پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

چین به دنبال احداث اولین پایگاه نظامی در اقیانوس اطلس است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چین به دنبال احداث اولین پایگاه نظامی در اقیانوس اطلس است

مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که تلاش های چین برای احداث پایگاه نظامی در گینه استوایی تهدیدی برای این کشور به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از المیادین، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی فاش کرد که گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه آمریکا نشان می‌دهد که چین قصد دارد اولین پایگاه نظامی دائمی خود در اقیانوس اطلس را در کشور کوچک گینه استوایی در وسط آفریقا ایجاد کند.

مسئولین آمریکایی از افشای جزئیات یافته‌های اطلاعاتی محرمانه در این مورد خودداری کردند. اما آنها گفتند که گزارش‌ها این احتمال را تقویت می‌کند که کشتی‌های جنگی چینی تهدیدی برای ساحل شرقی آمریکا خواهند بود و این مسئله زنگ خطر را در کاخ سفید و پنتاگون به صدا در می‌آورد.

این روزنامه افزود که جان وینر معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اکتبر گذشته طی یک مأموریت به گینه استوایی سفر کرد تا رئیس جمهور و مقامات اصلی گینه را متقاعد کند که پیشنهادات چین را رد کنند.

یک مقام ارشد در دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: به عنوان بخشی از دیپلماسی خود برای رسیدگی به مسائل امنیت دریایی برای گینه استوایی روشن کردیم که برخی از اقدامات احتمالی چین در آنجا، نگرانی‌های امنیت ملی را افزایش می‌دهد.

وال استریت ژورنال تاکید کرد که آمریکا در تلاش است تا از گسترش قدرت چین از طریق ایجاد پایگاه‌های جدید خارج از کشور از کامبوج تا امارات جلوگیری کند. طبق گفته یک مقام آمریکایی، چینی‌ها احتمالا به شهر باتا در گینه استوایی چشم دوخته اند.

آمریکا و چین در سال‌های اخیر رقابت خود در گسترش نفوذ در مناطق مختلف را تشدید کرده اند. در این میان چین با سرمایه گذاری‌های متنوع در قاره آفریقا توانسته از رقیب خود پیشی بگیرد.

انتهای پیام /