جمعه 15 تیر 1403

پزشکیان: آیا مصلحت است تا آخر در تحریم بمانیم؟ / باید از بن بست خارج شویم / هیچ دولت و حاکمیتی در درون قفس رشد نمی کند

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پزشکیان: آیا مصلحت است تا آخر در تحریم بمانیم؟ / باید از بن بست خارج شویم / هیچ دولت و حاکمیتی در درون قفس رشد نمی کند

پزشکیان گفت: آیا مصلحت است تا آخر در تحریم بمانیم؟ هیچ دولت و حاکمیتی در درون قفس به رشد و پویایی نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دومین مناظره بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی آغاز شد.

نامزد شماره یک در این مناظره مسعود پزشکیان است و نامزد شماره دو سعید جلیلی.

اولین سوال درباره تحریم ها از کاندیداها پرسیده شد و هر کاندیدا یک سوال اختصاصی پاسخ دادند.

مجری پرسید؛ «گفته بودید قانون اقدام راهبردی مانع بازگشت آمریکا به برجام شد، با توجه به اینکه قانون بعد از خروج آمریکا از برجام مصوب شد علت مخالفت شما با این قانون چیست؟»

*{با اشاره به فضاسازیها درباره اظهارات شب گذشته اش درباره سردار سلیمانی}: سردار بزرگ ملی کشورمان شهید سلیمانی طوری بحث شده که بی احترامی به آن بزرگوار داشتیم. بنده ایشان را غرور ملی و خار چشم دشمنان می دانم و الگویی که جوانان ما اگر بتوانند از آن استفاده کنند مشکلات مملکت را با دید ایشان می توان حل کنیم.

*اینکه گفته شد قانون را قبول نداریم درست نیست، ما از اول گفتیم چارچوب قانون را اجرا می کنیم، از اول گفتیم سیاست های رهبری را دنبال می کنیم، در نتیجه امکان ندارد چیزی که قانون است را اجرا نکنیم، یکی از بحث ها این است که ما در این قانون آورده ایم که باید آمریکا تمام تعهدات را انجام دهد تا ما به برجام برگردیم، این مشکلی است که ما باید با مجلس با سیاستمداران و شورای عالی امنیت ملی حرف بزنیم و راه حل برون رفت با این پیشنهاد را حل کنیم.

*طبیعتا با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و شورایعالی امنیت صحبت خواهیم کرد و به یک زبان و نگاه مشترک برسیم تا ببینیم با این روند میتوانیم به آن اهداف برسیم یا نه.

*{در پاسخ به این سوال مجری که اگر آمریکا به تعهدات عمل نکند}: نه اینگونه نیست که اگر آنها عمل نکند ما عمل کنیم. ما می گوییم وقتی وارد مذاکره می شویم اگر با یک گزینه وارد شویم نمی توانیم تصمیم بگیریم. آیا در کشور تصمیم داریم با یک گزینه وارد گفتگو شویم یا قرار است با گزینه هایی وارد شویم که حکمت، عزت و مصلحت عملیاتی شود.

*همیشه یک گزینه منجر به شکست می شود، سیاست و حاکمیتی موفق می شود که گزینه های مختلفی در دسترس داشته باشد.

*آیا می خواهیم ارتباط با دنیا و مشکلات با کشورها را حل کنیم یا نه، اگر می خواهیم باید گزینه های مختلف را با حفظ عزت و مصلحت و حکمت لحاظ کنیم.

*آیا مصلحت است تا آخر در تحریم بمانیم؟ هیچ دولت و حاکمیتی در درون قفس به رشد و پویایی نرسیده است. ما مجبوریم برای شکوفایی اول با همسایگان تعاملات و تبادلات داشته باشیم.

*می خواهیم مشکل را با دنیا حل کنیم؟ اگر می خواهیم باید گزینه ها را در اختیار داشته باشیم و آنچه به مصلحت کشور و رشد و پویایی کشور است باید در اختیار داشته باشیم این هم از کارشناسان خارجی دربیاید آن کسی که دکترای سیاست دارد و در این مسیر کار می کند راه برون رفت از بن بست ها را بیابد.

*باید از بن بست خارج شویم تا مشکلات درون کشور را حل کنیم.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1927710