چهارشنبه 18 مهر 1403

پیشکسوت فرهنگی: آموزش و پرورش دغدغه اول مسئولان باشد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیشکسوت فرهنگی: آموزش و پرورش دغدغه اول مسئولان باشد

کرمان - ایرنا - پیشکسوت فرهنگی و مدیرکل پیشین امور اجتماعی استانداری کرمان گفت: اگر روزی هر مدیری، مسئولی و دولتی دغدغه اولش آموزش و پرورش بود آن جامعه روی صلاح و عاقبت بخیری را می بیند و در صورتی که موضوع آموزش دغدغه اول مسئولان باشد آن جامعه، جامعه پیشرفته ای خواهد شد.

زهرا موسی‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: در صورتی که موضوع آموزش دغدغه اول مسئولان باشد آن جامعه، جامعه پیشرفته ای خواهد شد زیرا در واقع معلمی یک کار بسیار با ارزش است و انسان وقتی معلم است احساس می‌کند؛ انسان ساز است و وقتی در مقطع ابتدایی معلم مشغول به کار است دانش آموزان را با دنیای علم، دانش و معرفت و سواد آشنا می کند.

وی ادامه داد: و نتیجه کار رضایت و رغبت است و اگر یک بار دیگر بخواهم شغلی را انتخاب کنم معلمی جزو برترین ها باشد زیرا آدم وقتی در دوره‌های کاری بعد موفقیت دانش آموزان خود را می‌بیند، خوشحالی بسیار بزرگی است.

مدیرکل پیشین امور اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه اهمیت آموزش و پرورش به این است که همه مشاغل از کانال آموزش و پرورش عبور می‌کنند تصریح کرد: اگر زمان به عقب برگردد قطعا بار دیگر حرفه شریف معلمی را انتخاب خواهم کرد.

مهم‌ترین چالش‌های جامعه امروز فرهنگیان در شرایط کرونا و غیرو کرونایی

موسی‌پور با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های جامعه امروز فرهنگیان در شرایط کرونا و غیرو کرونایی گفت: در شرایط کرونایی مسائل بسترهای و زیرساخت های کامل و کافی برای آموزش های مجازی در اقصی نقاط کشور فراهم نیست و در همین استان خودمان سراغ داریم که برخی از دانش‌آموزان از داشتن نعمت تبلت و موبایل به لحاظ استفاده از فضای مجازی با مشکلات روبرو هستند.

وی اضافه کرد: و مشکل دیگر اینکه معلم‌ها باید آموزش های لازم را در گذشته می‌دیدند تا از فضای مجازی به نحو احسن استفاده کنند و در این شرایط معلمان بیشتر زحمات را متقبل شدند اگر همه کارکنان دولت دورکار شدند و یک‌سوم و دو سوم شدند اما کار معلمان شبانه روزی شد و معلم مجبور بود در ساعت‌های مختلف کار کند و سختی های زیادی در این دوران کشیدند و ما آرزو می کنیم این دوران سخت را پشت سر بگذارند.

موسوی پور با اشاره به مسائل غیرکرونایی معلمان افزود: معلمان به لحاظ پایه حقوقی و دغدغه‌های معیشتی دچار مسائل و مشکلاتی هستند و اینکه مجبور می‌شود کار دومی را انتخاب کند این امر نشان می دهد که دارایی و درآمدها آن‌ها کفاف هزینه ها را نمی دهد و مجبور هستند شغل دومی را در کنار عرصه معلم بودن انتخاب کنند و در این زمان معلم باید به کار اول خود فکر کند و در حالی که حقوق معلم به حدی باشد که بتواند ساعات بیکاری خود را صرف مطالعه و تحقیق و استراحت کند تا بتواند در سرکلاس درس به عنوان یک معلم ظاهر شود.

ساختار نظام آموزشی ما نیاز به تحولاتی دارد

این معلم بازنشسته ادامه داد: از سوی دیگر ساختار نظام آموزشی ما نیاز به تحولاتی دارد و باید ساختار مشاوره را تقویت کنیم زیرا امروز جامعه ما با آسیب های اجتماعی متفاوتی درگیر است و به طور قطع آسیب‌های اجتماعی تاتیرات خودش را بر مدرسه خواهد گذاشت بنابراین باید ساختار مدیریت، مشاوره و پرورشی تقویت شود و به سمت نیازهای روز دانش آموزان سوق داده شود.

وی با بیان اینکه باید به مسکن و رفاه معلم توجه شود گفت: به همه شغل‌ها باید توجه شود اما از آنجایی که معلمی شغل بسیار مهمی است و نقش تعلیم و تربیت را بر عهده دارد باید توجه ویژه‌تری شود.

موسی‌پور در پاسخ به این سئوال مبنی بر مهمترین رسالت معلم در جامعه امروزی، بیان داشت: به فرموده حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه باید فرزندان را متناسب با زمان تربیت کنیم و رسالت معلم این است که دانش آموزانی را تربیت کنند که آگاه به زمان باشند زیرا ویژگی‌های آموزش در قرن 21 متفاوت با قرن‌های گذشته است و باید دانش‌آموزانی تربیت شوند که ببینند، بیندیشند، انتقاد و انتخاب کنند و این ویژگی‌ها لازمه دنیا امروز است.

