شنبه 31 شهریور 1403

پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند «زن» بیمه شده‌اند؟

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند «زن» بیمه شده‌اند؟

گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1356، جمعیت کشور 35میلیون نفر بود که یک میلیون و 700 هزار نفر از آن، بیمه شده اصلی و 6میلیون و 700 هزار نفر دیگر بیمه تبعی بودند. این در حالی است که امروز جمعیت بیمه شده کشور به بیش از 14میلیون نفر بیمه شده اصلی رسیده و حدود 47میلیون نفر بیمه شده تبعی هستند و در حال حاضر از خدمات بیمه ای، درمانی و مستمری بگیری این سازمان بهره مند می‌شوند.

ضریب نفوذ بیمه ای در تأمین اجتماعی (نسبت تعداد بیمه شدگان به کل جمعیت سازمان) پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حدود 19.5 درصد بوده است، به این معنا که از جمعیت 9 میلیون نفری شاغل در سال 1356، یک میلیون و 700 هزار نفت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده اند.

در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضریب نفوذ بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی به 65درصد رسیده و در حال حاضر، 15 میلیون نفر از جمعیت 23 میلیون نفری شاغل کشور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی برخوردار هستند. اما در کنار این سازمان، سایر صندوق‌های اجتماعی نیز به جامعه هدف شاغل ایرانی خدماتی را ارائه می دهند که قرار است در این گزارش جایگاه زنان در صندوق‌های بیمه ای و بازنشستگی کشور را بررسی کنیم.

نقش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت بوده و هست، به طوری که در تمامی عرصه‌های موفقیت آمیز زنان در کنار مردان حضور داشته و قله های پیشرفت کشور با وجود این طیف مهم جامعه یکی پس از دیگری فتح شده است. علی رغم تبلیغات سوء رسانه های معاند علیه جمهوری اسلامی و متهم کردن ایران به رفتارهای سوء در برابر زنان اما آمارها گویای برخی واقعیت های مهم ایران در قبال زنان بوده و تلاش‌های بسیاری برای رفاه زنان در کشور شده است، یکی از آن نمادها تحت پوشش قرار دادن زنان از سوی بیمه‌ها و ارائه خدمات درمان و مستمری بازنشستگی زنان است که در گذشته چندان به آن توجهی نشده است. به طوری که در حال حاضر سه صندوق سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و صندوق بازنشستگی کشوری بیشترین توجه به بیمه شدگان زن را داشته اند.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر 

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال حاضر 2میلیون و 712 هزار عضو دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3درصد شاهد رشد بوده است. این صندوق 2میلیون و 529 هزار بیمه شده فعال و غیر فعال دارد که تعداد اعضای فعال آن، از مجموع بیمه شدگان فعال و مستمری بگیر یک میلیون و 850 هزار بیمه شده است.

از مجموع 2,712,029 بیمه شده در صندوق بیمه روستائیان و عشایر و کشاورزان، 672,773 نفر از زنان روستائی از خدمات بیمه و بازنشستگی برخوردار شده‌اند که تا پیش از تأسیس این صندوق کسی به آنها توجه نکرده است.

از میان آمار بیمه شدگان فعال که 1,667,94 هستند نیز 419,486 نفر زن هستند. در این صندوق47,622نفر از مردان و زنان بیمه شده در روستاها، کشاورزان و عشایر اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کرده اند و از این تعداد 2,475 نفر زن هستند.10,386 نفر نیز از به خاطر از کارافتادگی کلی احکام مستمری خود را دریافت و بازنشسته شده اند که از این تعداد نیز 874 نفر زن هستند. بیشترین سهم بیمه شده زنان نیز متعلق به استان آذربایجان غربی با 50 هزار بیمه شده است.

نگاهی به مشارکت زنان در صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون و 639 هزار حقوق بگیر دارد که یک میلیون و 328 هزار نفر بازنشسته هستند که 556 هزار نفر از بازنشستگان زن هستند و در مجموع 66درصد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری را مردان و 34 درصد را نیز زنان تشکیل می دهند.

آموزش و پرورش یک میلیون و 22هزار بازنشسته دارد که 446 هزار نفر آنها زن هستند. وزارت بهداشت نیز 215 هزار بازنشسته دارد که 134 هزار نفر آن را مردان و حدود 82 هزار نفر را زنان تشکیل می‌دهند. وزارت جهادکشاورزی و وزارت راه و شهرسازی نیز به ترتیب با 4.83درصد و 3.96درصد بیشترین سهم از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری را دارا هستند. این دو وزارت خانه به ترتیب 2هزار و 790 و هزار و 881 نفر زن بازنشسته دارد.

زنان در تأمین اجتماعی چه جایگاهی دارند؟

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه گر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خدمات خود دارد، آمارها نشان می‌دهد این سازمان، 15 میلیون و 471 هزار و 533 نفر بیمه شده را تحت پوشش خود دارد، این آمار در اسفندماه سال 1400، 15 میلیون و 130 هزار و 15 نفر بوده است که شاهد رشد چشمگیری در این عرصه بوده ایم.

کل زنان مستمری بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی 21 درصد شامل بازنشستگان، از کارافتادگان و فوت‌شدگان هستند که نسبت جنسی مرد به زن در میان بازنشستگان برابر هشت، از کارافتادگان برابر 13 و فوت‌شدگان معادل 61 است.

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر 53 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و خدمات 18 گانه خود را بدون اتکا به بودجه دولتی در بخش بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و فرهنگی را به افراد تحت پوشش ارائه می‌دهد.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید زنان انقلاب اسلامی بیمه زنان بازنشستگی زنان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند «زن» بیمه شده‌اند؟ 2
پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند «زن» بیمه شده‌اند؟ 3