شنبه 1 اردیبهشت 1403

پژوهش‌ها در کشور باید بیمه شوند

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پژوهش‌ها در کشور باید بیمه شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد و در این زمینه از هرگونه تحقیق و پژوهش حمایت می‌کنیم، گفت: پژوهش‌ها باید در کشور بیمه شوند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر محمدعلی زلفی گل ظهر شنبه 27 فروردین ماه در آیین افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه ملی ملایر و آیین تودیع و معارفه ریاست این دانشگاه، با تاکید بر ضرورت بیمه شدن پژوهش‌ها در کشور، افزود: برای پیشبرد هر هدفی برنامه، قانون و مقررات خاصی نیاز است.

وی با اشاره به فرمان مقام معظم رهبری و شعار سال به نام «جهش تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» تصریح کرد: یکی از کارکردهای دانشگاه بحث پژوهشی است و باید به صورت هدفمند پژوهش‌ها را به سمتی ببریم که در خدمت جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه نوع نگاه حاکمیتی ما به بحث تولید، متفاوت شده است، افزود: علمدار این موضوع در سطح کشور مقام معظم رهبری هستند، بنابراین باید قدر این موقعیت را بدانیم.

زلفی گل با اشاره به تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، این اقدام را گامی موثر در راستای تحقق شعار سال دانست و افزود: رییس دانشگاه باید مجوز پردیس فناوری را اخذ کند و از امکانات و پتانسیل های موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببرد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه دکتر حسن زمانیان یکی از روسای سابق این مرکز آموزش عالی، به تازگی مدیریت سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور را برعهده گرفته است، این امر را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: از این موضوع باید نهایت استفاده را برد و تاکید می‌کنیم که یک تور بازدید با حضور دانشجویان و اساتید از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور در اسرع وقت فراهم شود.

دانشگاه ملایر؛ مولود انقلاب

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه دانشگاه ملی ملایر، مولود انقلاب است و پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار خودش را آغاز کرد، افزود: امیدواریم مدیران و مسئولان استانی نگاه ویژه به این دانشگاه به عنوان «نگین شهر» خود داشته باشند.

زلفی گل با تاکید بر اینکه در هر شهری باید دانشگاه ها به عنوان نگین شهر تلقی شوند، افزود: قطعا با این نوع نگاه، برخورد جامعه با فرهیختگان و دانشگاهیان نیز متفاوت می‌شود و این امر زمینه رشد و توسعه را بیش از پیش فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه باید قدردان همه گذشتگان باشیم که برای کشور در همه عرصه ها زحمت کشیده اند، اظهار کرد: اساتید دانشگاهها و مدیران اجرایی مراکز آموزش عالی به نوعی والدین دانشجویان محسوب می‌شوند، بنابراین انتظار داریم که جامعه دانشگاهی ما الگوی مناسبی برای سایر اقشار به شمار برود.

مقام عالی وزارت در ادامه با اشاره به اینکه یکی از معضلاتی که جنبه فرهنگی پیدا کرده است و باید در سطح کشور مورد پویش، پالایش و پیرایش قرار بگیرد، گفت: نوع نگاه ما به برخی از مسائل، منفی و بدبینانه است.

زلفی گل با تاکید بر اینکه نا امیدی از جنود شیطان است، افزود: باید تلاش کنیم بیشتر نکات مثبت را ببینیم و بدبینی بپرهیزیم.

وی با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سطح این کشور اتفاقات بزرگی افتاد که در نوع خود بی‌نظیر است و همه آنها را مرهون جانفشانی شهدا و ایثارگران هستیم، افزود: در همین زمینه دانشگاه ملی ملایر در چند سال اخیر به یک نگین آموزشی تبدیل شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه ساختمان ها، دانشکده ها، فضاهای آموزشی و امکاناتی که در سطح دانشگاه ملایر ایجاد شده، قطعا کار ساده ای نبوده است و همه اقدامات رخ داده به برکت پیروزی انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: در این راستا یک کار جهادگونه انجام شده است و باید قدر دانم این پیشرفت‌ها باشیم.

زلفی گل با تاکید بر اینکه دشمنان با نقاط ضعف کاری ندارند، بلکه نقاط قوت ما را هدف می گیرند، افزود: باید بدانیم که دشمن هر جایی که ما را مورد هدف قرار می‌دهد آن نقطه، نقطه قوت ماست.

وی مقام معظم رهبری، و ولایت فقیه، سپاه پاسداران، امنیت کشور، نهاد های انقلابی و پیشرفت های علمی نخبگان دانشگاهی و دانشمندان ما را از اهداف اصلی دشمنان برشمرد و اظهار کرد: بسیجی، کسی است که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش باعث دوام و بقای انقلاب و نظام شود.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که عالمان و جامعه دانشگاهی ما قدر ببینند و بر صدر بشینند، افزود: امروز چشم اندازی دانشگاه ملی ملایر بسیار روشن است و امکانات این دانشگاه در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ ما وجود ندارد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه این مرکز آموزش عالی می تواند برخی موضوعات و پروژه های کلان ملی را تعریف کند، اظهار کرد: ما در شورای عالی علوم و تحقیقات کشور به این موضوع توجه جدی می‌کنیم چرا که دانشگاه ملایر می‌تواند در زمینه انگور و کشمش و صنعت مبلمان منبت گام های بسیار کلیدی را در سطح کشور بردارد.

ضرورت رفع مشکل کمبود خوابگاه در دانشگاه‌های استان و شهرستان

زلفی گل در ادامه با بیان اینکه برای «پیشرفت علم» هزینه کردن هیچ‌گونه ضرر و زیانی ندارد، بلکه بهترین گزینه و محل برای سرمایه گذاری بحث «علم و فناوری» است، تاکید کرد: دانشجویانی که وارد این شهر می‌شوند، فرزندان کشور و امانتب دست همه ما هستند، بنابراین وظیفه استاندار و فرماندار و سایر مسئولین است که خوابگاه هایی با امکانات مناسب برای اسکان دانشجویان فراهم کنند تا این آینده‌سازان بدون دغدغه به ادامه تحصیل بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم استاندار همدان و فرماندار ملایر در این زمینه کمک حال دانشگاه ملی ملایر باشند، افزود: نگاه ما به دانشجویان باید نگاه پدر فرزندی باشد.

وزیر علوم با اشاره به اینکه امروز از طریق علم و فناوری می‌توان یک جامعه را پیش برد، اظهار کرد: امروز باید به دانشمندان ایرانی اعتماد کنیم و باور داشته باشیم که از طریق علم و فناوری بسیاری از مشکلات جامعه همچون کمبود آب، بارور کردن ابرها، مشکلات صنعتی و پزشکی قابل رفع شدن است.

گفتنی است؛ در این آیین طی حکمی از طرف دکتر زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دکتر ابراهیم محمدی منش به عنوان رئیس دانشگاه ملی ملایر معارفه شد و از زحمات سه ساله دکتر خسرو سایوند تجلیل به عمل آمد.

همچنین با حضور شش تن از روسای قبلی دانشگاه ملی ملایر از خانواده شهید ابراهیم خانی با اهداء لوح تقدیر و سپاس از طرف دکتر زلفی گل تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام