چهارشنبه 29 فروردین 1403

چین به رغم تنش ها واردات از آمریکا را افزایش داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین به رغم تنش ها واردات از آمریکا را افزایش داد

پکن - ایرنا - به رغم اوج گرفتن تنش ها در عرصه های اقتصادی، سیاسی و نظامی میان چین و آمریکا، پکن واردات از واشنگتن را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، داده های وزارت بازرگانی و اداره کل گمرک چین حاکی است که این کشور به رغم وجود تنش های فزاینده با آمریکا، واردات گوشت خوک، دانه های روغنی سویا و نفت خام از آمریکا را افزایش داده است.

این اقدام بخشی از توافق دو کشور در جریان مذاکرات مربوط به پایان جنگ تجاری است قراردادی که فاز اول آن در ماه ژانویه امسال امضا شد و چنین اقدامی نشانه ای از افزایش تقاضا در بازار چین است.

مرکز تحقیقات بازار جهانی در چین گزارش کرده که میزان واردات گوشت از آمریکا به چین در ماه گذشته میلادی افزایش یافته است و این کشور هم اکنون از سه کشور آمریکا، برزیل و آلمان چنین خریدهایی را انجام می دهد و آنها بزرگترین صادرکنندگان به چین هستند.

البته این نهاد پژوهشی اعلام کرده است که با توجه به نسبت اندک گوشت وارداتی به کل مصرف داخلی، حتی اگر تمام واردات گوشت متوقف شود، بازار چین تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

دو مورد مهم دیگر معاملاتی که در توافق به آن اشاره شده سویا و نفت خام است که واردات آنها از آمریکا بیشتر شده است.

پیش بینی بازار چین این است که میزان واردات دانه های روغنی سویا از آمریکا در سال 2020 میلادی به 40 میلیون تن برسد که 25 درصد بیش از سال 2017 میلادی خواهد بود.

بر اساس داده های آماری گمرک چین، واردات نفت خام چین در ماه خرداد از آمریکا فقط 143 هزار بشکه در روز بود اما در ماه تیر با یک جهش کم سابقه به 867 هزار بشکه در روز رسید و پیش بینی آن برای ماه سپتامبر 900 هزار بشکه در روز است.

«دونگ شیوچنگ» مدیر مرکز نفت و گاز چین از دانشگاه نفت چین در مصاحبه با رسانه های این کشور گفت: چین حتی اگر تنش ها افزایش یابد به دلیل تعهد به توافق اولیه به خرید نفت خام و فراورده های نفتی از آمریکا ادامه خواهد داد.

او بر این باور است که به دلیل امضای این توافق اولیه، جنگ تجاری بین چین و آمریکا متوقف شده است.

دونگ درمورد مشکلات آتی احتمالی هم گفت که فعلا کمبود نفتی وجود ندارد اما اگر از آمریکا هم خریداری نشود می توان نفت را از جای دیگری تامین کرد.

بر اساس این توافق چین نزدیک به 35 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری خواهد کرد میزان خرید این فراورده ها از آمریکا در سال 2017 میلادی نزدیک به 24 میلیارد دلار بود.

*س_برچسب‌ها_س*