پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

پیش بینی مهم فارن افرز از سقوط هژمونی آمریکا / پای روسیه، چین و ایران در میان است؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
پیش بینی مهم فارن افرز از سقوط هژمونی آمریکا / پای روسیه، چین و ایران در میان است؟

روسیه اکنون هر ماه حداقل 330 فروند هواپیمای بدون سرنشین را به تنهایی تولید می‌کند و به ادعای گروهی از ناظران با ایران برای ساخت یک کارخانه جدید پهپاد در داخل روسیه همکاری دارد.

به گزارش اقتصادنیوز، 2 ژانویه، نیروهای روسی شهرهای کی‌یف و خارکف اوکراین را هدف حمله موشکی گسترده ای قرار دادند؛ حملاتی که منجر به کشته شدن حداقل پنج غیرنظامی، زخمی شدن بیش از 100 نفر و آسیب به زیرساخت‌ها شد. این حادثه نه تنها به خاطر آسیبی که به بار آورد قابل توجه بود، بلکه به این دلیل که نشان داد روسیه در مبارزه خود تنها نیست نیز قابل تامل است.

حمله روسیه در آن روز با سلاح‌های مجهز به فناوری چین و موشک‌های کره شمالی انجام شد. طی دو سال گذشته، هر دو کشور به توانمندسازی ماشین جنگی مسکو در اوکراین کمک کرده اند. همین مقوله بهانه ای شده که گروهی از تحلیلگران از شکل گیری قدرت های نوظهور چون روسیه، چین و ایران بگویند؛ قدرت هایی که به دنبال تغییر نظم حاکم در جهان هستند و تلاش دارند تا به هژمونی ایالات متحده پایان دهند. در همین راستا نشریه فارن افرزیادداشتی را منتشر کرد. اقتصاد نیوز این یادداشت را در سه بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

به ادعای ناظران، روسیه اکنون هر ماه حداقل 330 فروند هواپیمای بدون سرنشین را به تنهایی تولید می‌کند و به ادعای گروهی از ناظران با ایران برای ساخت یک کارخانه جدید پهپاد در داخل روسیه همکاری دارد. کره شمالی موشک های بالستیک و بیش از 2.5 میلیون گلوله مهمات را برای روسیه ارسال کرده، آن درست زمانی که ذخایر اوکراینی کاهش یافته است. چین، به نوبه خود، به مهم ترین راه نجات روسیه تبدیل شده است. پکن خرید نفت و گاز روسیه را افزایش داده و میلیاردها دلار به خزانه مسکو وارد کرده است. علاوه بر این، چین مقادیر زیادی فناوری جنگی، از نیمه هادی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی گرفته تا تجهیزات پارازیت رادار و ارتباطات و قطعات جت جنگنده را برای این بازیگر فراهم می کند. سوابق گمرکی نشان می‌دهد که علی‌رغم تحریم‌های تجاری غرب، واردات تراشه‌های کامپیوتری و قطعات تراشه به روسیه افزایش یافته است. بیش از نیمی از این کالاها از چین وارد می شود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده اتحاد ایران، روسیه و چین / تیغ تهران بر هژمونی آمریکا» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.