یک‌شنبه 23 اردیبهشت 1403

پشت پرده تخلف خبازی‌های گلستان / چرا صف نانوایی‌ها خلوت نشد؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پشت پرده تخلف خبازی‌های گلستان / چرا صف نانوایی‌ها خلوت نشد؟

دبیر قرارگاه 17 ربیع سپاه نینوای استان گلستان معتقد است که آرد دولتی که هر کیلو کمتر از یک هزارتومان به دست واحدهای خبازی می رسد در بازار آزاد چند ده برابر آن فروخته می شود و این مسئله مجاری تخلف وسوسه انگیزی برای واحدهای خبازی به وجود آورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ اگر یک نانوایی روزی تنها یک کیسه آرد دولتی 36 هزار تومانی را به‌جای پخت در بازار آزاد با قیمت بین 350 تا 700 هزار تومان به فروش برساند از 9 تا 19 میلیون تومان از محل فروش خارج از شبکه آراد در ماه سود می برد و این سود وسوسه انگیز که دست گذاشتند بر روی سفره مردم است باعث شده که تدابیر امنیتی برای مهمترین بخش سفره مردم از کارخانه تا نانوایی شکل بگیرد، شاید باید این گزارش را در همین نقطه به پایان برسانیم و به مردم بگوییم که در صورت دیدن تخلف برای کاهش صفوف نان با شماره 124 و 135 تماس بگیرند، اما پشت این پرده تخلفات موضوعات متنوعی قرار دارد که می تواند به بحران امنیت غذایی در کشور منتج شود.

پیش از اجرا شدن طرح دولت صف و صنعت که از آراد یارانه ای دولت استفاده می کرد، آراد یارانه ای مردم را به شکل محصولات مختلف از بیسکویت تا رشته خمیر و ماکارونی به دیگر کشورها صادر می کرد و این مسئله باعث شده بود با توجه به قیمت جهانی آراد سود زیادی از یارانه های مردم به جیب دلالان و سودجویان سرازیر شود.

همه کارشناسان معتقد هستند که اجرای درست این سیاست باعث کاهش معضلاتی چون صف نانوایی ها خواهد شد ولی مادامی که این سود هنگفت وجود دارد آب از آب تکان نخواهد خورد، یکی از ابتکارات دولت برای نظارت بهتر به شبکه عرضه آرد و نان هوشمندسازی خرید نان بود و در این راستا یک هزار دستگاه کارتخوان وارد استان شده و در سه شهرستان گرگان، علی آبادکتول و آزادشهر نصب این دستگاه ها آغاز شده و گفته می شود در این سه شهرستان 867 دستگاه کارتخوان نصب شده است.

برنامه ریزان این حوزه در تلاش هستند که تا پایان ماه همه واحدهای خبازی استان به دستگاه کارتخوان مجهز شوند و انتظار دارند این مسئله باعث کاهش صفوف نانوایی های سطح استان شود.

آرد دولتی با قیمت کمتر از یک هزار تومان به نانوا می‌رسد

برای کنکاش بیشتر به موضوع آرد و نان و همچنین بررسی پشته پرده تخلف در این حوزه به سراغ سرهنگ پاسدار ابراهیم مهقانی، دبیر قرارگاه 17 ربیع سپاه نینوای استان گلستان و مسئول بسیج اصناف رفتیم، مهقانی در خصوص تخلف نانوایی‌ها و سودی که از محل این تخلف عایدشان می شود، می گوید: دولت با گندم 665 تومانی آرد را تحویل نانوایی ها می دهد و این در حالی است که دولت از کشاورزان گندم را به قیمت 11 هزار و 500 تومان خریداری می کند و این بها بدون در نظر گرفتن هزینه استحصال، انبارداری و حمل و نقل است.

