یک‌شنبه 15 مهر 1403

کارگروه بررسی آلودگی نفتی سرخون 2 هفته یکبار برگزار می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارگروه بررسی آلودگی نفتی سرخون 2 هفته یکبار برگزار می‌شود

شهرکرد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: به منظور تسریع در بررسی و رفع مشکل آلودگی نفتی منطقه سرخون شهرستان اردل، کارگروهی با حضور دستگاه‌های مربوطه هر 2 هفته یکبار در استان برگزار می‌شود.

الله‌کرم نصیری روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات آلودگی نفتی منطقه سرخون این استان که با حضور نمایندگان شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان برگزار شد، افزود: این کارگروه وظیفه دارد تا گزارشی از پیگیری‌های انجام گرفته در راستای شناسایی منبع آلودگی که به تازگی از سوی دانشگاه تبریز در حال مطالعه است، ارائه دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این کارگروه در خصوص خسارت‌ها و نحوه پرداخت آن به شیلات‌داران و مردم متضرر منطقه رسیدگی می‌شود.

نصیری تصریح کرد: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در این نشست پیگیری شود بررسی برآورد خسارت سال‌های 97 و 98 شیلات‌داران و کشاورزان منطقه و تصمیم‌گیری در خصوص از سرگیری فعالیت‌های کشاورزی و آبزی‌پروری در سال جاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 15 میلیارد تومان خسارت به شیلات‌داران منطقه از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان پرداخت شده است، اما رفع آلودگی و شناسایی منبع آلودگی از اهمیت بالایی برخوردار است که امید می‌رود با اهتمام محققان دانشگاه تبریز این مهم به نتیجه برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به وارد شدن خسارت به 58 مزرعه پرورش ماهی در منطقه سرخون اردل، اظهار داشت: در این واحدها بیش از 200 نفر مشغول به کار بودند، که نه تنها این اشتغال سالهاست از بین رفته بلکه می‌طلبد در سال جهش تولید و برای تولید غذای مورد نیاز مردم، مشکل آلودگی سرخون هرچه سریع‌تر برطرف شود.

ذبیح‌الله غریب افزود: در این منطقه به واسطه فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و شیلات، ظرفیت تولید سالانه یک هزار تن محصولات غذایی به ارزش 20 میلیارد تومان وجود دارد که این ظرفیت به سبب آلودگی نفت از دسترس خارج شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس جدیدترین نتایج آزمایش‌های انجام شده که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است، آلودگی این منطقه بیشتر از حد استاندارد گزارش شده و امکان فعالیت‌های کشاورزی و آغاز به کار مزارع پرورش ماهی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، قرارگیری چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان سالهاست که مردم منطقه سرخون شهرستان اردل این استان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

سرخون مرکز بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری 150 کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان 80 کیلومتر فاصله دارد.

بررسی‌ها اداره‌کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری حاکی از آن است که در اواسط دهه 60 خط لوله انتقال نفت خام مارون به اصفهان دچار شکستگی می‌شود و در پی آن نفت به آرامی در منابع آب و خاک این منطقه نشست می‌کند.

اکنون پس از گذشت چند دهه از بروز آلودگی نفتی در آب و خاک این منطقه و با وجود انجام برخی اقدامات مقطعی، هنوز اقدام موثری که منجر به نشت‌یابی و جلوگیری از نشست نفت خام به اراضی این منطقه که اثرات مخرب زیست محیطی بسیاری به همراه داشته، انجام نشده است.

*س_برچسب‌ها_س*