وی تصریح کرد: دنیای امروز به شدت با فضای مجازی مرتبط است و معلم باید بتواند از این فضا به نحو مناسب در تعلم و تربیت دانش‌آموزان استفاده کند و یکی از تبعات مثبت کرونا این است که به سرعت جامعه ما و جامعه معلمان را فضای مجازی هماهنگ کرد.

مدیرکل پیشین امور اجتماعی استانداری کرمان گفت: معلمان در فضای امروز جامعه باید دانش‌آموزانی را تربیت کنند که بتواند در قرن جدید الزامات دنیای امروز بشناسد و در دنیای امروز زندگی کنند و این دنیا جدید تربیت، آموزش و فهم جدید در مسائل می خواهد زیرا امروز دانش آموز مقلد نیست بلکه فکر می‌کند و اگر معلم بتواند به تفکر و اندیشه دانش آموزان کمک کنند بزرگترین کمک را در عرصه تعلیم و تربیت شرایط فعلی جامعه داشته است.

موسی‌پور با اشاره به ارزش معلم در جامعه امروز از دید عموم مردم گفت: متاسفانه گاهی اوقات به گونه ای رفتار کرده‌ایم که برخی از مسائل ارزش خودشان را از دست دادند و والدین یک شغل را بر شغل های دیگر برای فرزندان خود برتری دادند و وقتی منزلت اجتماعی سایر مشاغل بر این شغل برتری داده شد دید اجتماع نسبت به این شغل تضعیف می شود در حالی که اگر حقوق معلم کم است اما منزلت اجتماعی معلم بالاست و هنوز جامعه به معلمان احترام می گذارد.

جامعه از معلم به عنوان انسان‌های دلسوز نگاه می کند و البته دست خود معلمان است که می‌توانند به خودشان و جایگاهشان بها دهند و یا اینکه برعکس باشد و در واقع شغل ها نیستند به ما منزلت می دهند بلکه ما هستیم به شغل ها منزلت می‌دهیم و هنوز معلم ها در صدر معتمدین جامعه و مورد اعتماد و احترام مردم هستند ضمن اینکه معلمان در آموزه‌های دینی و اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند و باید روز به روز تلاش کنیم تا معلم بر این منزلت و در صدر جامعه بماند.

وظیفه مسئولان و متولیان فرهنگی در قبال فرهنگیان

موسی‌پور گفت: وظیفه دولت‌ها است که مدرسه‌ها را بزرگ کنند تا تعلیم و تربیت در جامعه صاحب ارزش باشد و به فعالیت‌های آموزشی بها داده شود و دغدغه های معلم را مرتفع کند تا با خیال راحت به تعلیم و تربیت بپردازد.

وی افزود: مدارس مخروبه و تخریبی یک دغدغه برای نظام آموزشی است و وظیفه دولت این است که مسائل آموزش و پرورش در رأس ببیند و اگر به این مهم توجه شود خواهیم دید که زندان های ما از جمعیت خالی و بیمارستان ها از بیمارها خالی می‌شود زیرا ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات به نارسایی‌ها در نظام تعلیم و تربیت برمی‌گردد لذامسئولان و دولتمردان وظیفه دارند مسائل آموزش و پرورش را در الویت قرار دهند و با جدیت دنبال کنند.

رسالت یک معلم با بازنشستگی به پایان نمی رسد

این معلم پیشکسوت تصریح کرد: تربیت معلم شایسته باید از مهم ترین اولویت ها در نظام آموزشی باشد زیرا سرنوشت 30 سال کشور را در دست معلمان است و تلاش در جهت دانش افزایی معلمان یک ضرورت است و برترین های دانشگاه‌های کشور را جذب ساختار آموزشی کنیم و تبعیض را در ساختار نظام آموزشی کنار بگذاریم و به همه بخش های کشور نگاه متوازن داشته باشم و باید از تجارت معلمانی که به عنوان پیشکسوت فرهنگی می‌شناسیم، بیشتر در آموزش و پرورش استفاده کنیم رسالت یک معلم با بازنشستگی به پایان نمی رسد و بستگی به نظام آموزشی دارد که بتواند از ظرفیت و تجارب این معلمان چگونه استفاده کند.

زهرا موسی‌پور یکی از معلمان پیشکسوت استان کرمان در سال 68 به آموزش و پرورش با تحصیلات فوق دیپلم کار خود را در روستای باغاغر شهرستان بردسیر آغاز کرد و چند سالی مدیر مقطع راهنمایی و متوسطه بود. وی در سال 1379 به سمت معاون آموزش و پرورش بردسیر و سپس در سال 1380 تا 1384 به عنوان رئیس آموزش و پرورش شهرستان بردسیر بود که با تغییر دولت، مدیریت‌ها تغییر کرد و همه پله‌های آموزش و پرورش را از ابتدا تا انتها طی کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*