پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

چین: پیش‌نویس آمریکا در راستای ادامه سیاست «فشار حداکثری» بود

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
چین: پیش‌نویس آمریکا در راستای ادامه سیاست «فشار حداکثری» بود

نماینده چین در سازمان ملل به تشریح دلایل پکن برای مخالفت با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا، ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا گفت، این پیش‌نویس در زمینه تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران و ادامه سیاست «فشار حداکثری» بوده است که با روح برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازگاری ندارد.

این دیپلمات چینی تأکید کرد که پیش‌نویس آمریکا فاقد منطق و مبنای حقوقی است. او ادامه داد، آمریکا نگرانی‌های اکثریت اعضای شورای امنیت را نادیده گرفته و تأکید داشت که این شورا قطعنامه را تصویب کند. در چنین شرایطی چین به این پیش‌نویس رأی مخالف داد.

او خاطرنشان کرد، آمریکا در مه 2018 اعلام کرد که به طور یک‌جانبه از برجام خارج می‌شود و از سیاست فشار حداکثری دفاع کرده و کوشیده که از اجرای برجام توسط سایر جناح‌ها جلوگیری کند. این اقدامات باعث بالا گرفتن تنش‌ها پیرامون موضوع هسته‌ای ایران شده است.

نماینده چین در سازمان ملل گفت، آمریکا با خروج از برجام، دیگر طرف این تفاهم نیست و از این رو مشروعیتی برای درخواست از شورای امنیت جهت به جریان انداختن مکانیسم بازگشت خودکار (مکانیسم ماشه) ندارد.

او ادامه داد: اکثریت اعضای شورای امنیت بر این باورند که این تلاش آمریکا فاقد مبنای حقوقی است. چنانچه آمریکا به رغم دیدگاه بین‌المللی، به کار خود اصرار ورزد، باز هم محکوم به شکست خواهد بود.

ژانگ جون تصریح کرد، نتیجه رأی‌گیری نشان داد که یک‌جانبه‌گرایی از هیچ حمایتی برخوردار نیست. به گفته وی، هر تلاشی برای قرار دادن منفعت یک جناح فراتر از منفعت مشترک جامعه بین‌المللی، منتهی به بن‌بست است.

او حفظ برجام را دارای اهمیت بسیار دانست و خواهان تسهیل ایجاد امکان گفت‌وگو میان جناح‌های ذی‌نفع شد.

انتهای پیام