سه‌شنبه 24 مهر 1403

پژمانفر: اصل 75 موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پژمانفر: اصل 75 موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود

تهران - ایرنا - نماینده مردم مشهد در مجلس در تذکری اصل 75 و 85 را مغایر به قانون اساسی دانست و گفت: اصل 75 موجب کاهش درآمدهای دولت می‌شود و اصل 85 باعث واگذاری اختیارات مجلس می‌شود بنابر این این دو اصل اشکال دارد

نصرالله پژمانفر در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به ریاست مجلس اظهار داشت: درست است که روزهای پایانی مجلس است اما اجازه بدهید این مسائل مطرح شود. اینها مشکلاتی برای مردم درست می‌کند که به‌راحتی قابل حل نیست. چرا ما اصرار داریم که اینقدر با سرعت اینکار را انجام بدهیم. من نسبت به این نوع نحوه مدیریت که اصلا اجازه نمی‌دهند که کسی تذکر یا اخطار بدهد اعتراض دارم.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: این موضوع اشکالاتی فراوانی در اصل 75 و 85 دارد. در اصل 75 در این معاملاتی که صورت می‌گیرد 2 مالیات را باید پرداخت شود، یکی مالیات بر نقل و انتقال است و دیگری مالیات بر حق الثبت است. مالیات بر نقل و انتقال به دولت منتقل می‌شود و حق‌الثبت به اسناد منتقل می‌شود.

پژمانفر بیان داشت: ما در اینجا مصوب کرده‌ایم که بدون اینکه حقوق دولتی پرداخت بشود، ثبت شود. این اصل 75 اشکال دارد یعنی ما درآمد دولت را کاهش داده‌ایم. آیا دولت راضی است که حق‌الثبت درآمدش پرداخت نشود و ما این کار را انجام بدهیم.

وی عنوان کرد: در اصل 85 هم اشکالاتی وجود دارد. ما قانونگذاران اختیارات تقنینی خودمان را نمی‌توانیم به دولت یا قوه قضاییه واگذار کنیم. ما در اینجا در تبصره 5 همین ماده 10، تدوین این آیین‌نامه‌ها را واگذار کردیم. آیا اینکار جایز است؟ جایز نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس خطاب به ریاست مجلس گفت: این موضوع که مطرح شده آیه قرآن نیست. خواهش می‌کنم اجازه بدهید این موضوع بررسی شود این طرح هم اشکال اصل 75 دارد چرا که درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد و هم اشکال اصل 85 دارد که طبق آن ما اختیارات مجلس را واگذاری می‌کنیم.

پژمانفر خاطرنشان کرد: این طرح ضمن اینکه مسائل مثبت دارد اما در عین حال اشکالات فراوانی دارد. الان یکی از مشکلات مردم حاشیه‌نشینی است. اگر این طرح مصوب بشود نتیجه این طرح این است که تمام معاملاتی که در حاشیه شهرها انجام می‌شود بااشکال مواجه می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما آمده‌ایم که مشکلات حاشیه‌نشینی را حل کنیم در این طرح ما مشکلات حاشیه‌نشینی را اضافه و فساد در حاشیه شهرها درست کرده‌ایم و برای زمین‌خواری نیز زمینه ایجاد می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*