سه‌شنبه 17 مهر 1403

پیوند خراسان شمالی به راه‌آهن، معطل آزادسازی زمین است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیوند خراسان شمالی به راه‌آهن، معطل آزادسازی زمین است

بجنورد - ایرنا - مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی گفت: آزادسازی زمین برای اجرای نخستین طرح ریلی خراسان شمالی در حدفاصل جوین - اسفراین، معطل موافقت اهالی سه روستای استان خراسان رضوی است و پیگیری‌ها در این باره هنوز نتیجه نداده است.

جواد زارعی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخشی از کار آزادسازی زمین انجام شده است اما باقی آن با مخالفت اهالی روستاهای زیرآباد، زورآباد و کمایستان در شهرستان جوین در خراسان رضوی بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: زمینی که باید تملک شود مربوط به سه روستا است و 40 هکتار وسعت دارد و اهالی این روستاها مخالف عبور راه آهن از زمین های خود هستند و به هیچ شکل اجازه نقشه برداری نمی دهند.

زارعی خاطرنشان کرد: در این زمینه پیگیری انجام شده و مکاتبات زیادی هم صورت گرفته، اما به نتیجه نرسیده ایم و در صورت تملک زمین، پیمانکار آماده است تا زیرسازی را در 6 ماه تکمیل کند.

وی گفت: برای اجرای پروژه ریلی جوین - اسفراین در سفر رییس جمهوری به استان 2 هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب و مقرر شد تا این پروژه تا سال 1400 تکمیل شود.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه طولانی شده و از برنامه زمان بندی عقب افتاده است، اظهار داشت: با توجه به مشکلات پیش رو، حتی در صورت تامین اعتبار، این امر در موعد مقرر محقق نمی شود.

زارعی خاطرنشان کرد: قطعه اول راه آهن جوین - اسفراین به طول 27 کیلومتر، 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی این قطعه تمام شده و در مرحله اجرای گالری و دیوار ضامن در کیلومتر 15 تا 16 است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی افزود: قطعه دوم هم به طول 31 کیلومتر، 38 درصد پیشرفت دارد و 10 کیلومتر انتهایی مسیر مشکل آزادسازی زمین را دارد.

وی گفت: قرار بوده تا هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و 500 میلیارد ریال هم از محل تملک دارایی های سال های 98 و 99 به این پروژه اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون تنها 74 میلیارد ریال اعتبار به صورت اوراق با سررسید سال 1401 پرداخت شده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: اجرای این طرح ریلی، مصوبه سفر رییس جمهوری به استان است و تا کنون 70 میلیارد ریال برای آن تخصیص پیدا کرده است.

با بهره برداری از پروژه آنتنی راه آهن اسفراین _ جوین، استان خراسان شمالی از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل می شود.

شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*