پنج‌شنبه 12 مهر 1403

پرونده چهلمین دوره لیگ قهرمانان آسیا بسته شد؛ رییس آسیا در کنار چلسی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پرونده چهلمین دوره لیگ قهرمانان آسیا بسته شد؛ رییس آسیا در کنار چلسی

تهران - ایرنا - چهلمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با چهارمین قهرمانی الهلال عربستان به اتمام رسید تا این تیم به جام جهانی باشگاه‌ها صعود کند.

به گزارش ایرنا، چهلمین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان / جام باشگاه‌های آسیا که برای نوزدهمین دوره با ورژن جدید برگزار شد پس از حضور 49 تیم در پلی‌آف و دور گروهی و اصلی و به انجام رسیدن 135 مسابقه روز (سه‌شنبه) با قهرمانی تیم الهلال عربستان به اتمام رسید.

آنچه در لیگ قهرمانان آسیا گذشت...

در این دوره از مسابقات تیم‌ها در 10 گروه چهار تیمی حضور داشتند که پنج گروه مختص تیم‌های غربی و پنج گروه برای نمایندگان شرق آسیا بود. 10 تیم نخست به اتفاق 6 تیم برتر دوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. از مرحله یک هشتم به بعد شاهد برگزاری مسابقات حذفی به صورت تک بازی بودیم. جایی که الهلال از غرب و پوهانگ استیلرز از شرق به دیدار نهایی راه پیدا کردند و نماینده عربستان در خانه با 2 گل به برتری رسید تا پس از 2 سال یک قهرمانی دیگر به جام‌های قبلی خود اضافه کند.

در این فصل 379 گل زده شد که به صورت متوسط 2.81 گل در هر مسابقه بود. همچنین 145 هزار و 716 نفر شاهد برگزاری این دیدارها بودند که به طور متوسط 1079 نفر برای هر دیدار بود. فراموش نکنیم بسیاری از مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار شد.

ستاره الدحیل آقای گل شد؛ دوساری بهترین بازیکن

مایکل اولونگا، مهاجک کنیایی تیم الدحیل قطر با 9 گل زده آقای گل مسابقات در این فصل شد و سالم الدوساری، ستاره ملی‌پوش الهلال عربستان عنوان بهترین بازیکن جام را از آن خود کرد.

الهلال در کنار چلسی

الهلال عربستان با قهرمانی در این دوره از مسابقات هم حضورش در فصل بعد رقابت‌ها را قطعی کرد و هم به جام باشگاه‌های جهان به میزبانی امارات راه یافت. چلسی انگلیس، الاهلی مصر، مونتری مکزیک، اوکلندسیتی نیوزلند و الجزیره امارات (میزبان) تا به اینجا حضور خود را در جام باشگاه‌ها قطعی کرده‌اند و از بین پالمیراس و فلامینگوی برزیل نیز یکی از آمریکای جنوبی به جام جهانی باشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند.

آبی‌ها رییس آسیا هستند

آبی‌ها در ورژن جدید بازی‌ها نیز در کنار تیم‌های الاتحاد، جونبوک، اوراوا، اولسان و گوانگژو به دومین قهرمانی رسید و البته با چهار حضور در فینال از این حیث رکورددار است. سه تیم پرسپولیس (2 بار)، سپاهان و ذوب‌آهن نیز از ایران به فینال راه پیدا کردند اما تا به حال قهرمانی برای تیم‌های باشگاهی ایران به دست نیامده است. الهلال با چهار قهرمانی و چهار نایب قهرمانی و هشت حضور در فینال رکورددار در هر سه بخش است تا مشخص شود آنها به معنای واقعی کلمه رییس آسیا هستند.

تهران، بعد از ریاض در رده دوم

شهر ریاض با 6 قهرمانی و چهار نایب قهرمانی، پرافتخارترین شهر در قاره کهن به حساب می‌آید. تهران هم با سه قهرمانی و چهار نایب قهرمانی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

کره، همچنان پرافتخارترین کشور در لیگ قهرمانان - جام باشگاه‌های آسیا

پوهانگ استیلرز در سه فینال قبلی لیگ قهرمانان آسیا به برتری رسیده بود و حالا برای اولین بار در این مسابقه طعم تلخ شکست را چشید. در هفت فینال کره‌ای - عربستانی پنج بار شرق آسیایی‌ها برنده شده‌اند و 2 بار غرب آسیایی‌ها جام را مال خود کردند. نمایندگان کره‌جنوبی همچنان با 19 حضور در فینال و 12 قهرمانی و هفت نایب قهرمانی رکورددار به حساب می‌آیند. تیم‌های ژاپنی با هفت قهرمانی و چهار نایب قهرمانی در رده دوم جای دارند و عربستانی‌ها با 6 قهرمانی و 9 نایب قهرمانی در رتبه سوم جای گرفته‌اند. نمایندگان ایران هم با سه قهرمانی و 6 نایب قهرمانی رتبه چهارم را از آن خود کرده‌اند. 2 قهرمانی برای استقلال و یک قهرمانی برای پاس به ثبت رسیده است.

ایرانی‌ها در این دوره چه کردند؟ 

در این دوره از مسابقات، ایران چهار نماینده داشت. فولاد پس از عبور از پلی‌آف به دور گروهی راه پیدا کرد. آنها در گروه خودشان حذف شدند اما سه تیم دیگر یعنی تراکتور، استقلال و پرسپولیس راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. در مرحله دوم استقلال با 2 گل به الهلال عربستان باخت و تراکتور با یک گل مغلوب النصر عربستان شد. پرسپولیس در تاجیکستان، استقلال دوشنبه را با یک گل از پیش رو برداشت و به مرحله یک چهارم نهایی رسید. سرخپوشان تهرانی اما مانند استقلال حریف قهرمان این دوره نشدند و با سه گل به الهلال باختند تا ما نماینده‌ای در نیمه‌نهایی نداشته باشیم.

باید دید در سال 2022 طلسم قهرمان نشدن نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهد شکست یا خیر.

*س_برچسب‌ها_س*