یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

کاربردی شدن پژوهش؛ حلقه مفقوده صنعت مد و لباس کشور

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
کاربردی شدن پژوهش؛ حلقه مفقوده صنعت مد و لباس کشور

داوری گفت: در صنعت مد و لباس کشور در به کارگیری پژوهش‌ها به صورت کاربردی دچار ضعف هستیم؛ به طوری که پژوهش‌های خوبی در حوزه مد و لباس داریم.

روشنک داوری، مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا درمورد جایگاه پژوهش در مد و لباس درمورد جایگاه صنعت نساجی کشور در دنیا بیان کرد: هنر ما همیشه این جایگاه را داشته است که بتوانیم با آن فرهنگمان را به نمایش بگذاریم و البته کشور‌ها و سرزمین‌های دیگر را تحت تأثیر قرار دهیم. اگر بخواهیم صنعت نساجی را بررسی کنیم باید بگوییم در این زمینه، گذشته فاخری داریم و این را نمی‌توان کتمان کرد. اما شاید در قرن اخیر، این مسئله رو به افول رفت و متأسفانه، ما جایگاه خودمان را ازدست دادیم. هرچند که در یکی دو دهه‌ی اخیر، دوباره اتفاق‌های خوبی در صنعت نساجی در شهر‌های شاخص هنر نساجی و پارچه در حال رخ دادن است که جایگاه اصلی مان در این زمینه را؛ هم در کشورمان و هم در بازار‌های جهانی پیدا کنیم.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا درمورد دلیل اصل افول صنعت نساجی و پوشاک در مقایسه با گذشته گفت: شاید بتوان گفت عوامل متعددی تأثیرگذار هستند. اما اگر بخواهیم از یک بخش کوچکی نگاه کنیم تغییر و تحولاتی در جوامع بوده است که اتفاق افتاده اند و شاید بتوان گفت از آن حرکت رو به جلویی که در مدرن شدن جوامع در حال رخ دادن بوده و پیشرفت‌هایی که بعد از انقلاب صنعتی اتفاق می‌افتاده است تا حدی عقب افتادیم.

داوری با اشاره به نقش پژوهش در به روز رسانی و معرفی صنعت نساجی و پوشاک در سطح جهانی ادامه داد: به نظر بنده، پژوهش شاه کلید ما در مسائل حوزه پوشاک و نساجی و مد است؛ به طوری که باید پژوهش قوی داشته باشیم تا از طریق آن بتوانیم خروجی‌هایی را بدست بیاوریم و طراحی مان و تولید را با حداقل اشتباه و کمترین ضرردهی به بازار وارد کنیم.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا با اشاره به اهمیت طراحی پارچه و لباس در میزان مقبولیت و محبوبیت لباس ها، پارچه‌ها و مد‌های داخلی و ضرورت این موضوع در حوزه پژوهش و همین طور معضلات و چالش‌های موجود در این حوزه مطرح کرد: منچستر انگلیس در آن زمان به عنوان مرکز نساجی و پارچه بسیار معروف بوده است و به همین دلیل، کار‌هایی که در اصفهان انجام می‌شده است به این نام مشهور شده و دلیلش هم این بوده است که این منطقه ایران را از نظر نساجی در آن سطح می‌دیدند و متأسفانه در حال حاضر، این را ازدست داده ایم.

داوری ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم که وقتی وارد حوزه پوشاک و مد و لباس می‌شویم و در کنار آن، صنعت نساجی را داریم در این حوزه نمی‌توانیم نگاه تک بُعدی داشته باشیم و در اصل، این بخش از کاری که در حال انجام شدن است حرکت میان رشته‌ای است و فکر می‌کنم مباحث جامعه شناختی، سیاسی و اقتصادی و در کنار آن، هنر و زیبایی شناسی را داریم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند و به آن چیزی تبدیل می‌شوند که ما به عنوان پوشاک و مد می‌شناسیم و در کشور ما، با پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت گرفته و آن چه که بدست آمده است تا حدی بین ارتباط برقرار کردن بین این حوزه‌ها و این که بتوانیم از پژوهش‌ها به صورت کاربردی استفاده کنیم دچار ضعف هستیم. یعنی پژوهش‌های خوبی در حوزه مد و لباس داریم. اما ارتباط آن‌ها با صنعت قوی نیست.

مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا یادآور شد: در سال‌های اخیر، با کمک بنیاد مد و لباس و سازمان‌های بالادستی تلاش شده است که از این بخش حمایت شود تا بتوانیم پژوهش هایمان را به مرحله کاربردی شدن برسانیم و آن‌ها فقط در دانشگاه‌ها باقی نمانند. به هر حال، سیاست‌های کلانی که دنبال می‌شوند به ویژه در حوزه مد و لباس این را می‌طلبد که اگر ما وارد حوزه‌ای می‌شویم و کار مطالعاتی و پژوهشی انجام می‌دهیم بالاخص الان که مسئله فرهنگ و پوشش بسیار اهمیت پیدا کرده است به این سمت برویم که فقط به انجام یک سری از کار‌هایی که به عنوان وظیفه‌ی دانشگاهی است بسنده نکنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سایر حوزه ها