چهارشنبه 4 مهر 1403

پیش‌بینی تولید 210 هزار تن پسته خشک برای امسال

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پیش‌بینی تولید 210 هزار تن پسته خشک برای امسال

داریوش سالم پور مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی سطح باغات پسته کشور را 650 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح باغات پسته، 550 هزار هکتار بارور است که امسال برآورد می‌شود حدود 300 هزار تن پسته تولید شود که حدود 210 هزار تن پسته خشک و مابقی پسته‌تر است.

او با بیان اینکه برداشت پسته تا اواخر مهر ادامه دارد، افزود: برداشت محصول پسته از اواسط شهریور در استان‌های تولید کننده عمده همچون کرمان، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، مرکزی، قزوین، قم و تهران آغاز شده است.

سالم پور با اشاره به تاثیر قطعی برق چاه های کشاورزی بر تولید پسته گفت: با وجود گرمای تابستان، قطعی برق چاه‌های آب باغات پسته در برخی مناطق اثرات کاهشی بر تولید داشته است و در مقابل تولید برخی باغات در بعضی از مناطق و شهرستان‌های کشور به سبب رسیدن بخشی از باغات غیربارور به تولید مناسب است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد درباره اصلاح و نوسازی باغات پسته گفت: اصلاح و احیای باغات درجه 2 و حذف و جایگزینی باغات درجه 3 و غیراقتصادی از عمده کارهایی است که در برنامه ششم و هفتم در دستور کار معاونت امور باغبانی قرار گرفته است.

خبرنگار: آزاده محبی