وی بابیان اینکه نانوایی ها هر کیلو آرد را با قیمت کمتر از یک هزارتومان از دولت تحویل می‌گیرند، افزود: اگر تصور کنید نانوایی که 11 تا 12 کیسه سهمیه آراد در روز دارد بخواهد پنج کیسه از آن را در طول روز پخت نکند و خارج از شبکه عرضه آن را به صورت آزاد به فروش برساند و حتی به جایی 600 تا 800 هزار تومان 300 تا 400 تومان از محل فروش این آراد سود ببرد ببنید چه سود هنگفتی و وسوسه انگیزی می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: این سود نا به هنجاری که این وسط وجود دارد قاعدتا برخی از نانوایی های استان را وسوسه می کند که دست به تخلف بزنند و در این راستا قرارگاه 17 ربیع و شهید امانی استان مصوب کرده که دستگاه های کارتخوان در واحدهای خبازی نصب شود.

مزایای هوشمندسازی نان

مهقانی به مزایای نصب این دستگاه های کارتخوان اشاره کرد و گفت: تمامی ورود و خروج های مالی از طریق این دستگاه های کارتخوان قابل ریادبی است، برای مثال اگر فردی پنج بار از طریق این کارتخوان نسبت به خرید نان اقدام کرده این تخلف کاملا مشخص می شود و اگر تعداد تراکنش نانوایی ها کاهش یابد نیز می توان مراجع ذی ربط آن را بررسی کنند و در صورت تخلف اعمال قانون داشته باشند.

وی افزود: از سویی دیگر اگر در ساعت پخت میزان فروش نان کم شود مشخص می شود که نانوا کار را نگه داشته و به حد کافی پخت نکرده است و یا در روز غیر تعطیل مصوب اگر دستگاه کارتخوان آن کار نکرد قابل ردیابی است.

دبیر قرارگاه 17 ربیع سپاه نینوای استان گلستان افزود: در تمامی واحدهای خبازی دریافت بهای نان به صورت نقدی ممنوع شده است و همچنین سهمیه ای مشخص برای فروش نان در نظر گرفته شده که براساس مایحتاج میزان مصرف خانوار است و از سویی دیگر بنرهای متحد الشکلی را نانوایان نصب کردند و مردم در صورت دیدن هر گونه تخلف مثل تعطیلی خارج از روز مصوب و یا تمام کردن زود هنگام نان را می توانند به دستگاه نظارتی گزارش دهند.

مهقانی بیان کرد: یکی دیگر از مصوبات ما این است که نانوایان اجازه ندارند نان را به صورت مستقیم در اختیار سوپرمارکت ها و یا دیگر صنوف بدهند و از سویی دیگر ساعت پخت نانوایان مشخص شده و آنها اجازه تعطیلی خودسرانه را ندارند.

وی در خصوص ضمانت اجرایی برخورد با تخلفات نانوایان و بازدارندگی آن گفت: خوشبختانه جرائم در این بخش از سوی تعزیرات حکومتی پنج برابر شده است و این اقدام بازدارندگی بیشتری در پی خواهد داشت از سویی دیگر از واحد خبازی تخلف کند برای بار نخست 30 درصد از سهمیه آن کم و در اختیار نزدیکترین واحد خبازی قرار می گیرد و در صورت تکرار علاوه بر جرائیم دیگر با نصب بنر و پارچه ای این تخلف به مردم نیز گزارش داده می شود.

چرا صف نان خلوت نشد

این مقام مسئول در خصوص صفوف نانوایی ها با وجود اجرای این طرح در شهرستان های گرگان، علی آبادکتول و آزادشهر بیان کرد: ما در سطح استان سهمیه آردی که برای ما در نظر گرفتند با سرانه جمعیت هم خوانی ندارد و براساس سرانه جمعیت که در سال های گذشته سرشماری صورت گرفته 18 هزار و 500 کیسه آرد روزانه به استان تعلق می گیرد و این در حالی است که اعتقاد داریم براساس سرانه جمعیت ما باید این میزان 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

مهقانی همچنین از پایش و نظارت 26 کارخانه آرد استان گلستان خبر داد و گفت: از ظرفیت ناظرین بسیجی در این کارخانه ها استفاده می شود و این افراد آموزش لازم را دیدند و همچنین از سوی کمیسیون کارت نظارت دریافت کردند.

قطعا باید این را مردم بدانند که وضع موجود نان را سوداگرانی به وجود آوردند که دستشان در جیب یارانه مردم است و مردم انتظار دارند که دستگاه قضایی برخورد قاطع تری را در خصوص چنین افرادی نشان دهند.

انتهای پیام /