سه‌شنبه 3 مهر 1403

پیش‌بینی تنش آبی در پاییز 1403؛ بیشترین کاهش بارندگی در کدام استان‌ها است

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پیش‌بینی تنش آبی در پاییز 1403؛ بیشترین کاهش بارندگی در کدام استان‌ها است

سال آبی 1403-1402 در روز پایانی شهریور به اتمام رسید و در این بازه زمانی که از اول مهر سال گذشته آغاز شده بود، برخی استان‌ها کاهش بارندگی را تجربه کردند. اما کل کشور سال آبی را با شرایط بهتری به پایان رساند.

سال آبی از ابتدای مهر هر سال آغاز می‌شود و تا پایان شهریور سال آینده ادامه دارد. میزان بارندگی در این بازه زمانی، یکی از معیار‌های مهم در سنجش وضعیت آبی و خشکسالی هر کشور و استان است و در حوزه کشاورزی نیز اهمیت زیادی دارد. سال آبی 1403-1402 که به تازگی پایان یافته است، برای برخی استان‌ها ارمغان خوبی نداشت.

به گزارش تجارت نیوز، البته منابع مختلف با توجه به معیار‌ها و شاخص‌های متفاوتی که برای سنجش و مقایسه دارند، نتایج یکسانی را در مورد استان‌هایی که بیشترین کاهش بارندگی را داشته‌اند، منتشر نمی‌کنند. امروز، معصومه نوروزی، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که این استان پس از گیلان، دومین استان کم بارش کشور است.

بر اساس نموداری که در سایت سازمان هواشناسی کشور منتشر شده است نیز، 17 استان در سال آبی گذشته در مقایسه با بلندمدت، کاهش بارندگی را تجربه کردند. در حالی که در کل کشور، میانگین بارش‌ها تقریبا با میانگین بارش بلندمدت، یکسان شد.

بوشهر و تهران؛ صدرنشین کاهش بارندگی

رسانه‌ها امروز گزارش دیگری را نیز منتشر کرده‌اند که منبع داده‌های آن دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، وابسته به وزارت نیرو است. ایسنا جدولی را در همین زمینه ضمیمه گزارش خود کرده است که بر مبنای آن، 10 استان در سال آبی 1403-1402 نسبت به متوسط درازمدت (55 ساله) کاهش بارندگی داشته‌اند؛ بوشهر، تهران و قزوین صدرنشین این جدول هستند و بیشترین کاهش را تجربه کرده‌اند.

در این میان، بارندگی در استان ایلام در مقایسه درازمدت 22 درصد افزایش یافته، اما نسبت به سال آبی قبل از آن، کاهش داشته است.

در عین حال ایرنا، با استناد به تازه‌ترین آمار‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور گزارش داده است که مجموع بارش‌ها در سال آبی گذشته به 252.7 میلیمتر رسید. این میزان بارش در مقایسه با 247.8 میلیمتر دوره بلندمدت، رشد 2 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در مقایسه با سال آبی 1402-1401 که 212.9 میلیمتر بارش رخ‌داده بود، 19 درصد رشد داشت.

پیش‌بینی پاییز کم‌بارش و تنش آبی در برخی مناطق

در این میان، پیش‌بینی‌ها گویای سپری شدن پاییز در حالت خشک و کم‌بارش برای کل کشور است. همشهری آنلاین در این مورد نوشت که استان‌های واقع در زاگرس مرکزی، بیشترین کم‌بارشی را در پاییز امسال تجربه می‌کنند و امسال باران‌های پاییزی به نسبت میانگین بلند مدت 30 ساله کاهش می‌یابد.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در مورد کاهش بارندگی به این رسانه گفته است: «کم‌بارشی و افزایش دمای پاییز بر منابع آبی مثل رودخانه‌ها، سدها، یخ‌های ارتفاعات، آب‌های زیرزمینی تأثیرگذار است. برداشت و مصرف منابع آبی طی 4دهه گذشته به‌شدت بالاتر از حدی بوده است که پایداری سرزمین را حفظ کند. پیش‌بینی کم‌بارشی پاییز امسال خیلی از مناطق کشور به‌خصوص مناطقی که پیش زمینه کمبود منابع آب دارند را دچار چالش می‌کند. این چالش در استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی و سمنان که با پیش‌بینی کم‌بارشی پاییز امسال، پنجمین بارندگی کمتر از نرمال را تجربه می‌کنند، بیشتر است.»

او پیش‌بینی کرده است که تنش آبی در این استان به ویژه در مناطق روستایی افزایش یابد.

این مقام مسئول همچنین در گفتگو با مهر با اشاره به پیش‌بینی‌ها در مورد کاهش بارندگی در فصل پاییز، به کشاورزان توصیه کرده است که این ریسک را در کاشت محصولات خود در نظر بگیرند تا خسارات احتمالی برای آن‌ها قابل محاسبه باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اشتباهات مدیریتی در حوزه آب و شرایط خشکسالی در کشور، مطالعه گزارش حجم انتقال آب خلیج فارس به یزد افزایش می‌یابد پیشنهاد می‌شود.

از میان اخبار

مرگ بیش از 44 کارگر معدن در نیمه نخست سال 1403

سقوط دانش‌آموز تبریزی از طبقه چهارم مدرسه