیک پنجم کرونا می‌شود

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان وقوع پیک پنجم بیماری کرونا طی تیرماه وجود دارد.

وی اظهار داشت: روند بستری بیماران کرونایی در استان به صورت قطره‌چکانی، نزولی بوده و همچنان 200 تخت بیمارستانی توسط این بیماران اشغال شده و روند سرپایی کرونا نیز تقریبا ثابت است.

قزلباش خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 349 هزار و 708 تست کرونا در استان زنجان گرفته شده که 90 هزار و 418 مورد، مثبت شناسایی و ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: میزان مراجعه به مراکز 16 ساعته کووید - 19 کاهش معنی‌داری پیدا نکرده است.

وی گفت: مجموع مراجعات به مراکز 16 ساعته در هفته اول خرداد 7199 نفر و در هفته دوم خرداد نیز 6985 نفر بوده است.

قزلباش با اشاره به افزایش موارد مثبت در شهرستان‌های ابهر، خدابنده و خرمدره اظهار داشت: در هفته اخیر، موارد مثبت pcr در این شهرستان‌ها بیش از 30 درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: میانگین سنی افراد مبتلا به کرونا و فوت در اثر کرونا در استان زنجان نیز به ترتیب 59 و 70 سال است.

انتهای پیام /